AktieEntreprenören
Likes
2
Antal inlägg
9
Följare
3
Medaljer
0
Om användaren
Finns även på Shareville och Twitter: https://twitter.com/aktieprenoren

RSS

RSS feed
20 oktober

Analys av Plejd

Kort om caset

- Plejd jobbar med hemautomation, även kallat internet of things (IoT) och smarta hem.
- Bolaget har hittills lanserat två produkter (eller tre, beroende på hur man ser det) inom smart belysning, som båda verkar fantastiskt(!) bra. Har redan bestämt mig för att köpa dem själv. Produkterna har också sålt otroligt bra sedan de lanserades i början av året.
- Skrev avtal med de fem största grossisterna på 8 månader förra året.
- Tillväxten är redan väldigt stark, men jag tror bara det har börjat.
- Enligt Q3-rapporten som kom förra veckan, planeras fortfarande 3-4 nya produkter att lanseras i slutet av året.
- Enorm potential.
- Bransch som kommer explodera närmsta 10 åren.
- Gillar historiken.
- Gillar VD och ledning.
- Hög risk men bra r/r.

Jag har idag gjort mitt största köp pengamässigt i en aktie när jag köpte Plejd för ca 15 % av portföljen. Det blir mitt tredje största innehav (av 9) efter G5 och Fortnox. Ni kan se min portföljsammansättning och mina transaktioner på Shareville (samma användarnamn, länk i slutet).

 

Historik

Plejd är baserat i Göteborg och grundades 2009 av Erik Calissendorff, som innan detta var teknisk chef för världens största privata superyachtföretag. Det kan verka som att smarta hem är något som uppfunnits senaste åren, men faktum är att det har funnits i många år. Problemet som Erik såg var att systemen var krångliga att installera, krångliga att underhålla, erbjöd en dålig användarupplevelse, samt väldigt dyrt. Han satte ihop ett utvecklingsteam, och med finansiering från bl.a. Almi, drog de igång verksamheten 2010. Visionen var att utveckla det bästa kompletta styrsystemet för superyachter. Samtidigt bevakade man utvecklingen på den bredare marknaden inom hemautomation/IoT och med erfarenhet och teknik från den tuffa superyacht-miljön göra en bredare satsning när tillfälle gavs.

De utvecklade systemet, som idag är ett komplett styrsystem för all komfort och underhållning ombord. Exempelvis belysning, gardiner, temperatur, tv, ljud, mm. Plejd har utvecklat en central intelligens som automatiserar stora delar av det som tidigare behövde göras manuellt, vilket gör systemet mer driftsäkert och mycket enklare att installera. Systemet är enligt bolaget också oberoende av standarder, vilket gör att de kan styra mer eller mindre allt som går att styra.

Den största yachten de har levererat till är 115 meter. Systemet har rullat på den båten i 2-3 år och feedbacken från gäster och personal har (enligt bolaget) varit otroligt positiv. Systemet är överlägset de liknande system de testat innan.

Systemet stod redo för bredare försäljning (inom yachting) 2014. De blev snabbt uppvaktade av den största systemintegratören inom branschen – VBH. Efter förhandlingar så skrev Plejd avtal sommaren 2015 om att VBH tar över försäljningen och även tar över vidareutvecklingen av systemet. Vidareutveckling som Plejd också får använda sig utav utanför den marina sektorn. Detta ger en stabil grund med licensintäkter, med begränsade kostnader. Allt kring yachtingdelen verkar ha gått och gå enligt plan.


Tidslinje (från våren 2016!)

I ett pressmeddelande från april 2016 skriver bolaget att de har levererat ett system till en 60m-yacht, med 135 underhållningsprodukter (TV:s, förstärkare, satellitmottagare, mm) och diverse komfortelektronik, uppdelade över 25 olika rum. Systemet verkar vara en blandning mellan Plejds egna produkter, tillsammans med KNX, mm. där Plejd verkar ha stått för hela installationen. Pressmeddelande: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/plejd-corporate-site/content/uploads/2017/03/Plejd-2016-04-12-Pressmeddelande-Plejd-leverar-arets-forsta-yacht.pdf

I januari 2017 rapporteras en rekordorder om 5,5 mkr. Kunden var ett varv i Tyskland.
”Vi nämnde i senaste kvartalsrapporten att vi sett en högre än förväntad aktivitet inom vår yachtingverksamhet. Det är väldigt kul att dessa aktiviteter har konkretiserats i vår största order hittills. Denna order och de licensavtal vi har sedan tidigare med VBH innebär att vi redan vid ingången av året säkerställt positivt kassaflöde från yachtingverksamheten med minst 1-2 mkr.”. Pressmeddelande: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/plejd-corporate-site/content/uploads/2017/03/Plejd-2017-01-09-Pressmeddelande-Rekordorder-fran-yachtingverksamet-pa-55-mkr.pdf

Yachtingverksamheten planeras alltså bidra med positivt kassaflöde om ca 1-2 mkr under 2017. Därefter förväntas denna verksamhet inte växa nämnvärt, men däremot bidra med ny teknik som sedan kan överföras mot den bredare massan.

 

Produkter

Med kompetensen från den krävande yachtingmarknaden har Plejd nu alltså tagit steget in på den breda marknaden. Detta har de gjort med en enkel, men mycket smart strategi: att integrera smart styrning i befintliga produkter för belysningsstyrning. Hittills har de lanserat tre produkter (eller två plus ett tillbehör, beroende på hur man ser det). 

Den första produkten, som släpptes förra vintern, är en dimmer som heter "Dim-01". Den fungerar precis som en vanlig dimmer, men med de smarta egenskaperna därtill. Den andra, controllern (”Controller – CTR-01”), som släpptes i våras, är en så kallad "dosrelä", som man sätter bakom eluttag för styrning av lampor med stickkontakt och liknande (går till och med att dimra med). Det tredje är ett vriddon, som alltså är själva ratten som man sätter utanpå dimmern (det som vi vanliga människor kallar för dimmern). 

Plejd ser alltså inte annan smart belysning som sina huvudkonkurrenter, utan traditionell belysning. För att konkurrera med dem erbjuder de alltså samma produkt, men med de smarta egenskaperna som ett (enormt stort) plus. Tänk när smartphones kom. Det var inget du förlorade från att gå från din Nokia 3310, men mervärdena var enorma. För vissa (mina föräldrar tex) tog det längre tid att anamma de nya smarta telefonerna, men nu 10 år senare skulle ingen acceptera en icke smart telefon.

Utöver de smarta egenskaperna får också elektrikerna installationsfördelar, som ”trådlös kabeldragning”, som bolaget ofta lyfter fram som en stor fördel. Man kan t.ex. sätta en plejdpuck i ena änden, och sen sätta en där man vill ha lamporna eller liknande, men hoppa över kabeln däremellan. Fördelaktigt om man annars måste ta riva ett ytskikt och börja bila i betong och sen laga allt, som man ibland måste göra.

De flesta standarder på marknaden idag kräver att man har en hubb eller gateway kopplad till sina enheter/sitt nätverk. Det kräver också ofta avancerad kabeldragning. Men för inte så länge sedan kom en ny standard som heter Bluetooth Smart, som är mer anpassad för hemautomation och som har en helt annat räckvidd och energiförbrukning än den Bluetooth vi brukar använda. Det var när denna standard lanserades som Plejd bestämde sig för att lansera sina produkter mot hemautomationsmarknaden. Det är denna teknik som möjliggör Plejd att kunna erbjuda produkter som fungerar precis som de traditionella alternativen, men som är uppkopplade direkt när de kopplas in. Det är också den standarden som till stor del möjliggör stabiliteten och driftsäkerheten i systemet.

Funktioner som produkten erbjuder idag:
- Stabilt (mesh-)nätverk som inte kräver något hubb.
- Appstyrning (via vad jag tycker ser ut att vara en klockren app).
- Scenarion (som enkelt skapas via appen), både i mobilen och direkt på dimmern.
- Inbyggd timer (vanlig timer, se ut som att man är hemma när man inte är, sol-anpassad timer, mm).
- ”Trådlös kabeldragning” för installatören.

Som jag skrev ovan så har Plejd fokuserat på att erbjuda en produkt som är konkurrenskraftig mot de traditionella alternativen, men med de smarta funktionerna som en konkurrensfördel. Men det stora hindret för den breda massan är alltid priset. Och på något sätt har Plejd lyckats även här, då t.ex. dimmern runt 550-600 kr. Priset på en vanlig dimmer varierar väl, men jag skulle gissa att en normal ligger ca 30 % under. Lite skillnad, men inte tillräckligt mycket för att vara ett köphinder. Fördelarna är enorma i jämförelse.

Då skulle man kunna tro att det istället brister på kvalitén. Antingen i användarupplevelse som traditionell dimmer, kvalitet eller smarta funktioner. Faktum är att efter att ha läst och tittat på ett flertal recensioner, så verkar det som Plejd håller en otroligt hög kvalité genom alla led. Användarupplevelsen som smart belysning verkar helt fantastisk. Jag tittade på en genomgång av en elektriker på Youtube (från installation till konfiguration och användande), och han är alldeles salig över Plejds dimmer, både som dimmer, som smart belysning och över kvalitén. Här kan ni se klippet: https://www.youtube.com/watch?v=e8nkpPdGM2k

Han verkar ha testat mer eller mindre alla konkurrenter (varav han verkar äga ett system själv), som han i sin tur sågar sönder och samman, samtidigt som han hyllar Plejd. Jag har inte gjort någon bakgrundscheck på den här elektrikern, men jag tycker videon känns ärlig.

Ambitionen med Plejd har också varit att göra insteget till produkten så litet som möjligt, både vad gäller det jag skrev ovan ang. säljargument och pris, men också genom att det går att börja med i princip en enstaka dimmer, för att sedan väldigt enkelt bygga på systemet bitvis. 

Babak skrev så här i en rapport, vilket jag tyckte var läsvärt:
”För att lyckas med detta tror vi att det är avgörande att utveckla och äga all teknik och hela plattformen som alla produkter bygger på. Vi ser inte annan smart belysning som vår främsta konkurrent utan vi ser icke-uppkopplad traditionell belysningsstyrning som vår främsta konkurrent. Smart belysning skall inte behöva vara ett val utan det skall vara en självklarhet, den punkten kan vi bara nå om fördelarna är många och framförallt priset är närainpå det icke-uppkopplade alternativet.”

Som jag har förstått det så är ambitionen att alla Plejd-produkter ska vara:
- Den ska utföra allt som det traditionella alternativet utför och kvaliteten ska vara minst lika bra.
- Priset ska ses i relation till de traditionella alternativen, och då vara i princip på samma nivå.
- De smarta egenskaperna (som snart kommer vara ett måste för alla som köper nya dimmrar och liknande) ska alltså i princip komma på köpet.

