Spartacus
Likes
155
Antal inlägg
520
Följare
44
Medaljer
0
Om användaren
Tankar, noteringar och funderingar om aktier och investeringar.

RSS

RSS feed
2 september

Börsdata, magic formula och bloggare

Först av allt vill jag lovorda Georges (40procent20år) Börsdata. Ett alldeles utmärkt verktyg när man vill gräva lite bland bolag eller screena. Börsdata har förenklat processen att få en snabb första inblick i många bolag något enormt.

Börsdata kan även användas för att screena efter bolag efter förutbestämda strategier. En sådan strategi är Greenblatts Magic Formula.

Många bolag som intresserar bloggare som på något sätt ofta härleder sin strategi till någon form av ”värdestrategi” dyker ofta upp som Magic Formula bolag.

Magic Formula bolag är bolag med hög avkastning på kapital i kombination med låg värdering sett till EV/EBIT. M.a.o. bolag som ofta fallit i pris men som ändå visat sig tjäna bra med pengar.

Exempel på sådana bolag som hamnat på tapeten både hos en del bloggare och i Magic Formula (när man screenar efter större Magic Formula bolag) är laxodlare så som Grieg, Leroy, MarineHarvest och SalMar liksom Novo Nordisk och Pandora.

Bolag som dykt upp på screenern och som kanske också kan bli intressanta för vissa bloggare (eller så råder det delade meningar)är t.ex.Hennes & Mauritz och Nobia.

Nu förekommer det fler bolag naturligtvis då man kan ju få fram hur många bolag man vill. Det finns ju ingen absolut gräns utan de rangordnas ju. Liksom beror urvalet på vilken börs och storlek du söker på.

Nu tror jag inte att många bloggare direkt använder sig av Magic formula screenern men de parametrar man använder när man söker efter ”case” gör att man ofta landar på samma bolag.

Med Magic Formula kan man råka på många stolpskott och självmål  också. Strategin bygger på att man har en ”korg” av bolag som sammantaget ska gå bra. Inte att varje enskild aktie gör det. Samma tänk har dock många enskilda också eller så försöker man ”kvalitetssäkra” valen. På Börsdata finns t.ex. en Graham-screener och ställer man några av de kvalitativa kraven på bolagen som dyker upp i en Magic Formula screening så vips hamnar man gärna på bolag som är populära i nät-etern.

Det är ju såklart så att om man använder sig av samma sökkriterier så hamnar man ju på samma bolag. Vare sig man gör det ”manuellt” eller ”passivt”. Så egentligen är det inget konstigt. George har också lyckats väl med att fånga upp essensen av de ”värdestrategier” som används ”där ute”.

Kanske är folk dessutom mer mekaniska och förutsägbara än de tror? Analyserandet är kanske bara en förutsägbar process där man jobbar med att övertala sitt eget jag att trycka på köpknappen? Gör man ”jobbet” så kan ens ego boostas av att man  har hittat en ”vinnare” om det faller väl ut?

Nu blev det lite psykologifunderingar som pålägg på hela inlägget eller så är det bara ett symptom på att fredagskvällen blev för hård och lördagsmorgonen kom för tidigt.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (95)
Nov (10)

Taggar