BkkBanker
Likes
62
Antal inlägg
69
Följare
21
Medaljer
0
Om användaren
Jag heter Alexander Wetterling och arbetar sedan 2013 som Portfolio Strategist på A. Stotz Investment Research i Bangkok, Thailand.
Kontakt email

RSS

RSS feed
22 december 2016

På plats i Asien - Malaysia och Fraser & Neave

 

Ekonomi:

BNP i Malaysia drivs av privat konsumtion och investeringar. Malaysia har haft dålig vinsttillväxt under de senaste två åren men förväntas återhämta sig under 2017. Utdelningarna i Malaysiska bolag är högre än genomsnittet i Asien. Malaysias fundamenta är måttligt attraktiv med ROE strax över 10%. I 2Q16 var de  bäst presenterande sektorerna verkstad, dagligvaror och hälsovård. Sektorn som utvecklades sämst var energi.

 

Fraser & Neave Holdings Berhad:

Fraser & Neave Holdings Berhad bildades 1883 och är ett av de äldsta företagen i Malaysia.

Dess huvudsakliga verksamhet är tillverkning och försäljning av läskedrycker och mejeriprodukter, och bolaget är näst störst i Malaysia i termer av marknadsandelar. Inom isotoniska sportdrycker har företaget överväldigande 85% av marknaden.

 

Affärsbeskrivning:

FNH har 27% av dryckesmarknaden. Läsk står för lite mer än 1/3 av de totala intäkterna och mejeriprodukter för nästan 2/3.

Företaget har fyra "power-varumärken”: Oishi grönt te, est Cola, 100plus (isotonisk sportdryck) och Nutri soja, en sojadryck. Alla varumärkena har en ledande marknadsandel i Malaysia och FNH har framgångsrikt samarbetat med andra dryckesföretag för att marknadsföra dessa märken i hela regionen via licensiering och andra tillverknings- och marknadsföringsavtal .

Förra året löpte bolagets malaysiska licens för Red Bull ut, men Ranger, FNH:s egen energidryck kan ersätta den.

Mejeriprodukter inklusive kondenserad och homogeniserad mjölk, säljs av FNH i Malaysia och Thailand. 

 

World Class Benchmarking:

Lönsam tillväxt behöll sin nr. 2 rank och har varit stabil i topp-tre decilerna. Detta innebär att FNH rankas bättre än 472 av 590 stora Dagligvaror företag globalt.

Lönsamheten i form av ROA förbättrades till nr. 1, dvs bland de bästa 59 stora Dagligvaror företag i världen. Tillväxten förbättrades till nr. 3 från nr. 6.

Rörelsemarginalen förbättrades till nr. 2 från nr. 3 och var drivkraften bakom den förbättrade lönsamheten. Vi kan också se att tillväxten drevs av denna positiva marginal förändring

 

 

 

OBSERVERA: INNEHÅLLET I DEN HÄR TEXTEN ÄR ENDAST AVSEDD SOM INFORMATION. INNEHÅLLET ÄR INTE REKOMMENDATIONER ELLER INVESTERINGSRÅD. LÄSAREN SKALL EJ SE TEXTEN SOM FORMELLA REKOMMENDATIONER ELLER INVESTERINGSRÅD OCH LÄSAREN BÖR INTE FATTA INVESTERINGSBESLUT BASERAT ENBART PÅ TEXTEN. LÄSAREN REKOMMENDERAS ATT KONSULTERA SIN FINANSIELLA RÅDGIVARE INNAN INVESTERINGSBESLUT FATTAS. ÄVEN OM INNEHÅLLET I TEXTEN TROS VARA KORREKT KAN DET INNEHÅLLA FELAKTIGHETER. FÖRFATTAREN KAN INTE STÄLLAS TILL SVARS FÖR ELLER GÖRAS SKADESTÅNDSANSVARIG FÖR NÅGON HANDLING SOM LÄSAREN TAR TILL FÖLJD AV ATT HA LÄST TEXTEN.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (20)

Taggar