I en annan läsvärd kommentar från Q2-rapporten 2016 (dvs. ett halvår innan de har lanserat dimmern) berättar Babak om ett utförligt test de har gjort för att kartlägga hur bra trådlös belysningsstyrning faktiskt fungerar i verkliga miljöer. De gjorde omfattande tester i olika typer av miljöer och efter 200 000 klick hade inte ett enda(!) klick missats (detta motsvarar ca 30 års användande av en dimmer). ”Vi börjar nu sakta men säkert bygga en grund där vår trådlösa teknik kan ersätta kablar på många ställen och således effektivisera installationen i både tid och kostnad.”. Jag gissar att vi till stor del har Bluetooth Smart att tacka för detta.

Enklaste sättet att få en känsla för produkterna är att kolla lite Youtube-klipp: https://www.youtube.com/results?search_query=plejd

Några intressanta milstolpar
- Lanserade dimmern i oktober 2016. Tog in en första batch på 1 000 enheter, varav 200 användes för internt test och bruk. Resten såldes slut innan de första ens hann levereras. Därefter sålde batch 2, 3, 4 och 5 slut innan de hann levereras under de kommande två månaderna. Efter detta var produktionen på gång på riktigt med större volymer.
- Lanserade den andra produkten, controllern, våren 2017. Denna används främst till att sättas bakom eluttag och styra dessa, men även för att styra tredjepartsarmaturer. Med denna kan man nu alltså styra all belysning i hemmet, även lampor som kopplas in via stickkontakt.
- Under sommaren 2017 lanserade de vridadapter, som de också har sökt patent för (okt 2016):
”Plejd har lämnat in en patentansökan som avser en ny unik vrid-adapter som möjliggör “vrid-funktion” på alla Plejds “puckar”. Normalt lagerför man idag t.ex. en vriddimmer och en tryckdimmer från olika fabrikat som ofta fungerar på olika sätt. Grossisten måste lagerföra många produkter och elektrikern måste lära sig många olika produkter beroende på vad slutkunden vill ha för interface. Genom denna nya adapter kan man enkelt snäppa på vrid-funktion på alla Plejds dos-produkter, vilket innebär att Grossisten bara behöver lagerföra en produkt för att möjliggöra vrid, och elektrikern kan enkelt snäppa på adaptern på produkterna han eller hon är vana att jobba med och mycket enkelt anpassa sig efter situationen. Adaptern är planerad att finnas på marknaden under jan 2017”. Pressmeddelande: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/plejd-corporate-site/content/uploads/2017/03/Plejd-2016-10-25-Forsta-batch-slutsald-och-ny-patentansokan-inlamnad.pdf

OEM. En möjlighet som bolaget ofta lyfter fram, men som inte ger särskilt stora intäkter ännu, är OEM-segmentet. OEM står för original equipment manufacturer och påminner om att ”whitelabla” en produkt. Dvs. ett bolag licensierar teknik från Plejd, som de sedan säljer under eget varumärke. Så här skriver de i både Q2 och Q3-rapporten för 2017:

”Vi blir ständigt uppvaktade av aktörer som är intresserade av att integrera vår teknik i deras produkter. Vi håller just nu på med två mindre pilotprojekt med armaturtillverkare för att påbörja utvärderingen av OEM spåret när det gäller anpassning av teknik, prismodell etc. Det som hindrar oss från att gasa på ytterligare på OEM sidan just nu är brist på resurser då vår egen produktaffär växer i mycket snabb takt och hela organisationen är fokuserad på att leverera mot denna efterfrågan. Vi anser att det är avgörande för ett mindre bolag som vårt att fokusera där tillväxten sker och se till att våra kunder är så nöjda dom bara kan bli. Våra mål med OEM kvarstår där vi under 2017 skall utvärdera spåret för att under 2018 i så fall växla upp omsättningen.”

Gillade även detta:
”Genom att ha en stark teknisk plattform i botten kan vi också framöver erbjuda andra bolag en komplett “out-of-the-box” OEM/Licens lösning med allt från hårdvaran till appen och molnet för att snabbt och kostnadseffektivt få deras produkter uppkopplade.”

Kommande produkter. Bolaget kommunicerade i början av året att ett flertal produkter skulle släppas under 2017, och vad jag kan se så verkar detta gå enligt plan, då de senast i Q3-rapporten bekräftade att de kommer släppa ytterligare 3-4 produkter under slutet av 2017 (som inte kommer hinna bidra till årets omsättning dock). Imponerande!

En av dessa blir den omtalade gatewayn, som jag gissar att en stor del av de befintliga hushåll som köpt Plejd-produkter kommer att köpa. Den är till för uppkoppling mot internet, och sammankoppling med andra system, samt styrning utanför hemmet. Ser stor potential i den. I övrigt har jag inte hittat någon information om vad som ligger i pipen, oavsett spännande!

 

Försäljning

På kort tid har bolaget slutit centrala avtal med de fem största elgrossisterna i Sverige (som står för ca 90 % av Sveriges marknad): Ahlsells (maj 2016), Elkedjan (okt 2016), Elektroskandia (nov 2016), Solar (dec 2016) och Relex (dec 2016). Imponerande tycker jag. Att det har gått så enkelt tyder på att produkterna är riktigt bra och jag tycker det är lovande inför den kommande internationaliseringen.

Plejds strategi i expansionen är att bygga ett rikstäckande nätverk av elektriker och grossiståterförsäljare. Elektrikern får stora installationsfördelar, genom den trådlösa tekniken, vilket gör produkten populär hos elektrikerna, vilka i sin tur är den största försäljningskanalen.

Detta har de lyckats väldigt bra med. I Q1 meddelade bolaget att 1 100 elektriker hade installerat minst en Plejd-enhet. Nu i Q3-rapporten var samma siffra 5 000, varav 900 las till bara i september (vilket är 60 % mer än tidigare rekordmånad)! Detta bäddar för enorm tillväxt tror jag. Enligt samma rapport har antalet installerade produkter ökat med i snitt 38 % per månad(!), sedan i mars (när Plejd började få bättre lagernivåer). Potentialen för Sverige är ca 20 000 elektriker som kan installera Plejds produkter. Dock ska man poängtera att det är väldigt stor skillnad på en elektriker som har gjort 1 Plejd-installation, kontra en som gör installationer regelbundet. Eftersom alla dessa 5 000 är nya med produkterna, finns säkert stor potential att även öka försäljningen kraftigt per elektriker.

Jag förväntar mig en omsättning på minst 10 mkr i Q4, varav min gissning är att åtminstone 9 kommer från den smarta belysningen. Denna försäljning kommer alltså från 5 000 elektriker som är mer eller mindre helt nya på Plejd och deras 2 produkter. Tänk er antalet elektriker dubblas, antalet produkter dubblas, varje elektriker börjar sälja mer Plejd-produkter, samt nöjda kunder som rekommenderar vänner. Lägg därtill en internationalisering (mer info nedan). Hävstång, var ordet. Med det sagt är det mycket som ska klaffa.

Något som jag tyckte var bra och en kvalitetsstämpel var pressmeddelandet nu i augusti, där det står att HSB väljer Plejd som leverantör av den tekniska biten, till deras projekt ”nätet” (85 lägenheter), med bland annat smart belysning. Babak fokuserar som vanligt på rätt saker i sin kommentar ”Värdet av rambeskrivningen med HSB skall inte ses utifrån ett potentiellt ordervärde, utan som ett kvitto på att vi passerat nålsögat hos en större aktör för kommande satsningar”. Detta tror jag är ett område som kan växa från ingenting till betydande omsättning under närmsta åren.

 

Internationalisering

Bolaget skriver i Q3-rapporten att de har påbörjat expansion mot Norge och Finland. De har bokat in sig på de stora mässorna och påbörjat etablering av säljkontor i båda länderna. Med tanke på att det har gått på i princip 1 år att skala upp Sverige från obefintlig omsättning till 10 mkr/kvartal, så är det extremt kittlande med denna expansion. Det är alltid svårare utomlands, men så pass enkelt som det ändå gått i Sverige, och så pass bra som produkterna ändå är, så har jag svårt att inte hoppas på mycket här. Att man ordagrant säger att det är säljkontor man sätter upp, borde innebära att omsättningen kan öka rejält, samtidigt som en stor del av de fasta kostnaderna i form av resterande organisation kommer öka i en långsammare takt.

 

Branschen

Branscher som växer är väldigt attraktivt tycker jag. Hemautomation har funnits länge, men är fortfarande väldigt ovanligt. Det är en bransch som precis är på väg att explodera. I USA var 17 miljoner hem uppkopplade 2015. Den siffran har växt med 70 % på två år till 29 miljoner. Detta är fortfarande mindre än 10 % av USA:s befolkning. USA ligger dessutom garanterat före Sverige. Som jag skrev tidigare i analysen tror jag inte det kommer byggas ett enda hem som inte är smart om 10 år. Min uppskattning är att marknaden kommer att växa med minst 30 % per år närmsta 5-10 åren.

 

Konkurrens

Vad jag tycker talar allra tydligast för konkurrenssituationen är mitt eget köpbeteende. Jag och min sambo köpte ny lägenhet innan sommaren, som skulle renoveras. Eftersom jag är galen i ny teknik så skulle jag älska att ha ett ”smart hem”, men min bild av det var att det var väldigt komplicerat (och således dyrt) och att användarupplevelsen var sådär, så jag har aldrig kollat in det på riktigt. Men när jag planerade renoveringen tog jag en titt på det. Googlade, läste på (faktiskt en hel del), och var inne i några butiker på stan. Om det var smidigt (Philips Hue t.ex.) så var det inte tillräckligt omfattande/avancerat för att kunna styra hela lägenheten. Och om det var tillräckligt avancerat, så var det alldeles för krångligt och dyrt (typ KNX). Av någon anledning hittade jag inte Plejd, vilket man skulle kunna ge dem en känga för, men jag väljer att se på det som att de är väldigt nya och att möjligheterna att växa är oändliga. Internetnärvaro/e-handel har troligtvis inte varit deras största fokus (även om hemsidan är helt ok), något jag dock tycker är väldigt viktigt inför framtiden.

Jag ville VERKLIGEN hitta en lösning som inte var alltför dyr, och som framför allt gav en bra användarupplevelse. Trots mitt sug för det smarta hemmet var jag aldrig i närheten. Det tycker jag säger det absolut mesta om konkurrensen.

Med det sagt ska jag erkänna att jag inte har tagit någon mer rejäl genomkörare med konkurrenterna, men förutom min slutsats från tidigare i år, fick jag det även bekräftat av genomgången av elektrikern på Youtube som jag länkade tidigare.

