Spartacus
Likes
162
Antal inlägg
645
Följare
47
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed

Blogg

Alimak

Latour blev 2017 störste ägare i Alimak och då blir man naturligtvis nyfiken. Inte minst om man är ägare av Latour-aktier.

Latours genomsnittspris för Alimak-aktierna ligger på 134 kr/aktie och innehavet är värderat till ca 1,9 miljarder kr. Det motsvarar ca 4 % av Latours börsportfölj.

Alimak bildades 1948 och producerar, säljer och servar hissar, plattformar och olika lösningar för fasadunderhåll och bedriver försäljning i mer än 100 länder. Omsättningen ligger på ca 4 miljarder kr.

Man har fyra varumärken: Alimak Hek, Cox-Gomyl, Manntech och Avanti.

Verksamheten delas upp i fyra områden: Construction Equipment, Industrial Equipment, After Sales och Rental.

När Alimak sattes på börsen omsatte bolaget ca 2 miljarder kr. Redan då var service och eftermarknad viktig då den stod för två tredjedelar av vinsten (liksom ungefär nu). Man har i regel höga marginaler och uppger själva att man arbetar med premium- och mellanprisprodukter. Bolaget uppvisade också en fin tillväxt. Både organisk som via förvärv. Värderingen då det begav sig var i häradet PE 17, EV/Ebit 13. Rörelsemariginalen det första året som noterat landade på ca 15 %. Noterbart är att åren innan hade rörelsemarginalen varit än högre.

15 % är riktigt bra. Det ska till pärlor som Atlas Copco för att klå det. Många andra (inte samma bransch men liknande) ligger ofta på mer runt 10 %. Atlas Copco är för övrigt också ett bolag som tjänar mycket på eftermarknaden.  Det är Alimaks verksamhetsområde After Sales som har rörelsemarginaler över 30 % som gör att bolaget får så fina siffror.

Alimak har också stor exponering mot Asien. På gott och ont. Rullar det på där så är det mumma för Alimak.

Det som har hänt mer i närtid i bolaget är fler förvärv. Förvärv som höjt omsättningen rejält men också förvärv som inte har lika fina marginaler. Det samt en lägre organisk tillväxt verkar ha sänkt optimismen något . Byggsektorn är ju också en viktig bransch för Alimak. Dessutom har ju förvärvet Avanti som är riktat mot vindkraft heller inte haft medvind på sista tiden.

Rörelsemarginalen ligger nu på 10 % och det man kan fundera på är vad som är det ”normala” för Alimak under en konkunktur-cykel? Vad händer vid en konjunkturdipp? Får vi se 5 % i rörelsemarginal i kombination med lägre försäljning eller står en stabil eftermarknad pall för lågkonjunkturer?

Ett bolag som Atlas Copco såg ju sina rörelsemarginaler bara gå ned med en tredjedel  sist det begav sig. Om Alimak kan parera lika bra då vore det nog ingen fara i hissen, men frågan är ju om de gör det?

I dag värderas Alimak till PE 23, EV/EBIT 18. Det känns som vi är långt ifrån botten på konjunkturcykeln så Alimak är inget jag direktköper aktier i i nuläget. Dock är jag inte oäven att vara indirekt ägare via Latour.

Ett annat bolag som jobbar med vertikala transporter, men annan nischning, är finska Kone. Kone har jag imponerats av förut p.g.a. sin stabilitet. Kone värderas idag till PE 22, EV/EBIT 17. M.ao. nästan identiskt lika Alimak, men ett helt annat mönster då det gäller rörelsemarginal över tid samt så är balansräkningen inte sprängfylld av goodwill så som den är hos Alimak.

Med det sagt så är ju Alimak en mer offensiv placering. Kone har  inte samma tillväxtspotential då de redan har en oligopolställning.

Jag direktäger varken aktier i Alimak eller Kone. Ej heller planer på att köpa i närtid. För höga multiplar på båda.

Tankar om Alimak och/eller Kone?

Taggar (blogg): 
Anonymous's picture
david4077 (ej registrerad)

Roligt att läsa din åsikt om Alimak! Jag har själv inte så mycket att bidra med när det gäller siffror. Fastnade ordentligt för bolaget mycket eftersom jag gärna sitter riktigt långsiktigt i samma båt som Latour o co och hänger på deras resa för att se vad de kan göra av ett bolag som Alimak, som dessutom har lite fina trender med sig i ryggen, så som urbanisering osv. Känns också lite extra tryggt om det skulle skaka till på börsen eller konjukturen skulle vända ner, att ha Latour med sig i samma lag. Känns helt enkelt spännande att få chansen att komma in i ett Latour bolag tidigt och dessutom några % billigare än vad de köper för :)

Spartacus's picture
162
646
47
0
Spartacus

Ja Latour är duktiga så nog ingen fel utgångspunkt. Dessutom brukar de ju vara långsiktiga så de ser nog också en långsiktig potential. En tanke om att äga bolag via investmentbolag som är besläktad med din om att "sitta i samma båt" är att om det går åt fanders och nyemissioner krävs så behöver inte du stå för de pengarna (inte direkt iaf från ditt eget kassaflöde). I bolag där man vill ha mer exponering så behöver man ju direktäga dock. Det är därför jag gärna kompletterar mina Latours med Nedermans. De väger ganska lätt i deras portfölj, men jag tycker de är långsiktigt intressanta. Även de (liksom det mesta av idag) har mycket exponering mot Asien.

Anonymous's picture
david4077 (ej registrerad)

Även om om man står utanför investmentbolaget och det blir dags för nyemission så känns det skönt att inte behöva bära hela emissionen själv :D utan veta att man har Latour som också vill bidra. Jag håller med dig, jag äger helst investmentbolaget Latour och köper regelbundet in mig i mindre mängd när de går ner mot 90. Tycker det tar emot att köpa en större post även det säkerligen hade varit bra långsiktigt.

Precis som du säger, om man vill ha större direktägande... Ser det som ett inte så spännande sätt att ändå få lite spänning (?) i portföljen. Med förhoppningsvis en långsiktigt någerlunda begränsad nedsida men med stor uppsida. Flummigt!

Kan vara roligt nöje att kika på Latours börsportfölj och jämföra anskaffningskurs mot dagens kurs på deras bolag som de har kvar. Spekulerar gärna med en liten del av portföljen på att få chansen att vara med om en ny sådan Latour utveckling. Utan att själv snubbla bort mig i egen analys :)

Spartacus's picture
162
646
47
0
Spartacus

Aldrig fel med draghälp. :)

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2018 (49)

Taggar