
Min blogglista
Populära inlägg
Taggar
Other
Övrigt

Den senaste tiden har väl H&M varit ett sänke i de flestas portföljer som har aktien. Rätteligen så då verksamheten inte presterat på topp. Man har fortsatt med butiksexpansion och satsning på e-handel men det har inte hjälpt. Fallande marginaler, valuta motvind och konsumenter som kanske föredrar "dyrare" mer "lyxigare" varor nu så här i dessa "glada tider" verkar arbeta emot.
Det hjälper inte sista raden att försäljningen ökar genom butiksexpansion om försäljning per butik och marginalerna sakta urholkas. Det är ju symptomen på de "problem" som H&M dras med. Bruttomarginalen är t.ex. nu nere på 55%. Den var på 57% 2015 och 59% 2005. Kika på vad t.ex. en mönsterstickad topp kostade 2005. 149 kr. Samma som nu.
Det är väl det som är lite H&Ms taktik. Man kontrar ogärna ökade kostnader med höjda priser mot slutkund. Vare sig det gäller produktionskostnader eller höjda personalkostnader. Även om en topp kostar likadant nu som för över 10 år sedan så har butiksbiträde högre lön nu än 2005.
Att ständigt kunna ta ut ett högre pris är lyxvarumärkenas taktik. Det har aldrig varit H&Ms taktik. Nu tillhör jag dock de som anser att H&M gör rätt. H&M är inget "lyxmärke" utan ett lågbudgetalternativ och bör behålla den profilen istället för att försöka jobba upp en ny. Jag är säker på att analytiker skulle gilla om H&M började höja priserna markant för att jobba upp marginalerna igen, men jag är inte säker på att det vore det långsiktigt bästa.
Det kommer troligen krävas lite makroförändringar som ger H&M medvind och bättre förutsättningar för att vända trenden. De som tänker att H&M ska ned till 150 inom kort kan mycket väl få rätt. De som tänker att H&M inom några år står i 400 kr kan mycket väl få rätt. Kurser är mycket svåra att spå. I alla fall tycker jag det.
Själv har jag alltid varit positiv till H&Ms affärside och verksamhet. Jag är fortsatt så, samt följer inslagen väg. Sedan har jag också drag av drumdristig envishet. I alla fall tycker min fru det.
Håller med om att H&M gör rätt i att inte höja priserna på kläder.
När de glada dagarna väl tar slut vart vänder sig folket då?
Till de dyra lyxkläderna eller prisvärda H&M?
H&M skall ner till 150 kr innan det vänder om ens då...
I en tid där intresse specialisering och fler och mer specialiserade sociala subgrupper inom allt, alltså även kläder och mode, breder ut sig har jag svårt att se vem ett brett och lågkostnads inriktat klädmärke skulle attrahera, snålbloggare möjligen?
@Sparpappan - Kläder kommer i alla fall behövas i vått och torrt. :)
@Robert - Mycket möjligt. :)
@Anonymous - Fenomenet med människor som söker identitet och bekräftelse genom att försöka liera sig med en subgrupp känns ej som någonting nytt. Eller mer utbrett nu än förr, men jag kan ha fel. :)
Va, jag som faktiskt trodde på det HM sagt och säger, att allt är vädrets fel :) Men, allvarligt talat så ser jag ingen anledning att investera i HM idag. Det mesta går nu fel i det bolaget, trenderna måste vända innan jag tar i det där igen. De har fel ledning av bolaget, han reder inte ut detta, helt uppenbart. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/
@Investeraren_tw - Hehehe jomen visst. Så brukar det ju alltid vara. När saker går bra i ett bolag då är det alltid skicklighet och när det går dåligt är det något annats fel. Det är nog en gråzon i både med-som motvind. :) Väntar man på ett trendbrott så gör man nog rätt i att avvakta lite till.
Jag skulle säga att mycket står och faller med e-handeln. Tittar man på tillväxttakten i andra börsnoterade e-handelsbolag som Sportamore och Boozt så är det tydligt att det är svårt att växa lika snabbt med en modell som baserar sig på fysiska butiker.
@Fredrik Lyreskog - Jag tror både e-handel som fysisk handel hör framtiden till. H&M tror jag kommer kunna växa i båda delarna, med rimlig lönsamhet. Dock får man väl räkna med att vägen inte alltid är spikrak eller att konkurrenter inte kör om en då och då när det gäller tillväxtstakt. :)