Plejd kom jag i kontakt med på Twitter någon månad senare. Tyckte det lät spännande, men då jag totalt begravt tanken på egen hemautomation, tänkte jag inte ens på att det kunde vara något för vårt eget hem. Men jag la bolaget på bevakning och har sneglat lite på utvecklingen sen dess, men har inte riktigt gjort grovjobbet för att lära mig det på riktigt (framför allt inte kollat upp produkterna). Sen kom Q3-rapporten i fredags, som jag personligen tyckte var brutalt bra, och som tur var har aktien inte rört sig sen dess (upp 10 % till en början, men har fallit tillbaka). Direkt vid rapporten bestämde jag mig i princip för att köpa, men ville genomlysa bolaget helt först.

När jag började analysera bolaget förstod jag i princip direkt att detta var något jag kunde installera i vår egen lägenhet. Det kräver ingen extra kabeldragning, och som tur är har jag inte köpt in dimmrar än.

Sen vill jag också lyfta fram en punkt som många, inte minst företag inom alla möjliga branscher, missar: användarupplevelsen genom alla led. Här är Apple ett föredöme. Att packa upp en Apple-produkt är alltid en upplevelse. Likaså verkar det vara på Plejd (men på en annan nivå så klart). Alltifrån appen (design, UX och flow) och hemsida, till förpackningar och grafisk profil känns påkostat och kvalitativt. Till och med själva eldosan är snygg. Gå in på Z Waves hemsida (som verkar vara huvudkonkurrenten), och ni kommer aldrig vilja göra ert hem smart igen.

Jag älskar ny teknik och att jag till och med ville köpa produkterna själv omedelbart gjorde mig så klart än mer taggad på bolaget, varför jag nu sitter och skriver den här långa analysen och nästan är lite lyrisk. Osäker på om det är produkten, aktien eller både och. Oavsett så tycker jag det känns som ett bra betyg.

Observera återigen att jag själv varken har testat eller känt på Plejds produkter, men jag har läst massor, och omdömena är uteslutande hyllningar.

Sen vill jag också ännu en gång poängtera att den största konkurrenten i dagsläget är de traditionella alternativen. Idag har man inte en chans mot dessa, men att bygga ett boende om 10 år och sätta in traditionella alternativ kommer inte vara ett alternativ. Det kommer att vara som att inte köpa en smartphone idag, eller inte köpa ett molnbaserat ekonomisystem som Fortnox om 5 år (eller idag, om man frågar mig…).

Värt att poängtera är att produkter som Apple HomeKit och liknande inte ska ses som konkurrenter som jag förstår det. Det finns en uppsjö av konkurrenter när det kommer till hemautomation, några exempel är:
- Z Wave (verkar vara det populäraste)
- Zigbee
- KNX (verkar vara det ledande – som också är extremt komplicerat)
- Zipabox
- Telldus

Självklart kommer konkurrenterna, både befintliga men också nya, att bli bättre. Men jag tror Plejd har ett försprång som åtminstone kommer att räcka till att bygga ett mycket större bolag än idag.

Ett intressant perspektiv som jag fick från Jake Moores analys på Redeye (länk i slutet), är att många av de traditionella företagen även har smarta alternativ. Ett problem för dessa aktörer är att de säljer väldigt bra av sin traditionella belysning redan, och för att inte kannibalisera på dessa måste de sätta ett högt pris på de smarta produkterna. Eftersom Plejd prissätter sig för att vara konkurrenskraftigt mot den dumma belysningen, så blir de således betydligt billigare än dessa konkurrenters smarta belysning. Detta kommer göra att Plejd kommer plocka marknadsandelar snabbt innan konkurrenterna hinner tänka om kring sin prissättning (vilket inte kommer göra dem något, eftersom de är enorma miljardbolag, men för oss som är aktieägare i Plejd betyder det massor).

 

Produktion

Plejd ingick i april 2016 avtal med Scanfil som tillverkare av bolagets produkter. Lokal tillverkning i Sverige (Vellinge). Helhetslösning, från produktion till lager. Anläggningen i Vellinge (Scanfil har anläggningar i många länder) är också en av få MFi-godkända i Sverige, vilket står för ”Made for iPhone” och innebär att Plejd kan utvärdera och producera produkter för Apples ekosystem, t.ex. HomeKit. Pressmeddelandet är intressant: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/plejd-corporate-site/content/uploads/2017/03/Plejd-2016-04-08-Pressmeddelande-Plejd-ingar-avtal-med-Scanfil.pdf

Eftersom alla produkter är uppkopplade kan Plejd se i realtid när produkter installeras. Detta i kombination med att de live kan följa lagerutvecklingen hos grossisten, gör att de har goda möjligheter att planera sin tillverkning. Än så länge säljer grossisterna slut sina lager i en hög hastighet, vilket också passar dem bra eftersom de vill ha en hög lageromsättningshastighet. Däremot verkar elektrikerna ha ca 2-3 enheter i sitt lager (typiskt i servicebilen). Detta indikerar att Plejd är ett standardval för elektrikern, och inte bara att de använder för specialkunder som har beställt smart belysning.

Produktionen trots detta en svår nöt att knäcka. Orderingången växer så pass snabbt att bolaget har svårt att hinna med i produktionen. Bolaget för därför ständigt dialoger med Scanfil, och bolaget har kommunicerat att det inte bör vara några problem att leverera den volym marknaden efterfrågar närmsta året. Det verkar dock som att bolaget hela tiden ligger och släpar lite i produktionen. I Q2-rapporter skrev de att ambitionen var att komma ikapp ligga steget före orderingången nu till hösten, men i Q3-rapporten skrev de att de fortfarande släpar lite. Avsaknaden av buffertlager gör bolaget sårbart för förseningar. De skriver vidare att de tillsammans med Scanfil kommit fram till att det inte ska vara ett problem att möta efterfrågan under 2018, men att de under 2018 kommer att se över möjligheten att flytta delar av produktionen till andra fabriker inom Scanfils koncern, alternativt bygga ut kapaciteten i nuvarande fabriken.

 

Ledning (ej klart, uppdateras inom kort)

Babak Esfahani (VD). 1982. Placerades på 4:e plats över InternetWorlds lista över webbentreprenörer år 2010. Bred erfarenhet från affärsutveckling i entreprenörsledda företag. Äger ca 6 % av bolaget, vilket så klart är ett stort plus. Jag tycker han är väldigt bra på att presentera företaget och produkterna. Han påminner om produkten i sig i sin presentation – förklarar väldigt tydligt och enkelt så vem som helst förstår direkt. Dessutom verkar ha vara en vinnarskalle. Han inger förtroende hos mig och jag tror han är helt rätt person att bygga upp Plejds organisation. Det enda negativa jag kan säga är att jag mailade en fråga inför den här analysen igår kväll, som jag fortfarande (ett dygn, så inte hela världen direkt) inte har fått svar på.

Erik Calissendorff (grundare och ansvarig för yachtingverksamheten). 1980. Tidigare teknisk chef för världens största privata superyachtföretag. 37 år. Verkar av allt att döma vara en reko och duktig kille. Äger ca 7 % av bolaget. Förmodligen den som bäst utvecklar företagets produkter.

Pär Källeskog (ordförande). Varit med i princip sen start. Äger ca 2,3 % av bolaget. Gedigen internationell karriär inom ledande befattning.

Alexander Hellström (ledamot). VD på Lumen Radio, ett bolag som är i framkant av trådlös kommunikation, och har även tidigare varit VD för ett bolag med över 800 anställda. Äger ca 31 000 aktier.

Bengt Nilsson (ledamot). Verkar ha en mycket framgångsrik bakgrund av bolagsbyggande. Medgrundade IFS som såldes till EQT för nästan 10 miljarder kronor. Idag VD för startupen Pagero som omsätter 150 mkr/år. Äger ca 80 000 aktier i Plejd.

Mats Enegren (ledamot). Investment manager på Almi och lång erfarenhet av utveckling av entreprenörsbolag. Företräders Almis innehav om ca 8 % av bolaget.

I samband med noteringen förband sig bland annat huvudägarna Babak Esfahani (VD) och Erik Calissendorff (grundare) att inte avyttra mer än 10 % av sina innehav inom 12 månader. Denna lockup förlängde de frivilligt med ytterligare ett år i mars 2017.

Plejd har varit noterade i ca 1,5 år, och hittills har man slagit prognoser och marknadens förväntningar konstant sedan noteringen. Det är en kvalitetsstämpel hos ledningen, det finns inget jag ogillar mer än orealistiska ledningar. En annan sak påminner lite om det jag skrev i min analys om Tourn International här om veckan, nämligen att bolaget kommunicerar väldigt mycket. Det är ofta PM, och man pratar ofta framtid och om hur bra det går i rapporterna. Jag är livrädd för hausse och att ledningen bygger förväntningar hos marknaden som sedan kraschas. Men som sagt, ledningen har inte bara hållit allt de lovat hittills, de har överträffat. Så förmodligen vill de bara vara så transparanta som möjligt. Min analys i Tourn var precis likadan.

Sammanfattningsvis en väldigt kompetent ledning och en bra/tung styrelse för att ett så litet bolag. Mitt förtroende kunde inte vara mycket högre.

Personalen är svår för mig att utvärdera. Men när jag började researcha Plejds produkter (i köpsyfte främst) kontaktade jag deras tre säljare för att få svar på några frågor. Mailade alla tre samma mail, för att hoppas att få svar från någon (de är ju säljare till grossister, inte till en enstaka privatperson som jag). Skickade mailet på lördag efter middag. Hade svar från den första inom någon timme, den andra på söndagen, och den tredje på måndag kl 08.20. Det är klass! Han som mailade på måndagen ringde jag upp direkt och hade ett ganska långt snack med och han var otroligt hjälpsam och tillmötesgående och bjöd in mig till Kistamässan nu i veckan (som jag nog inte har möjlighet att gå på tyvärr).

 

Diverse

Autonom belysning. Från bokslutskommunikén 2016:

”Vår initiala framgång beror på att hela bolaget brinner passionerat för smart belysning, vi är ett gäng nördar som vill dra det här så långt vi bara kan. Vi satsar stort på AI styrd belysning och har redan nu helt unika funktioner där våra produkter kan lära sig kundens beteenden och med tiden reglera belysningen autonomt baserat på det.”

Pressmeddelande nov 2016: ”Plejd satsar på autonomt styrd belysning med ny patentansökan”

”När folk idag tänker på smart belysning så är det ofta “app-styrd” belysning och scenarion t.ex. att släcka hela hemmet från en knapp som man tänker på. Vi ser dom sakerna som givna och vårt system stödjer det idag och mycket därtill. Vi har länge dock haft en annan vision för belysning, precis som våra bilar går mot att bli självkörande så har vi en vision att bygga ett autonomt och “självkörande” belysningssystem. Vi bygger sakta men säkert mot denna vision och kommer i den kommande uppdateringen för våra produkter släppa det första embryot på vår väg mot denna vision. Denna uppdatering släpps under december 2016 och är självklart gratis för alla våra kunder.

