Spartacus
Likes
155
Antal inlägg
520
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed

Blogg

Buffetts flygbolagsköp

Lite överraskande så visade Berkshires senaste 13F att köp hade gjorts i tre flygbolag. American Airlines (AAL), United Continental (UAL) och Delta Airlines (DAL).

Överraskande då Buffett ofta uttalat sig mot flygbranschen som sådan. Allt efter hans investering på 80-talet. 1989 köptes nämligen preferensaktier i US Airways till ett tillsynes mycket attraktivt pris som erbjöd 9,25% i utdelning samt rätten att sedan konveretera preferensaktierna till vanliga stamaktier. Bolaget närmade sig sedan konkursens brant och investeringen är en av de få investeringar som Buffett sagt sig ångrat.

När det kommer till flygbranschen så brukar det lyftas fram att det är en bransch med höga fasta kostnader, det råder stor prispress och konkurrens. Det är svårt att bygga kundlojalitet och i det är kort och gott extremt lätt att förlora pengar i den här branschen.

Buffett har skojat om att när han får någon ny ide om att köpa ett flygbolag så brukar han slå ett samtal och deklarera "Hello Im Warren and Im an air-aholic." och då får han hjälp med att motså frestelsen.

Men nu sitter Berkshire ändock på innehav i flygbolag.

Min personliga gissning är att det är Buffetts adepter, Tod Combs och Ted Weschler, som tryckt på köpknappen. De sköter en hel del investeringar på Berkshire. Det är ändock intressant att följa då de är erkänt duktiga  och i en framtid då Buffett och Munger ej längre finns kvar är det inte möjligt att de även styr över större investeringsbeslut.

När det gäller de tre flygbolagen så var köpet i American Airlines överlägset störst. Mer pengar gick in där än i de två andra tillsammans. Så vad är American Airlines för bolag? Vad kan ha lockat?

American Airlines grundades 1930 och ska nu vara världens tredje största flygbolag om man räknar passagerar-kilometer. Man har i sin flygplansflotta över 900 flyg och medan ca 50 snart ska tas ur tjänst så är över 300 nya också beställda och ska tas i bruk mellan åren 2017-2020.

Mindre trevliga detaljer är att ett av American Airlines flygplan kapades och kördes in i World Trade Center 2011. Två månader senare så ansöktes även om konkurrsskydd.

2013 gick man ihop med American Airways och bildade då tillsammans ett av världens största flygbolag. Man  gick då från sex år av förlustår till att visa vinst. Nuläget är sådant att både 2015 och 2016 varit mycket goda år för bolaget. Rörelsemarginalen har skjutit i höjden. Pengar verkar man ha satsat på dels investeringar och dels återköp av aktier. Antalet aktier har gått från 734 till 588 miljoner på drygt två år.

Just det här med stora återköp brukar vara ett signum. Det gillas så vitt jag vet generellt av både Buffett som hans adepter.

I likhet med oljeraffinaderier så har flygbolag troligen haft mycket draghjälp av det sjunkande priset på olja. Det framtida oljepriset är svårt att förutspå, men troligen så gillas det att pengar satsas på att förbättra och bibehålla konkurrenskraften genom investeringar istället för att dela ut dem nu när tiderna är goda.

Sett till nuvarande intjäning, 9,65 usd/aktie, så är PE talet också otroligt lågt, PE ca 5. Trots att det blivit en kursuppgång efter Berkshires 13F. Dock så tycker jag personligen man ska vara ytterst försiktig när det gäller PE-tal och starkt cykliska bolag. Det är som Baloo säger -"svänger om det".

I starkt cykliska bolag kan t.o.m. höga PE-tal vara bättre ingångslägen. Varför? För att vinsterna då är nedpressade. Sett till P/S så är värderingen ca 0,6. Rörelsemarginalerna har svängt kraftigt de senaste 10 åren men räknar man ut ett medel så hamnar det på 2,5%.

Bolaget är heller ej skuldfritt. Långt ifrån.

Personligen är detta inget "case" jag skulle göra ett direktköp av, men jag har full respekt för att jag kanske inte ser hela bilden.Det som i en första anblick lockar överväger inte vad jag bedömmer vara riskerna. Det som i American Airlines fall gått åt rätt håll i några år nu, kan så vitt jag vet vända lika fort igen. Högre oljepris, minskad ekonomisk aktivitet och högre räntor är ett hot. Dock kan man se det hela som en slags hedge också. En hedge för fortsatt goda år för flygbolag. Trenden som är nu kan hålla i sig länge än och då kommer detta troligtvis vara en mycket god investering.

Hur ser du på American Airlines och fygbolagsbranschen?

 

Egon Investor's picture
19
70
3
0
Egon Investor

Att Berkshire köpt flygbolag var verkligen oväntat. 

Jag har inga specifika kunskaper kring American Airlines, annat än de intressant fakta som återges ovan.

Personligen är jag skeptisk till att vara ägare i flygbolag pga alla de risker det innebär (väder, vulkanutbrott, strejker, oljepriset, stark konkurrens osv.). Det finns i mitt tycke roligare bolag att vara ägare i. Vi får se om jag ändrar mig någon gång i framtiden.

Mvh

Egon

Spartacus's picture
155
520
44
0
Spartacus

@Egon - Jag är också skeptisk, men nu blev jag indirekt ägare i alla fall via Berkshire. ^^

Anonymous's picture
Invest 78 (ej registrerad)

Hej,

Precis som du tror jag inte det är WB som har gjort dessa inköp av flygbolag. På frågan om varför han investerade i USair 1988 lär han ha svarat: 

MR. BUFFETT: "Well, I think probably the best answer is temporary insanity."..................."So I now have this 800 [telephone] number, and if I ever get the urge to buy an airline stock I dial this number.  And I say my name is Warren, and I’m an "air-o-holic," and then this guy talks me down on the other end [of the line]…." 

Flygbranschen har historiskt varit en katastrof för investerar men som i alla branscher finns det undantag och ett sådant bolag är Soutwest Airlines. Mellan 1972 och 2002 hade Berkshire Hathaway en häpnadsveckande totalavkastning på 25,5% och det finns endast ett bolag som slog Buffetts avkastning under denna 30 års-perioden och det är; Southwest Airlines. Southwest framgångar beror antagligen främst på att de haft ett extremt fokus på att leverera tillförlitliga flygtransporter till låg kostnad. Som jag ser det är den enda konkurrensördel man kan ha i en bransch av "commodity"-typ med mördande konkurrens. Nu finns det desutom ett flertal copy-cats av Southwests affärsmodel såsom RyanAir, Easyjet etc. Personligen håller jag mig nog ändå borta från denna branschen även om det kan finnas en del gulkorn.

Mvh Per

 

Framtidsinvestertingen's picture
0
1
0
0
Framtidsinveste...

Nej jag förstår inte heller. Visst värderingen är mycket attraktiv, men P/E kan ju som sagt förändras snabbt med oljepris t ex. Ur det perspektivet kan ju dock företaget se mer ljust på tillvaron, med en administration i Vita huset som tvivlar på växthuseffekten, lär väl inte heller flyget drabbas av fler och högre skatter för att få ner flygresandet? Men de köpte ju före presidentvalet. Nej jag följer inte efter.

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (95)
Nov (10)

Taggar