Spartacus
Likes
155
Antal inlägg
515
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed

Blogg

Clas, Lotta, Gustav II Adolf, Ernst och Timell

För den som kollar på säsongsvariationer så har väl i alla fall de sex senaste åren varit bra köplägen i Clas Ohlson under perioden september-november. Aktien verkar ha en höstdipp då och sedan får köpare förnyat förtroende för den igen i början av kalenderåret. Om det blir likadant nu har jag ingen aning om, men jag kan se i min transaktionshistorik att oktober är en månad som utmärker sig för att då fyller jag gärna på mitt innehav. Det är väl först då bolagets aktie kommer i prisnivå med vad jag själv anser den bör vara värd.

Nog om det. Låt oss kika lite på den senaste kvartalsrapporten som kom i September. Q1 2017/2018 då Clas Ohlson inte följer kalenderåret.

Försäljningen ökade med 1%.

Rörelseresultatet ökade med 33%.

Vinst per aktie ökade med 34% 1,22 kr (0,99).

Lotta Lyrå tillträde som ny VD from Augusti.

Lotta kommer från IKEA. Närmare bestämt från en chefsposition i Nederländerna som utvecklings- och expansionchef. Jag tycker det ger en god fingervisning var ägarna tänker sig att Clas Ohlson ska göra i framtiden. Ut i Europa och expandera i bästa Gustav II Adolf maner. Vi får hoppas att verksamheten inte stoppas av november-dimma bara.

Skämt å sido. Den nya VD:n har pratat om att hålla sig relevant för kunden. Förmodar att det betyder att rätt varor finns vid rätttidpunkt för kunden och att varorna är synliga både fysiskt i butik och online.

Rullande 12 månaders vinst för Clas Ohlson i nuläget är 7,88 kr/aktie. Soliditeten är god, 57,6%. Kassan välfylld. EV/EBIT ligger på rimliga 13,2.

Än en gång ser det ut som om Oktober månad är en bra månad att fundera över att öka i Clas Ohlson.

Det enda jag är rädd för nu är att allas vår gudfader Ernst Kierchsteiger har gjort en Martin Timell. För mig är det otänkbart för Ernst är på en HELT annan planhalva än resten av mediegänget. Som att jämföra aktiebloggare med Oraklet i Omaha, men hujeda mig om vi får en negativ Ernst-effekt...

Vad är din syn på bolaget?

 

 

Taggar (blogg): 
Anonymous's picture
Investeraren_tw (ej registrerad)

Hur vet du att just Ernst inte är som alla de andra snukhumrara i media? Det är vad jag undrar det, man får utgå ifrån att det är våldtäktstokar allihop. Aftonbladet går ju ett steg längre och tom beskyddar dem. Jag undrar vad Virtanen har för hållhakar på LO, Socialdemokraterna och Aftonbladets ledning?

Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

Anonymous's picture
Signs (ej registrerad)

En nyckelfaktor för en modern retailer är ju hur väl de lyckas med online. Jag har försökt hitta ngt i Clas Ohlsons senaste delårs rapport om hur stor andel online står för av total försäljning. Hittar dock ingenting. Vet du ngt om det? Kanske hittar jag det om jag plöjer årsredovisningen?

Gällande ut i Europa och expandera undrar jag hur du ser på deras möjligheter? Jag ser ett företag som misslyckats i UK ( nu sker" optimeringen av befintligt butiksnät", dvs ett finare ord för att lägga ner riktigt olönsamma butiker) och ännu inte bevisat sig i DE? 

 

 

Spartacus's picture
155
516
44
0
Spartacus

@Investeraren_tw - För Ernst är Ernst. Finns ingen motsvarighet. Aftonbladet var det länge sedan jag slutade läsa. ^^

@Signs - Online är en utmaning. Det enda jag sett är att antalet "besökare" till e-handelsportalen ökat 20%. Har inget kring försäljningen. Jag håller med dig att det är en viktig knut för Clas att lösa. Affärsiden är ju i princip att köpa in billiga Made-in-China-produkter och sedan kränga till stadsfolk genom att exponera prylarna i lite bättre affärslägen. Risken finns ju att slutkunderna börjar skippa mellanhanden... Man har ju dock jobbat lite för att etablera egna varumärken vilket jag ser som ett försök att etablera förtroende hos kunderna. Produkterna i sig är ju dock detsamma vare sig de säljs på Coop, Clas Ohlson eller Jula. Jag kan också tycka att målen är lite felsatta. Att ha x antal butiksöppningar som mål kanske borde ersättas med att ha x ökning i försäljning som mål. Dock tror jag att butik och e-handel kan komplettera varandra bra. Kedjor som erbjuder både och tror jag har lättare att överleva i retailkonkurrensen. Det är ju inte så att bara för att man är all-online så är det guld och gröna skogar. Där kan man verkligen prata om att många aktörer blöder pengar, men så länge pengar är billigt och riskviljan är på topp så pumpas det in mer och mer i förhoppning om framtida lönsamhet. Expansionen i Europa är en långsiktig joker. Dagens värdering förutsätter, enligt mig, inte att de ska lyckas utan om de gör det så är det bara plus. Clas Ohlson är en gubbaktie med ca 4% i direktavkasning som står både inför långsiktiga utmaningar som möjligheter.

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (93)
Nov (8)

Taggar