Uppdateringen kommer innehålla en första version av vårt självlärande system där alla våra produkter automatiskt utan några som helst inställningar börjar lära sig hur en användare vill ha sin belysning över dygnet och årstiderna. Informationen kommer sedan ligga som grund för vårt system att ta smarta beslut åt användarna. Exempelvis kommer systemet lära sig att när du kommer hem från jobbet kl 18 så önskar du ha en viss nivå på din belysning, eller när du går på toa på natten så blir du inte bländad av lamporna i badrummet. Bara genom att använda din belysning som vanligt kommer systemet med tiden att lära sig mer och mer vilket ger ett helt individanpassat system. Detta är bara början på vad vi anser vara vägen till riktig smart belysning och i förlängningen en del av det riktigt smarta hemmet. Bolaget har skickat in en patentansökan för den underliggande tekniken.”. Pressmeddelande: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/plejd-corporate-site/content/uploads/2017/03/Plejd-2016-11-23-Nyhetsbrev-Plejd-satsar-pa-AI-styrd-belysning-med-ny-patentansokan.pdf

Samarbete med Sonos. Pressmeddelande 5 okt: ”På sitt releaseevent för sin nya högtalare Sonos One, presenterade även Sonos sitt kommande partner program där andra tillverkare är med och skapar integrationer mot Sonos nya produkter. Plejd var ett av de bolag som presenterades. Samarbetet innebär att Plejd får möjlighet att skapa tekniska integrationer direkt mot Sonos produkter vilket möjliggör att Plejds produkter för smart belysning kan direkt samverka med Sonos smarta högtalare”.

 

Risker (ej klart, uppdateras inom 

Konkurrenter. Befintliga konkurrenter kan bli bra och det kan poppa upp nya konkurrenter. Enligt Jake Moore är detta enligt bolaget inte en av de större riskerna.

Hamna utanför kommande ekosystem. Apple, Amazon och Google har lösningar för smarta hem, och risken finns alltid att man hamnar utanför dessa. Plejd verkar dock väldigt bra förberedda för detta, och verkar verkligen ha alla förutsättningar för att vara kompatibla med alla kommande ekosystem.

Produktion. Enligt bolaget själva en av deras största utmaningar. Eftersom komponenterna trots allt är få, små och relativt enkla, tror jag dock man kommer rida ut den stormen. Enda gången jag tror att det kan bli ett riktigt stort problem är om efterfrågan ökar flera gånger mer än vad jag ens vågar hoppas på, och då kommer jag se det som ett lyxproblem.

Organisation. Även det en utmaning enligt bolaget. Växtvärk är vanligt när det går snabbt.

Stora förluster följt av nyemission. Att förluster och nyemission en vacker dag kommer, ser jag nästan som en självklarthet. Risken ligger i hur den uppkommer. Det är stor skillnad på att t.ex. vilja ta in 50 mkr för att blåsa på i USA, mot att ta in 25 mkr för att överleva i befintliga länder när tillväxten inte gått som planerat.

 

Siffror

Omsättningen har växt med flera 100 % i år. Omsättningen i Q3 såg vid allra första anblick ut att vara lite sisådär. Men sen läste man att 4-6 veckor påverkades av industrisemester (alla elektriker är lediga), att orderingången var superstark, att antalet "Plejd-elektriker" ökar i rekordtakt och att man till och med visade en positivt EBITDA. Babak poängterade att det är kul att visa positiva nyckeltal, men att tillväxt är fortsatt fokus framöver. Jag förväntar mig en omsättning runt 9-11 mkr i Q4, men det skulle inte förvåna mig alltför mycket om det blev ännu mer. Däremot skulle det förvåna mig om den blev mindre, och då skulle nog aktien slaktas (tror den går ned på allt under 10).

Enligt Jake Moore är bolagets egen målsättning att växa minst 80 % per år. Detta skulle innebära en omsättning på 55 mkr nästa år och ca 100 året efter. Fullt realistiskt tycker jag. Det skulle förvåna mig mer om tillväxten blev hälften, än dubbla.

Resultat. Jag utesluter inte (snarare förväntar mig) stora förluster framöver, även om det vore kul om bolaget kunde växa med 0-resultat. Kassan är välfylld med ca 19 mkr efter en emission tidigare i år som övertecknades till 200 %. En tredjedel av pengarna från emissionen har/ska gå till att utveckla de nya produkterna under året. Resten av pengarna ska gå till att utveckla organisationen – från sälj och personal, till lager och logistik. Helt enkelt till att skala upp företaget inom smart belysning. En del av kapitalet är också tänkt att gå till att påbörja OEM-affären. Samt även att undersöka möjligheten att expandera till främst övriga Norden. 

Utveckling: Omsättning TSEK, resultat TSEK, antal anställda
2010: 87, -410, 2
2011: 19, -1 163, 5
2012: 1 122, -1 773, 6
2013: 1 758, -3 114, 6
2014: 2 736, -1 016, 4
2015: 3 106, -118, 4
2016: 4 593, -4 679, 6
2017(E): 30 000, .-3 000, 13


Tillväxten per kvartal (q4 är mitt estimat!). 

Bruttomarginalen var 45 % i senaste kvartalsrapporten. Den har krupit nedåt med tillväxten, vilket beror på att bruttomarginalen är betydligt högre i yachtingverksamheten. Bruttomarginalen på den smarta belysningen är ca 40 % och detta tycker jag är bra med tanke på deras aggressiva prissättning som Plejd har valt att approchera marknaden med och jag tror den kan höjas på sikt, även om det är ca 40 % eller strax över som jag tycker att man ska räkna med närmsta åren. Med tanke på detta tycker jag inte heller man ska förvänta sig någon fantastisk bottom line även när bolaget börjar fokusera på den biten, utan ett mål där skulle kunna vara runt 10 % (obs. egen gissning, jag har inte sett något kommunicerat).

Aktiverade kostnader låg runt 7 mkr under 2016 och verkar landa på något liknande för 2017 (3 mkr under 2015). Dessa kostnader avser enligt årsredovisningen 2016 ”koncessioner, patent, licenser, varumärken samt liknande rättigheter”. Det är svårt att säga något om denna kostnadspost, då jag har dålig koll på såna saker. Det står också senare i årsredovisningen att ”I anskaffningsvärdet inkluderas personalkostnader uppkomna i arbetet med utvecklingsarbetet tillsammans med en skälig andel av relevanta omkostnader och lånekostnader”, vilket borde innebära att även en del kostnader för personalen tillhör denna post. För att få klarhet i frågan har jag för säkerhets skull mailat Babak och frågat (har dock i skrivande stund inte fått svar).

De aktiverade kostnaderna skrivs av under en 8-årsperiod. Detta innebär att avskrivningarna ökar ca 0,9 mkr/år. För tillfället skrivs ca 0,5 mkr/kvartal av.

Tycker inte denna post är något att skrämmas av. Den är inte särskilt stor, den känns rimlig, och det känns bra att den inte verkar skena, trots att de verkar ha stort fokus på att utveckla kommande produkter. Dock hade jag föredragit en avskrivningsperiod om max 5 år. Jag ser också viss risk i att kostnadsposten kommer öka i framtiden, men än så länge visas som sagt inga tecken på detta.

Har i övrigt inte hittat några konstigheter i redovisningen. Alla intäkter verkar bokföras när de ska, dvs. när produkt/tjänst levereras.

 

Sammanfattning och värdering

Plejd värderas till ca 150 mkr på dagens kurs (ca 21). Likvida medel är 19 mkr, medan räntebärande skulder är ca 1,6 mkr. Detta ger ett EV på ca 130 mkr och ett EV/S på strax över 4 för 2017.

Med tanke på att bolaget verkligen har visat proof of concept och det i princip står ett smörgåsbord uppdukat för kommande kvartalen, och dessutom är den långsiktiga potentialen enorm, så tycker jag denna värdering är låg.

På kort sikt ser jag bara en risk, att bolaget kommer in med en omsättning under 10 mkr i Q4. Fram till dess lär det hagla positiva nyheter. Möjligtvis skulle någon försening kunna påverka aningen negativt, men eftersom bolaget precis gick ut och upprepade 2017 som lanseringsdatum så lär en potentiell försening i så fall bli liten. På lång sikt känns risken hög, men potentialen ännu högre. 

En liten option, som jag aldrig värderar till något annat än en liten lott, är att Plejd är en het uppköpskandidat.

Det svåraste med Plejd tycker jag är att förutspå vad marknaden förväntar sig, och således hur aktiekursen kommer röra sig vid olika utfall. Jag vet bara själv att jag hade köpt aktien med exakt samma information som jag har idag för 30 kr, så att aktien har gått lite kräftgång under året är jag väldigt glad för (ca +10%). Men det har väl att göra med uppgången på nästan 200 % förra året.

Jag kommer inte försöka mig på några riktkurser, utan nöjer mig med att säga att risken är hög, men att jag tycker R/R är riktigt bra. Därför har jag precis köpt en stor post (15 % av portfölj) i Plejd på 21,00. Det är bara att skapa konto på Shareville (man behöver inte stoppa in pengar) för priser och portföljfördelning (tror dock det sistnämnda uppdateras dagen efter). Det blir mitt tredje största innehav, och till investerat kapital det största hittills (dvs. utan vinst tillgodoräknat på de andra innehaven).

Är säker på att vissa av er tycker att den här analysen låter haussig, och det är den väl, men detta är vad jag genuint och ärligt tror. Jag försöker inte förstora något för att främja kursen, och jag försöker inte dölja risker. Jag har skrivit den här analysen i första hand för den personliga vinningen att lära mig om bolaget. Att jag publicerar den här är för att sporras att bli bättre, samt att få feedback och testa caset mot andra investerare. Kom därför gärna med kommentarer och motargument; här, på Twitter, Shareville eller mail. Poängteras ska återigen att Plejd är väldigt hög risk.

 

Läsvärda länkar

- Analys (Jake Moore): https://www.redeye.se/arena/posts/plejd-plejd-lysande-iot
- Analys (SvD Börsplus): https://www.svd.se/ljus-start-for-plejd
- Forum: https://www.avanza.se/placera/forum/forum/plejd.html

 

Twittrare med koll på Plejd

Jake Moore: https://twitter.com/JakeeMooore
Oliver M: https://twitter.com/oliver_sthlm
InWest Corp: https://twitter.com/InWestCorpFin
Peter: https://twitter.com/Norrland68

 

Ni kan följa mig och min portfölj på:

- Shareville: https://www.shareville.se/profiles/aktieentreprenoren
- Twitter: https://twitter.com/aktieprenoren

 

Disclaimer

Jag äger aktier i Plejd. Analysen bygger på mina egna antaganden och den information som finns tillgänglig för allmänheten. Det kan definitivt finnas fel. Värderingen är subjektiv. Även om jag har haft lyckosam utveckling senaste åren, klassar jag mig själv fortfarande tveklöst som nybörjare och jag rekommenderar alla att göra sin egen analys av bolaget.

