Investerarfysikern
Likes
734
Antal inlägg
1307
Följare
138
Medaljer
0
Om användaren
Jag är doktorand i fysik och intresserad av investeringar och nationalekonomi. På denna blogg skriver jag om kvantitativa aktieinvesteringar, aktier, forskning inom finans och om nationalekonomiska problem.

RSS

RSS feed

Blogg

Framtiden för ingenjörsutbildningen

Som utbildad civilingenjör och då jag undervisar på universitetet är ingenjörsutbildningen och dess framtid något som ligger nära. I senaste numret av "Ingenjören" (en facktidning för Sveriges Ingenjörer) har de en intressant artikel om att endast hälften av alla som börjar civilingenjörsutbildningen tar examen inom 8 år. Trots de framtida bra förutsättningarna för ingenjörer där ca 98 % får ett relaterat jobb inom ett år och en arbetslöshet på en procent är det många som hoppar av.

 

Genomströmning är också ett aktuellt ämne inom just universitetet och det är inte bara ett problem på civilingenjörsutbildningen. Också andra breda utbildningsprogram som lärare och civilekonomer har stora avhopp (se UKÄ:s rapport). Därmed verkar det vara ett allmänt problem för högskolan, och inte bara något enbart civilingenjörsutbildningen lider av.

 

Ett förslag för att öka genomströmningen som många gånger kommer upp är att korta ner utbildningen och göra den mer specifik. Högskoleingenjör är i dagsläget en sådan variant av civilingenjörsutbildningen och där är genomströmningen ännu lägre, trots att utbildningen är 2 år kortare mot civilingenjörsutbildningen. Detta trots att efterfrågan framöver för ingenjörer kommer främst vara bland högskoleingenjörer, då industrin förväntas ha en stor efterfrågan av ingenjörer med mellanlång utbildning eftersom många gymnasieingenjörer går i pension.

 

En stor del som hoppar av gör det på grund av att de insåg att utbildningen inte var vad de tänkt sig. I civilingenjörsprogrammet är det också vanligt att många hoppar av då utbildningen är långt svårare än de tänkt sig. Det är en ordentlig skillnad mot gymnasiet och i många kurser kuggar ca hälften av studenterna (notera att dessa är bland de bästa studenterna på gymnasiet). Själv har jag fått uppleva det i förstahand genom att undervisa mekanik, vilket oftast är en av de kurser studenter har svårast med och där i snitt hälften kuggar tentamen.

 

Att många hoppar av första året är nog bara naturligt, då man måste lära sig om utbildningen är rätt för en själv. Sen behöver det inte vara ett så stort problem att folk inte slutför utbildningen, speciellt för ingenjörsyrken som inte kräver yrkeslegitimation. Man har ändå fått en stor del av kunskapen och flera av de jag känner som hoppat av senare i utbildningen har ingenjörsjobb.

 

Trots det är det i dagsläget brist på högkvalificerad arbetskraft. Att ha en stor del högkvalificerad del av befolkningen driver oftast utvecklingen och är bra för framtiden. Speciellt framöver ser det ut att behövas flera inom utvecklande/kunskaps-yrken, då arbetslivet omvandlas allt mer. Men samtidigt har inte studenter lättare att ta sig an svårare utbildningar och de studenter som börjar på universitetet idag är många sämre utrustade än de som började för 20-30 år sedan. Så ett större behov av högutbildade men samtidigt färre studenter med rätt förkunskaper är dilemmat svenska universitet ställs inför idag.

 

Jag tror att man därför måste tänka om lite hur man utför högre utbildning. Det kan innebära att införa bättre pedagogik och mer aktiva metoder för utlärning, vilket studenter oftast är vana med från gymnasiet. Det kan hända att man blir tvungen att ge mer hjälp och stöd i utbildningen, men också kanske tänka om de klassiska programmen och utveckla nya. Mycket av värdet i en högskoleutbildning är signalvärdet och mycket av de specifika kunskaperna är inte så relevanta. Många har t.ex. inte mycket användning av en- och flervariabelanalys och mekanik i sitt yrkesliv. Ett större fokus kan också ges på att skapa breda program för att bilda studenter, alltså ge en generell utbildning inom relevanta områden för arbetslivet, då kommande arbetsliv troligtvis kommer kräva en bredd av kunskaper och att man löpande under karriären byter arbetsuppgifter.

 

Vi får se vad som händer med ingenjörsutbildningen framöver och universitetsutbildningar i allmänhet. Det viktiga är oftast de färdigheter man får på universitetet. Att förstå logik och hur man programmerar är t.ex. en sådan, de som jag känner som hoppade av sina utbildningar arbetar alla med programmering. Jag tror att programmering i kombination med specifika sakkunskaper kommer vara en riktigt stark kombination framöver. De flesta av de jag pluggat med har jobb där dessa två kombineras och flera känner att det inte krävdes fem år tuffa studier för det. 