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
12 oktober

Tar in Diadrom i portföljen

Tänkte skriva ett inlägg om mitt nya innehav, Diadrom. Det är väl ingen genomgående analys, men åtminstone en liten introduktion till bolaget, för er som inte kan det sedan tidigare.

Diadrom är ett specialistkonsultbolag, men där erbjudandet börjar gå mer från att hyra ut konsulter till paketerade produkter. Faller det väl ut, så borde tillväxten kunna tillta och marginalerna förbättras. Tillväxten har redan börjat visa sig, vilket dock inte behöver vara ett bevis på detta.

Bolaget sysslar med diagnostik av högteknologiska produkter med inbyggd mjukvara. Det är ett område som har haft tillväxt länge, och more or less garanterat kommer fortsätta ha det en lång tid framöver, kanske till och med accelererande. Ju mer avancerade produkterna blir, desto mer komplicerat blir mjukvaran. Detta ökar behovet av diagnostik, som Diadrom alltså erbjuder.

Största kundgruppen är fordonsindustrin, som tex. Volvo, som länge har varit den största kunden.

Branschen är inne i ett väldigt intressant skede, där det håller på att ske ett enormt paradigmskifte, från vanliga fossildrivna fordon, till autonoma elfordon. På deras hemsida står det: 

”Diadroms fokus inom Autotech kan delas in i två kategorier: Life Cycle Management Systems (LCMS) och Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).

Diadrom är ledande inom utvecklingen av LCMS, via egna produkter och expertkonsultering. Diadrom upplever för närvarande en stor ökning i efterfrågan vad gäller ADAS, speciellt inom IP-basade teknologier och sensor-fusion.

Autotech har sitt ursprung i Automotive, men lösningarna är användbara i andra sektor.”

Bolaget är väldigt välskött, men har stått och stampat lite senaste 10 åren. De har haft bra rörelsemarginaler (ca 14-24%) varenda år, till och med genom finanskrisen 2008-2009 lyckades man hålla en rörelsemarginal på 14-16 %, trots en del omsättningstapp. Man har också gett utdelning konstant förutom 2008. I dagsläget ligger direktavkastningen strax under 4%. Ett välskött, välmående bolag helt enkelt, vilket kan vara skönt att luta sig tillbaka på, om tillväxten inte riktigt blir som tänkt. Nu har dock kursen gått upp rejält senaste året (ca 100 %), vilket gör att risken att kursen får sig en törn om tillväxten uteblir finns där.

VD:n, Henrik Fagrell, har tjatat i många årsredovisningar om den starka tillväxten i branschen och hur detta kommer gynna Diadrom. Samtidigt har tillväxten uteblivit. Min känsla är dock att de nu lyckats knäcka nöten. Bolaget verkar vara rejält på offensiven, med ca 40 % tillväxt under 2017 och en hel del nyanställningar. 

På tal om Henrik Fagrell. Han var med och grundade bolaget 99, och blev VD 2008. Han tog över efter Fredrik Ljungberg, som också var med och grundade bolaget. Ljungberg tog styrelseordförandeposten, som han fortfarande sitter på idag. Den tog han i sin tur över från Frederik Kämmerer, som fortfarande sitter som ledamot. Det verkar således vara väldigt god harmoni hos ledningen.

Värderingen ligger runt 140 mkr (likviditeten i aktien är således därefter). Jag förväntar mig en omsättning i år på minst 60 mkr. Offensiven skulle tillfälligt kunna innebär en något lägre rörelsemarginal, vilket man såg i Q2, då den landade på 12,7%, vilket är det lägsta senaste tre åren (kollade inte längre bak på kvartalsbasis). Min gissning är att rörelsemarginalen kommer in runt 14-15 %, vilket skulle innebära ett rörelseresultat runt 9 mkr, dvs. en vinst efter skatt runt 7 och ett P/E runt 20. 

Om bolaget återgår till att vara välmående, men utan tillväxt, så ska nog kursen ned åtminstone 30 %, förmodligen ytterligare lite. Men om man kan fortsätta växa i en takt över 20 %, och kanske i kombination med långsamt förbättrade marginaler, så tror jag det finns stor potential att hämta. Det är också vad jag tror att bolaget kommer att göra.

Jag har följt Diadrom ett par månader nu. Bestämde mig egentligen sista fredagen i september för att kliva in, men väntade till måndagen då jag ville skriva ned lite tankar. Hade en order ute hela dagen, men eftersom den hade gått upp en del på kort tid så hoppades jag på att den skulle falla tillbaka, så jag blev för snål och fick inga aktier. Tisdag morgon går Jan Dinkelspiel in, vilket får aktien att rusa  ytterligare några procent. Sedan dess har jag väntat på lägen, men de kommer aldrig. Nu ger jag mig, men köper en lite mindre post än vad jag egentligen hade tänkt (ca 5 % av portföljen). Med tanke på att aktien har gått över 60 % i år, och 100 % på 13-14 månader, så tycker jag risken i aktien har stigit. Går aktien ned, har jag då möjlighet att snitta ned mig.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen!

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
4 oktober

Analys av Tourn International AB

Kort om caset

Jag stötte på Tourn i jobbet strax innan sommaren. Som alltid när det är ett bolag i min egen bransch, blir jag lite intresserad och tar en liten titt under huven. Fastnade för Tourn av flera anledningar. Undrade varför jag inte hört om det innan och det visade sig att bolaget var väldigt nytt och haft en explosionsartad utveckling senaste året.

Då analysen blev väldigt lång kommer här en kort beskrivning:
- Mellanhand mellan influencers och annonsörer som försöker automatisera.
- Växer så det knakar.
- Stark tillväxt i branschen.
- Om inte branschledande (i Sverige), så åtminstone i närheten.
- Stor potential.
- Redan hyfsat hög omsättning i förhållande till värderingen (prognos 2017: 60 MSEK).
- Positivt kassaflöde 2017 (litet frågetecken på denna dock!) och bör ta sig runt på egna medel.
- Skalbart.
- Potentiell högmarginalaffär. Kan börja visa vinst redan nu under H2.
- Stark organisation.
- Kompetent ledning. Drivs framåt av ung VD som också är största ägare/grundare.
- Lågt P/S med tanke på ovanstående (under 2 på 17e).
- Hög risk!

Jag har idag köpt en betydande del till min portfölj (ca 8 %), framför allt i förhållande till risk. Se detaljerna på Shareville.

Det är första gången jag köper ett så pass underanalyserat bolag, och jag har fått göra hela grovjobbet själv, vilket är första gången jag gör. Annars brukar det finnas många andra bloggare/analytiker/liknande som redan grävt fram det viktigaste, vilket gör analysarbetet för egen del betydligt enklare. Påbörjade den här analysen på semestern i somras, och blev klar nu… Det blev ganska långt och lite mycket ”tänka högt” här och där, ledsen för det för det. Det är första gången jag skriver en så genomgående analys. Jag har försökt vara tydlig med rubriksättning, etc. Kom gärna med synpunkter, antingen här eller till aktieentreprenoren@gmail.com.

 

Verksamheten

Den enkla beskrivningen av Tourns verksamhet är att det är en mellanhand mellan influencers och annonsörer. Så… en byrå för annonsförsäljning med andra ord? Det skulle man kunna säga, men om man skrapar lite på ytan så ser man att det är långt ifrån sanningen och att det finns många intressanta saker att titta närmare på.

Först och främst, influencers. Personligen tycker jag det är högintressant och även om marknaden har exploderat senaste åren, är det från låga nivåer till fortfarande låga nivåer. Använde man ens ordet influencers för 5 år sen? Jag tror bara vi har sett början.

Influencers är individer som bygger en följarskara i sociala medier. Det kan vara bloggare, ”instagrammare”, ”youtubers” och liknande. Några exempel på influencers som är kontrakterade av Tourn är Kenza, Kissie, Bianca Ingrosso och Carolina Gynning. Dessa människor har ett extremt inflytande på sina följare. Trots det omsätter branschen i dagsläget bara kaffepengar om man jämföra med ”vanlig” annonsering.

En stor skillnad mellan Tourn och andra liknande byråer som jobbar med influencers, är att Tourn långt ifrån bara har ett gäng stora profiler, utan de har 160 000 influencers i sitt nätverk. Det finns ingen gräns för hur liten man kan vara när man ansluter sig till Tourns nätverk, eftersom det är resultatbaserat och automatiserat. De större influencerna kräver dock ibland lite handpåläggning, och sen kan man också fråga sig hur många av dessa 160 000 som är aktiva. Mer om detta senare i analysen.

Jag kan bara börja med att titta på min egen verksamhet. Vi har nu under våra första år bara marknadsfört oss ”organiskt” utan att spendera några pengar (mun-till-mun, egna sociala medier, SEO, etc). Men snart ska vi anställa en marknadsansvarig, och det vi förmodligen kommer lägga absolut största fokus på är influencers. I en av mina föräldrars företag, som också mer eller mindre bara marknadsför sig organiskt, är influencers det naturliga steget om man vill trycka hårdare på gasen (vilket min mamma inte är tillräckligt ung och tekniskt modern för att kunna sätta sig in i dock – och jag har tyvärr inte tid att hjälpa henne så pass mycket som det skulle behövas).

Men vad som är allra mest intressant med Tourn är deras satsning mot att automatisera sin affär, genom en plattform där influencers kan lägga ut erbjudanden till annonsörer, men också vice versa. Det går absolut att bygga en lönsam liten låda genom att förmedla annonser, framför allt i en så pass ny bransch, vilket det finns det bra exempel på, men det är i automatiseringen både finns marginaler, skalbarhet och moat finns.

Jag tycker normalt sett att visioner är ganska ointressant, men i Tourns fall förklarar en del av den deras affärsidé på ett kort och koncist sätt: ”Influencers ska i en och samma plattform få hjälp med kampanjer, ekonomi, samarbeten, juridik och utbildning.” (vilket alltså är en del av Tourns vision).

 

Tourns produkterbjudande i korthet:

Instagram (Instaboost/Twave). Från deras hemsida: ”Tourn har skapat den första prestationsbaserade plattformen för influencer-marknadsföring på Instagram, där annonsörer bara betalar för kvalificerad trafik från profillänkar.”

Youtube/video. I somras godkändes Tourn som MCN-nätverk (multi channel network). Exempel på andra svenska MCN-nätverk är Splay och United Screens (mer om dessa under konkurrenter). Detta är så klart väldigt positivt för att kunna växa även på Youtube-marknaden, och mer konkret vad det innebär saxar jag direkt från deras pressrelease: ”MCN-nätverk är tredjepartsleverantörer som är anslutna till flera YouTube-kanaler i syfte att erbjuda tjänster som målgruppsutveckling, innehållsprogrammering, samarbeten mellan innehållsskapare (influencers), hantering av digitala rättigheter, intäktsgenerering och/eller försäljning. För att bli MCN ska man uppfylla en rad olika kriterier och kunskapsprov.”

Det här är stort tycker jag, men om jag inte missminner mig så rörde sig aktien i princip inte alls när nyheten kom. Okunskap och för lågt intresse i aktien, tror jag det beror på.

Bloggnätverk (TCM). En automatiserad lösning för kampanjer på bloggar. Tourn hjälper även bloggarna med fakturering och administration. Över 100 000 anslutna bloggar. Frågan är hur många som är aktiva.

TCD (Tourn Content Discovery). Om ni vet vad Strossle är (som lockat mycket riskkapital och tagit sig från 0 till 50+ MSEK i omsättning på bara några år), så är det more or less exakt samma sak. Min gissning är att Strossle är lite vassare på den här fronten, eftersom det är 100 % fokus från dem, och de började tidigare, men det finns verkligen plats för flera aktörer.

Jag tror Tourn försöker bredda sig lite då det är en produkt som primärt kanske inte vänder sig så mycket till influencers, utan snarare mot vanliga sajter/publishers. Exempelvis har de Nyheter24 som kund.

Enkelt beskrivet är det en widget som läggs upp på sajten, med design anpassad för att se ut som internt innehåll, som visar ”Andra artiklar du kan vara intresserad av”, där artiklar från sajten blandas med sponsrade artiklar från andra sajter. Publishern delar sedan intäkten med Tourn som skapas när folk klickar på de sponsrade artiklarna (exakt vilken uppdelning vet jag inte, men skulle gissa att Tourn får ca 30-50%).

Det är en produkt de började betatesta för ganska exakt två år sen. Det känns som att den verkligen börjar ta fart nu. I Q1-rapporten skrev de att produkten fortsätter växa och att lanseringen i Norge har börjat visa intäkter och att ”Q2 har betydligt fler kampanjer inbokade”, samt att ”Norge och UK ska börja göra större avtryck i Q2”. Detta följdes dock inte upp i Q2-rapporten, som dock var väldigt bra, så gissar att det rullar på enligt plan.

Coopy. Nystartat dotterbolag, som ägs till ungefär hälften. För administration och automatisering av e-commerce-system. Har redan börjat bidra till omsättningen och målet är att vara break even redan i Q4 2017.

Premium. Premium är väl vad man skulle kunna kalla den traditionella delen av Tourns affärsmodell. Här kontrakterar man större influencers (som Hannah Graaf, Alexandra Bring och Jennys Matblogg, för att name droppa några fler) och gör ”manuella” sälj och genomföranden. Det kan vara klassiska banners, som är en stor del av verksamheten, men större och större blir så kallade creative solutions. Exempelvis läste jag här om dagen att Kenza blivit Pumas nya frontperson (tar över efter ”världsstjärnor” som bland andra Kylie Jenner och Cara Delevingne). Ett samarbete som Tourn har ”fixat”. Annonsering går mer och mer åt att vara kreativ, snarare än att bara slänga upp en banner för så många som möjligt. Det är något som är enklare med influencers, än med tex Aftonbladet och andra mer klassiska publishers.

Stora delar av Tourns produkterbjudande är resultatbaserat, dvs. att influencern och Tourn ofta delar intäkten (hur avtalen ser ut dem emellan varierar, men generellt skulle jag gissa att Tourn får 30-50 % av intäkterna), som i sin tur baseras på kundens resultat, som i sin tur kan vara baserat på alltifrån direkt intäkt, lead, klick eller visning.

Även på den här fronten är alltså Tourn i framkant av utvecklingen. Marknadsföring går mer och mer mot detta, snarare än att ”jag (tror jag) hörs och syns stort, men jag har ingen aning om vad det faktiskt ger”. Om man tittar på bolag som Facebook, Google, Hotels.com, osv. så har de flesta såna här bolag två saker gemensamt: de jobbar med resultatbaserad marknadsföring, och de går som tåget. Nu har dessa bolag egna produkter, men små bloggare har inte möjligtheten till detta, och då måste ett bolag som Tourn existera.

Jag hade ett möte med Tourn nyligen, som potentiell kund. Gillade vad de hade att erbjuda, och gillade sättet de sålde på. När vi väl trycker på stora knappen är jag ganska säker på att Tourn kommer vara en av de första kanalerna vi använder oss utav.

 

Potential

Bolaget är redan uppe i täten på den svenska marknaden, men än finns utrymme att växa. Jag tror Tourn kommer fortsätta ta marknadsandelar, och framför allt tror jag branschen kommer fortsätta växa enormt mycket och snabbt.

Men som alltid så är det den internationella scenen som kittlar allra mest. Här har Tourn redan börjat skala ut sin plattform, och enligt senaste årsredovisningen skriver de att de har gjort flera kampanjer som sträcker sig utanför Sverige, som t.ex. Norden, Spanien, Tyskland, Frankrike, USA och ända bort till Australien för att nämna några. Svårt att säga vad detta innebär dock. Det låter stort, men personligen tror jag majoriteten av intäkterna fortfarande kommer från Sverige. Tourn har kommunicerat att man aggressivt kommer att bredda sig internationellt, men utan att (för tillfället?) öppna kontor utomlands. Jag gillar tanken, men har en känsla av att man måste gå ännu aggressivare om man verkligen ska göra samma avtryck utomlands som i Sverige. Time will tell. Gillar samtidigt att man inte öser ut pengar, utan att man tar det i en kontrollerad takt. Värt att poängtera är att Sverige är extremt långt fram i utvecklingen i branschen, till och med USA ligger efter.

De skrev också i årsredovisningen att de under Q4 2016 tecknade ett avtal med Nyheter365 som möjliggör en snabb lansering av plattformen i UK och Norge och ”hittills har det gått mycket bra”. Inte heller detta vet man/jag vad det innebär, men det kan ju knappast vara negativt.

 

Kvalitetsindikatorer

Kunder. De har många stora kunder. H&M, P&G, If, Tre, BMW, Carlsberg, Philips, Telia, m.fl. för att nämna några. De jobbar också med mer eller mindre alla stora mediabyråer, som exempelvis Starcom, Maxus och Carat.

Iconfest. Tillsammans med Stockholmsmässan (återigen, tungt samarbete!) ska de arrangera influencersfestivalen Iconfest. Låter helt rätt tycker jag.

Från relaterat pressmeddelande: ”Här får du träffa Sveriges populäraste influencers i ett helt nytt format. En festival i denna omfattning har aldrig gjorts tidigare i Sverige och det kommer vara en upplevelse för alla som kommer till oss, säger Emelie Nord, projektledare på Stockholmsmässan.”

Juli-omsättningen. 2016 var omsättningen i juli 100 TSEK. 2017 blev den 2,1 MSEK. Detta borde betyda: 1. att automatiseringen börjar ta fart, och/eller 2. att de börjar ha repetitiva intäkter. Jag tror på punkt 1. Oavsett är det fantastiskt.

Större och större ordrar. En intressant sak i årsredovisningen var ”Tourns plattform har utvecklats till en helhetslösning där kunder kan nå ut till i stort sett alla kanaler inom sociala medier. Tack vare detta hamnar större och större budgetar numera hos Tourn då kunderna inte längre behöver sprida sig bland flera olika leverantörer. Effekten av detta är att det genomsnittliga ordervärdet har ökat under det andra halvåret till 175 TSEK, jämfört med första halvåret då snittordervärdet låg på ca 35 TSEK. Vår största enskilda kampanj 2016 landade på 1,4 MSEK.”.

Personalen. Bolaget har ca 20 anställda. En hel del av dessa verkar vara framstående namn i branschen, som har plockats från konkurrenter, och samtidigt tagit med sig stora influencers. Läs gärna vad Dagens Media skriver i ämnet (länkar i slutet). Framöver finns så klart motsatt risk.

Snittåldern verkar vara strax över 30 år, vilket jag tycker är helt perfekt för ett bolag som Tourn. Tillräckligt unga för att vara drivna, i framkant av den digitala utvecklingen och inte alltför mycket äldre/yngre än många influencers. Samtidigt tillräckligt seniora för att bygga ett börsbolag.

I mars publicerades en pressrelease ang. att nio personer från de anställda köper tillsammans ca 140 000 aktier av Tourns VD Robin Stenman (mer om honom under stycket om ledning). Samtliga verkar jobba kvar idag (har bara 7 månader) och jag gissar att ytterligare några av personalen är aktieägare, men har inte hittat någon info om detta. Aktierna köptes på en marknadsmässig värdering, vilket borde ha varit runt 15-16 kr. Personligen tycker jag inte det säger någonting alls om bolagets värdering, då personalen förmodligen inte har en aning om 5, 15 eller 25 kr är ett rimligt pris. Men det symboliserar väldigt tydligt att man tror på bolaget och är långsiktig med sin anställning.

Jag har som sagt bara haft kontakt med en person på Tourn personligen, och då fick jag ett gott intryck. Svårt att göra någon djupare analys än att de flesta verkar ha en bra bakgrund och att det spontana helhetintrycket är positivt.

Ledning. Gedigen styrelse för att vara ett så litet bolag. VD:n Robin Stenman är bara i 30-årsåldern, och verkar inte ha gjort så mycket annat än Tourn, utöver utbildning på Stockholms Universitet. Eftersom jag själv har en väldigt lik bakgrund, så kan jag verkligen leva mig in i hans situation, och personligen tror jag bara det är positivt. Han andas och lever med Tourn, och min gissning är att han har en stor talang för att bygga bolag, annars hade han inte lyckats så bra som han gör. Och ännu bättre lär han bli med årens gång. Han är också största ägare (runt en fjärdedel av bolaget). Det är garanterat Robin som har och kommer styra bolaget riktning, så tror man inte på honom så ska man inte investera.

Ska man säga något negativt så verkar han snacka lite mycket ibland. Jag tror dock han vill vara så öppen som möjligt mot marknaden, snarare än att han vill haussa. För det mesta han har sagt har faktiskt fallit in (vilket är ganska ovanligt). Det skulle väl ev. vara om man gick tillbaka några år, när bolaget hette INEV Studios och i princip bara hade Robin själv som anställd. Har för mig att de skulle utveckla 50 enklare appar, vilket jag tyckte var helt uppåt väggarna. Nu hann företaget komma in på Tourn-spåret och helt byta inriktning, vilket blev succé, innan de andra planerna hann gå åt helvete. Jag har valt att inte gå in så mycket på djupet på denna historia (innan bolaget blev Tourn), då det skulle ta för mycket tid till för liten förtjänst. Resterande ledning består av delar av personalen, som jag som sagt har stort förtroende för.