Taggar (blogg): 
Anonymous's picture
Acke (ej registrerad)

Problemet är att du sammanför alla civilingenjörs utbildningar som en enda utbildning. Om du är t.ex. civilingenjör i processkemi kan jag lova dig att det blir svårt att få jobb inom dit område eller jobb överhuvdtaget pga du blir överkvalificerad. Personlig erfarenhet. Konkurrsen är hård och lönen låg pga konkurransen om jobben, och det vet arbetsgivaren om. Det är en annan sak om du är kanske civilingenjör inom data. Om jag vet vad jag visste idag skulle jag aldrig läst till civilingenjör. Lång utbildning och framtiden oviss.

Det är väldig stor risk att många kommer att bli arbetslösa eller många får ta okvalificerade arbete (detta sker redan idag, känner många som har det) i framtiden pga kina. En kinesisk civilingenjör kostar 18 kr/timmen. Medan en svensk 180 kr/timmen. Du kan alltså anställa 10 stycken kineser för en svensk, och jag kan lova dig att åtminestånde 1-3 stycken är bättre än svensken. Så varför anställa en svensk? Hade jag varit en storföretag skulle jag inte göra det, vi lever i en global värld.

Tidningar som ingenjörerna eller facktidningar som skriker brist på ingenjörer vart och varannan år styrs av näringslivet för att få en stor grupp ingenjörer (vilket redan finns) så att dem kan välja och vraka för att också hålla ner lönen, och därför får tyvärr en stor del av dessa civilingenjörer ta jobba som dem är överkvalificerade för. Det är sälvklart en lögn att det är brist,men människor som läser tidningarna tänker, om det finns i tidningen så måste det vara sant. Och du verkar åkt på den lögnen. Jag vill inte på nåt sätt förolämpa dig för du skriver bra artiklar men det är dumt att lura in människor att säga att det är brist på civilingenjörer. Specifiera istället i vilket ämnen inom civilingenjörutbildningen det är brist, för det är inte brist i alla utbildningar. Vissa utbildningar har överskott.

Anonymous's picture
HarExamen (ej registrerad)

Ser inte varför vi skall anpassa utbildningen till mindre begåvade/motiverade studenter. Det skulle ju vara ett direkt svek mot tidigare som tagit examen. Det är väl egentligen bara bra att många hoppar av, det visar ju att det är en svår (relativt sett iaf) utbildning där de som har examen faktiskt har fått ett kvitto på att det klarat av något som inte alla gjort.

Vägen till mer kvalificerad arbetskraft är inte att sänka utbildningsnivån. Samhället skulle spara massor av pengar och få betydligt mer skatteintäkter om man såg till att högskolan blev en institution för de som faktiskt har där att göra.

Idag krävs examen i både det ena och det andra för att få de mest triviala anställningarna som man för bara några decennier sedan kunde få med vanliga gymnasieutbildningar, trots att samma yrken idag som för tio-tjugo år sedan är enklare.

Ett bra exempel på det är t ex ekonomiassistent. Det var ett perfekt ingångsyrke för en gymnasieekonom. Idag skall är en 5-årig ekonomiutbildning för att få samma anställning ofta en förutsättning, trots att yrket idag är mycket enklare än för tjugo år sedan tack vare tekniska hjälpmedel med mera.

Svensk högskola har tack vare inkompetena politiker blivit rejält sämre då högskolan inte skall förmedla kunskap och problemlösning på "högre" nivå utan bara vara en fortsättning på gymnasieskolan där alla skall befinna sig i 3-6 år utan något särskilt krav på prestation.

Ett sätt att minska avhoppen är att t ex ha seriösa antagningsprov och intervjuer för att säkerställa att man har rätt förkunskaper samt är "motiverad". Bättre att plocka bort de som inte passar innan utbildningen startar, istället för att de själva inser det efter 2,5 år som då är helt bortkastade både för individen själv och för samhället.

Precis som du är inne på är det knappast utbildningsnivån som är avgörande för hur någon lyckas få ett jobb, det är personens egna drivkraft att faktiskt skaffa ett jobb. Vill personen ifråga ha ett särskilt jobb som kräver akademisk utbildning kommer den som är tillräckligt driven med största sannolikhet att lyckas. På samma sätt som den som älskar programmering kommer att hitta ett bra jobb också utan något papper från en svensk institution som intygar att man suttit av en viss tid.

Så min slutsats är helt enkelt att vi skall ha färre och mer kompetenta ingenjörer. Då kommer företagen att tvingas anställa folk utan "rätt" utbildning till de tjänster som faktiskt inte kräver någon akademisk utbildning samtidigt som de tjänster där det faktiskt behövs får bättre kvalitet. Sverige har tyvärr blivit ett av de få länder där man vill få folk att känna sig dåliga bara för att man inte tvingat sig igenom en lång utbildning trots att man inte är intresserad. Så förutom att må dåligt i x antal år skall man även vara skuldsatt och ha missat x antal års heltidsarbete med inkomst.