Förutom att ledningen har lyckats bra med bolaget överlag, på kort tid, skulle jag vilja lyfta fram en händelse som imponerade väldigt mycket på mig. Sommaren 2016 genomförde bolaget en riktad nyemission för att genomföra en strategisk offensiv för att öka bolagets omsättning. Saxar från årsredovisningen: ”Resultatet av detta ledde till att Tourn idag har branschens starkaste säljorganisation med de mest erfarna och drivna medarbetarna. Som ett resultat av denna satsning har vi också lyckats knyta flera av Skandinaviens starkaste profiler till oss.”. Och samtidigt ökade man omsättningen explosionsartat.

Man går alltså från relativt okända, till att plocka några av branschen största influencers, några av branschens tyngsta medarbetare, ökade omsättningen explosionsartat och blir ett av de branschledande företagen inom influencers marketing i Sverige. På ett halvårs tid. Det är extremt imponerade enligt mig.

Sammanfattningsvis tycker jag ledningen känns mycket kompetent och har det som krävs för att bygga ett bolag som blir värt många hundra miljoner och kanske till och med ett miljardbolag på sikt. Robins driv och skicklighet som entreprenör, tillsammans med de kompetenta medarbetare han har lockat till sig, med stöd av en mer senior och erfaren styrelse tycker jag känns som en bra setup.

 

Konkurrenter

Tailsweep. Startade 2007. Köptes upp av Bonnier kring årsskiftet. Man ser tydligt att Tourn har inspirerats av deras hemsida. Skulle nästan kalla det för plagiat. Inte så snyggt tycker jag som aktieägare. Eftersom Tourns hemsida dessutom lämnar en del att önska (framför allt på innehållsfronten – borde börja jobba med inbound marketing), så hoppas jag de lanserar en egen, bättre version snart.

Tailsweep verkar vilja göra ungefär samma sak som Tourn, men verkar inte ha kommit igång än. Om man läser på deras hemsida så står (förkortat, enligt min tolkning, inte ordagrant) det:

  • ”Då”: Säljer banners till bloggare.
  • ”Nu”: Jobbar som Tourns Premium-tjänst.
  • ”På väg mot” (dvs. inte lanserat?): Influencer management. Expansion Norden. Helhetslösning för influencer/kund.

Bolaget hade en fantastisk resa från 2007 till 2011, då omsättningen toppade på 40 MSEK. Sen är min gissning att man har haft svårt att anpassa sig till flykten från bannerannonsering till mer kreativa lösningar, då omsättningen minskat för varje år sedan dess och 2016 landade på 19 MSEK och ett resultat på -12 MSEK.

Detta bekräftades också efter att jag läst en artikel på Breakit där dåvarande VD:n kommenterar 2015 års resultat:

“En anledning till att vi minskat vår omsättning är den ökade konkurrensen. Tidigare var Tailsweep någorlunda ensamma på influencermarknaden. Utöver det har även prispressen varit väldigt hård på banners, vilket är Tailsweeps primära affärsben", säger Christopher Holmerin, vd för Tailsweep.

Sammanfattningsvis verkar de ha halkat långt efter och ha stora problem inom organisationen. Att de inte har kvar någon ung driven entreprenör/grundare i bolaget ser som ett stort minus (för Tailsweep). Jag har väldigt svårt att se hur de ska hänga med Tourns takt. Oavsett är det en av de största konkurrenterna på den svenska marknaden i dagsläget, och man får absolut inte räkna ut dem.

Cube. En influencersbyrå som verkligen påminner om Tourns Premium-tjänst. Jag har inte lyckats hitta någon information om att de skulle ha någon annan fokus. De verkar ha lyckats bra och omsättningen var 18 MSEK redan tredje året (aug 2015). Av någon anledning har inte bokslutet för 2016-08 (brutet) kommit ännu, trots att det var över ett år sedan och borde kommit i våras. Hur som helst är mitt intryck positivt, och de lär störa Tourn en del när det kommer till Premium-försäljningen.

Splay. Splay är ett svenskt Youtube-nätverk (men som även har verksamhet på Snapchat, Facebook och Instagram). Det är full fokus på video. Ägs sedan några år tillbaka av MTG. Startade 2013 och omsatte 2016 78 MSEK i Sverige, och påstår även i en intervju i DI Digital att de omsatte totalt 120 MSEK om man räknar med utlandet. Några resultat är inte att tala om, stora förluster. Men det säger lite om vilken potential det finns i Youtube-marknaden, som Tourn bara har börjat skrapa på ytan på. Splay kommer nog garanterat vara herren på täppan på den fronten ett tag framöver, men det finns plats för fler. Bolaget drivs av grundaren och VD:n Vigor Sörman, som helt klart verkar vara en entreprenör av rang.

United Influencers. Har hållit på sedan 2015 och omsatte förra året 12 MSEK (med hela 8 MSEK i förlust!). Verkar jobba som Cube och har en hel del stora influencers att stoltsera med (Blondinbella, Sofi Fahrman, m.fl.).

Strossle. Jobbar vad jag vet endast med lösning liknande TCD, känns inte som en konkurrent på någon annan front. Verkar gå bra. Har gått från 0 till 50+ MSEK i omsättning på ca 4 år och lockat till sig mycket riskkapital.

Övriga. I övrigt finns plattformar som försöker samla bloggar under deras sajt, som Metro Mode, Devote, ImproveMe, etc. Kommer inte gå in närmare på dessa.

Vallgravar

Läste en annan bloggare skriva att inträdesbarriärerna var låga. Jag skulle säga tvärt om. Att signa upp ett par influencers och börja sälja annonser åt dem, absolut. Men den plattform och organisation som Tourn skapar, är inte lätt att bygga upp. Moaten ligger helt enkelt framför allt i den tekniska biten. Med det sagt är det absolut inte en omöjlig verksamhet att kopiera.

 

Siffror

Omsättning. Tourn har verkligen gått från ingenting till en av de större i (den svenska) branschen på två år. 2014 hade man i genomsnitt 2 anställda. Nu är man över 20. Omsättningen har på samma tid gått från 800 TSEK, till 15 MSEK 2016 och estimerat 60 MSEK i år (hittills 27 MSEK, fram till augusti). Värt att veta är att Tourn rapporterar månadsvis försäljning (brukar komma i slutet av följande månad).

I H1-rapporter skriver bolaget att ”Intäkterna är cirka fyra gånger mer i jämförelse med föregående år, något som vi kommer försöka hålla eller öka under nästa halvår.”. Detta är ett ganska spektakulärt uttalande enligt mig med tanke på vilken enorm tillväxt som måste till under sep-dec. Personligen gillar jag inte när bolag går ut med en så aggressiv prognos, om man inte känner sig väldigt säker på sin sak, men det kanske de gör? Fantastiskt i så fall!

I H1 omsatte man 21 MSEK jämfört med 5 förra året. I H2 förra året omsatte man dock 10 MSEK, vilket alltså innebär att man ska omsätta 40 MSEK (”eller mer”!) i H2. I juli-augusti har man dock levererat x4. Jag är nöjd om tillväxten i H2 landar på 30, men i så fall inte lika nöjd med prognosen/uttalandet.

Nästa år har jag otroligt svårt att se att inte tillväxten ska avmattas rejält, men fortsätta vara hög. Jag har väldigt svårt att göra någon uppskattning på detta, men spontant känns 50-70 % tillväxt rimligt.

Bruttomarginal. BM låg på strax under 60 % under 2016 och likaså i Q1 2017. I Q2 droppade den dock till 51 %. Vad detta beror på vet jag inte. Min gissning är att TCD växte starkt och att marginalen där är betydligt sämre än på resterande produkter.

Vinstmarginal. För tillfället är den 0. Vilken vinstmarginal man kan hoppas på/förvänta sig i framtiden är nästan bara löjligt att försöka ge sig på en uträkning av. Men med tanke på att man försöker bygga en skalbar digital lösning, så kan man åtminstone utgå från att ambitionen är att ha relativt höga marginaler.

Eftersom de dock inte äger själva annonsutrymmet själva, så måste de alltid ge bort runt 40-70 % (gissning) direkt, vilket gör att marginalerna inte kan bli hur bra som helst. Min gissning är bear 10+ %, base 15+ %, bull 20+ %. Hur som helst är det nog full fokus på tillväxt närmsta åren. Vad jag hoppas på är dock att man börjar visa en liten marginal, och framför allt inte går med ständiga förluster och tvingas till nyemissioner. Jag är väldigt sällan ett fan av den modellen, om det inte verkligen handlar om att få monopol på en marknad innan någon annan får det (typ om man hade gått tillbaka och startat en köp- och säljsajt innan Blocket startade eller liknande). Jag tror det är fullt möjligt att börja göra vinst redan nu i H2, och det tycker jag också skulle vara snyggt och betryggande inför framtiden. Min främsta förhoppning är dock att det inte blir en förlust.

Resultat. Under H1 2017 var svagt positivt.

Kassaflödet. Tourn redovisar Kassaflödet endast årligen, men eftersom att bolaget inte har balanserat några kostnader under året, kan man anta att det borde vara i nivå med resultatet, om inte lite bättre, i och med att de har några mindre avskrivningar varje kvartal på tidigare balanserade utvecklingskostnader.

Likvida medel. Kassan stod vid årets början på ca 3 MSEK. Ovanstående (kassaflödet) borde innebära att kassan minst är lika stor idag.

Skulder. Bolaget är skuldfritt.

Aktiveringar. Tourn har ca 6 utvecklare anställda, och trots det enorma långsiktiga värdet i utvecklingen och det lilla kortsiktiga värdet, så verkar det inte som de balanserar några av dessa kostnader. Vilket jag gillar. De verkar ha balanserat lite tidigare, då de skriver av ca 100 TSEK/kvartal.

 

Risker

Nyemission. Den riktade nyemission bolaget genomförde sommaren 2016 tycker jag är ett exemplariskt sätt hur en nyemission ska användas. Bolaget tog in pengar för att trycka rejält på gaspedalen, inte för att överleva. Sedan gjorde man precis det som var tänkt med pengarna. Sedan dess har en del pengar bränts, men inte särskilt mycket. Vid årsskiftet fanns ca 3 MSEK i likvida medel (se mer om detta under siffror). Ambitionen verkar vara att ta sig vidare med egna medel. Något jag också tror de lyckas med. Kassaflödet verkar ha varit positiv under H1 (mer info under siffror) och med den förhoppningsvis stora tillväxten under hösten finns det chans att bolaget börjar visa lite vinster. Men risken finns alltid att bolaget måste be om mer pengar för att överleva.