Investerarfysikern's picture
734
1307
138
0
Investerarfysikern

Intressanta kommentarer. 

@Acke Ja, det stämmer. Det är mycket olika för olika utbildningar, men ändå är det vettigt att kolla på snarare möjligheterna man får genom en genomförd utbildning. Civilingenjörer har klart lägre arbetslöshet och tjänar mer än övriga befolkningen, trots att de inte jobbar med de specifika uppgifter de är utbildade till. Nästan alla av de jag pluggat med anser sig själva överutbildade till det de gör, ingenjörsjobb eller inte. Om jag går över till privata arbetslivet kommer jag med all säkerhet vara det. 

Tyvärr är det just problemet med utbildningen. Man utbildar för en arbetsmarknad som många gånger inte finns. Det är därför breda ingenjörsutbildningar oftast är de som lyckas bäst i dagsläget, t.ex. system i teknik och samhälle eller industriell ekonomi. Det är arbetskraft som efterfrågas av arbetsmarknaden, medan processindustri kan man enkelt förlägga i Kina. En stor del av de som gått teknisk fysik som mig själv har hamnat som antingen programmerare eller management konsulter, yrken som är ganska orelaterat med själva utbildningen.

Det är nog det som är huvudproblemet med utbildningen och man måste nog snarare se högre utbildning som en bildning, alltså ett sätt att bilda studenter för ett förändrat arbetsliv. Breda utbildningar där man får en förståelse för teknik, naturen i kombination med färdigheter inom programmering, projektledning etc är det som många gånger mer efterfrågas i arbetslivet.

Håller med dig att många luras in på ingenjörsbanan av tidningar och media och får en fel bild. Tyckte själv att verkligheten var klart tuffare när man var klar och man kände sig något bedragen att bli lovad guld och gröna skogar, speciellt när man förstod att man inte kunde tillämpa det man var utbildad till. Stor anledning till att jag valde att doktorera, för jag kände det var mest relevant till min utbildning. Däremot har jag idag en annan bild på utbildningen, då den är snarare där för att möjliggöra att man kan göra alla möjliga uppgifter. I dagsläget har jag svårt att se få förrutom väldigt specialiserade uppgifter som man inte kan sätta in sig i på några månader, allt från maskininlärning till bolagsstyrning. Tror det är det som är bra med ingenjörsutbildningen och något som snarare bör exponeras inför studenter.

Investerarfysikern's picture
734
1307
138
0
Investerarfysikern

@HarExamen Håller med dig i många punkter. Det är en vanlig miss som många gör tyvärr, att anse att man ska sänka nivån på utbildningen för att öka antalet som blir examinerade. Håller med dig att det är inte vägen att gå, utan man ska ha en ordentlig utbildning för de arbetsuppgifter som behövs. Men jag tror att man både kan få bättre och fler som klarar av kurserna genom att dels fokusera kurserna på andra saker, samt förbättra den undervisning som sker på universitetet. 

Det jag menar är att mycket av den undervisning som sker på universitetet är av traditionell föreläsnings-karaktär och där tentamen är baserad på att man ska räkna typtal. Det man många gånger missar med denna undervisning är konceptuell förståelse, något som är klart mycket viktigare för en person som ska arbeta med samma saker framöver. Man ser att alldeles för många som genomgår fysikkurserna på universitetet inte förstår fysiken, utan kan bara räkna på den. Studier har visat att genom att fokusera på och testa förståelse ger klart mycket mer behållning för studenter och studenter i högre grad klarar av kursen. Så snarare än att minska kraven menar jag på att man bör "öka" kraven med att lägga till konceptuell förståelse, däremot har också det visat sig öka antalet studenter som klarar av kursen. Så dilemmat är inte sänka kraven, utan snarare om att ändra fokus i själva utbildningen.

Håller också med dig att syftet med universitetsutbildning överdrivs i dagsläget. Många utbildningar har dessutom extremt låga krav, t.ex. lärare och ekonomer har ganska lätta utbildningar som skulle kunna klaras av på klart kortare tid. Sen som du säger blir många klart överutbildade jämfört med de jobb de får. Ibland är det främst signalvärdet i utbildningen som motiverar en. Vilket är synd, eftersom många slösar både pengar och år på det. I USA är det ett hett ämne, där fler och fler blir kritiska åt att många spenderar flera hundratusen att få en college-utbildning. Vi får se vad som kommer ske framöver.

Men man borde också komma ihåg att det kan vara vettigt att en stor del av befolkningen går universitetsutbildning, då det innebär en välutbildad befolkning som kan vara ett ändamål i sig. Universitetsutbildning har genom århundrandena har främst varit en lyx för de rika, och något som är nu ett bra mått på välstånd som nu alla i svenskar har möjligheten att ta del av.

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (111)
Nov (8)

Taggar