Ökad konkurrens. Tourn verkar helt klart vara inne på en egen linje, där man tänker större och mer skalbart än sina konkurrenter. Men det finns konkurrenter på vissa av segmenten, framför allt TCD och Premium. Vad händer om fler börjar satsa på helhetslösningar?

De sociala kanalerna tar fram egna lösningar. Det är ett argument som lyfts fram ibland av skeptiker. Jag ser det som orealistiskt. Det kommer alltid finnas mellanhänder. Det vill de sociala medierna också.

Förluster. Jag hoppas på främst tillväxt, men sen på tillväxt under (ev. liten) lönsamhet. Risken finns att Tourn växer, men med stora förluster, vilket marknaden lär ogilla.

Avstannad tillväxt. Ett ännu värre scenario är avstannad tillväxt (så länge inte höga vinstmarginaler börjar visas upp i gengäld).

Stämningen från KO. Ganska nyligen trillade det in en stämning mot Kissie och Tourn från KO, Konsumentombudsmannen. KO tycker inte att Kissie har varit tillräckligt tydlig i att markera två inlägg som reklam. Jag har läst stämningen, som utöver att vara ganska svag från första början, dessutom var dåligt skriven. Jag har också läst svaret från Tourn, som jag tycker var bra. Jag lägger ingen vikt i denna stämning över huvud taget, då jag: 1. Tror det inte kommer bli något, 2. Om det blir något, så tror jag det är Kissie som bär ansvaret, och 3. Oavsett om Tourn får en böter så jag har väldigt svårt att se att det skulle vara något annat än småpengar. Det som ev. skulle kunna göra någon skillnad är att det blir tydligare regler för hur reklamen ska utformas, detta tror jag samtidigt inte kommer innebära några negativa följder för Tourn.

Lågkonjunktur. Jag har den senaste tiden börjat titta på hur mina bolags verksamhet kommer att prestera i lågkonjunktur. Jag vill inte spekulera i hur kursen kommer ta stryk, för det kommer nog de flesta. Jag har sagt att jag ska fokusera på bolag vars verksamhet inte påverkas nämnvärt beroende på konjunktur, men i Tourns fall måste jag göra ett undantag. Jag tror tyvärr de skulle påverkas ganska kraftigt.

Aktiens omsättning. Aktien har riktigt låg omsättning, och ska man in eller ut med några hundra tusen, kan det vara problematiskt.

Personberoende. Som jag skrev tidigare i analysen har Tourn ”snott” ett antal nyckelpersoner från konkurrenter, som i sin tur tagit med sig tunga influencers. Risken finns att konkurrenter gör samma sak mot Tourn. Här är det positivt att många av nyckelpersonerna köpt aktier, och bra att bolaget att möjliggöra detta. Ju mer automatiserade man blir, desto mer går man ifrån personberoendet.

 

Värdering

Tourn är svårt att göra en klassisk siffervärdering på, utan man får titta mer på ”mjuka tal”, och försöka komma fram till potentiell uppsida i förhållande till risken (där båda parametrarna är höga).

Argumenten för min investering i Tourn är följande:
- Växer så det knakar.
- Stark tillväxt i branschen.
- Om inte branschledande (i Sverige), så åtminstone i närheten.
- Stor potential.
- Min prognos för 2017: omsättning 60 MSEK, med svagt positivt resultat.
- Positivt kassaflöde 2017.
- Skalbart.
- Potentiell högmarginalaffär.
- Stark organisation & ledning.

På nuvarande kurs (16,0 när jag skriver detta) är värderingen 116 MSEK. Det betyder ett P/S under 2 på min/bolagets egen prognos för 2017. Om prognosen på 60 mkr för 2017 slår in, utan förlust, tycker jag en uppsida på minst 50 % är rimligt. Om omsättningen landar på 50 MSEK, tycker jag att dagens kurs är rimlig. Däremellan proportionerlig uppsida. Eftersom jag har väldigt svårt att se en omsättning under 50 MSEK, tycker jag r/r är mycket bra. Även på lång sikt med tanke på argumenten ovan.

Motargumentet blir riskerna som jag har punktat tidigare. Skjut gärna ned mina argument! Mycket enklare än att försöka argumentera mot sig själv när man redan har en åsikt. Och det ska verkligen poängteras att risken är hög! Förmodligen högre än alla andra bolag i min portfölj.

 

Läsvärda länkar

- https://www.dagensmedia.se/artiklar-om/Tourn
- http://västkustinvesteraren.se/tourn-international/
- https://www.redeye.se/arena/posts/tourn-international-tourn-international-hog-strukturell-tillvaxt-och-goda-bruttomargina

 

Twittrare med koll på Tourn:

- Simon Adolfsson: https://twitter.com/adolfsson_simon
- Jake Moore: https://twitter.com/JakeeMooore
- Västkustinvesteraren: https://twitter.com/vastkust_invest
- Oliver M: https://twitter.com/oliver_sthlm
- Laaimer: https://twitter.com/laaimer
- Zodin: https://twitter.com/Zodinelic

 

Ni kan följa mig och min portfölj på:

- Shareville: https://www.shareville.se/profiles/aktieentreprenoren
- Twitter: https://twitter.com/aktieprenoren

 

Disclaimer

Jag äger aktier i Tourn. Analysen bygger på mina egna antaganden och den information som finns tillgänglig för allmänheten. Det kan definitivt finnas fel. Värderingen är subjektiv. Även om jag har haft lyckosam utveckling senaste åren, klassar jag mig själv fortfarande tveklöst som nybörjare och jag rekommenderar alla att göra sin egen analys av bolaget.

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
5 september

Månadssummering augusti

La upp en uppdatering på Twitter ang. portföljens utveckling i augusti. Tänkte att jag kunde lägga upp det här också. 

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
5 juli

Halvårsavstämning +44,5%

Stänger ett fantastiskt första halvår. Varje månad har varit plus hittills, med följande avkastning: 
Jan: 19,2 %
Feb: 3,0 %
Mar: 6,3 %
Apr: 2,2 %
Maj: 3,0 %
Jun: 4,4 %
Totalt: 44,5 %

Uppgången har så klart drivits starkt av G5 Entertainment, som under året stått för ca 30 % av portföljen och avkastat 174 % i år. Har känt mig så säker i caset att jag inte har skalat ned något, utan har faktiskt nettoköpt 100 aktier (totalt 1 300 aktier) under året. Har "tradat" (köpte efter Q4-rapportdippen tex och sålde över 50 % lite mer än en månad senare) aktien några gånger, med bra resultat. G5 är också min första "ten bagger" (10x ökning/+900 %). Väldigt skönt att äntligen få sån enorm utdelning, efter att ha stått och stampat med den i ca 2 år innan tågar-året kom.

Men resten av portföljen har också gått bra. Gick ur EVO på i snitt 441 för några veckor sen. Ägde aktien nov-jun och hade en snittavkastning på ca 50 %. Den hade gått nästan 70 % under året, och jag tycker potentialen i caset har mattats av, även om bolaget garanterat kommer leverera fina siffror kommande kvartal. Tar en paus i bolaget helt enkelt.

Resten av bolagen har väl snittat någonstans runt 15 %. Så här ser portföljen ut för tillfället: 

Ni kan följa portföljen här: https://www.shareville.se/medlemmar/aktieentreprenoren/feed

Har plockat in Nilörn, Paradox och gjorde även en synnerligen dålig entré i LeoVegas någon vecka innan den droppade 10 %. Jaja, långsiktigheten brukar äta upp sånt där!

Ska bli spännande med kommande halvår. Känns betydligt skakigare i den typen av bolag jag ligger i för tillfället, där CTM, Cherry och LeoVegas åkt på rejäla kängor senaste veckorna. Känns som resten av bolagen skulle kunna åka på lite också om man har otur.

Målet för H2 blir 5-10 %.

Utvecklingen sedan den trista inledningen på 2016 (jan till mitten av feb) har verkligen varit helt fantastisk. Då hade jag ca 400 tkr i portföljen. Nu med sparande (som med hjälp av utdelning från mitt eget företag varit ganska stort) och över 120 % avkastning spräckte jag 1,5 mkr-gränsen i måndags, vilket känns helt fantastiskt!

Taggar (forum): 
Taggar (blogg): 
16 juni

Akta er för Urb-its IPO, för att...

Jag vill starkt avråda från att teckna aktier när den hypade startupen Urb-its noteras. Detta är varför:

Första gången jag kom i kontakt med Urb-it var för ca 2 år sen när de var precis nystartade. Min mamma har en modebutik i Stockholm och jag hjälper till med bland annat deras marknadsföring, så Urb-it kontakta mig för ett möte. De presenterade konceptet, som var följande

Butiken lägger till Urb-it som ett leveransalternativ, både online och fysiskt. 129 kr (numera 99) kostar det, vilket betalas av kunden, som får paketet levererat när de vill (tidigast 1 h, vilket också sällan hålls har jag märkt i efterhand) och var de vill. 129 kr för att få sin vara en dag snabbare… Onödigt och extremt smal marknad enligt mig, men kunden betalar ju, så why not? Problemet var att de ville ha 5 % (eller va det 10?) av varans försäljningspris. Där avslutades den dialogen.

Helt ohållbar modell enligt mig. Om vi börjar med butikerna, så verkar det också som att det inte har funkat. De har ju gjort om affärsmodellen, till någon form av shoppinggalleria, där man ska handla varorna direkt via Urb-its plattform. Då kan jag visserligen köpa att man tar 5 % av försäljningen, men jag har otroligt svårt att se hur det ska slå igenom, framför allt eftersom kunden måste betala 99 kr i frakt för allt. 

När det kommer till konsumenten, så ser jag som sagt en extremt(!) smal marknad för kunder som vill betala 99 kr för att få hem något på studs istället för dagen efter eller liknande. Dessutom funkar det bara i centrala Stockholm (och ev. i några andra storstäder, problemet kvarstår). Du kan bara beställa från centrala Stockholm, och du kan bara få levererat från centrala Stockholm. Ännu smalare med andra ord.

Affärsmodellen sågade jag redan direkt efter första mötet, framför allt när bolaget började hypas i media och jag började höra om höga värderingar, etc. Jag sa till mina kompisar att ”det här företaget kommer bränna mycket pengar närmsta åren, och antingen kommer det försvinna, eller så kommer det bli något helt annat än vad det var tänkt”. Nu har affärsidén redan gått från att vara ett bolag som levererar varor, till att bli ett bolag som säljer varor (som man inte äger). Det finns många i branschen som gör det bättre. Det är en nödlösning, som jag har otroligt svårt att se att det ska fungera (även om den första idén kändes ännu värre). 

Jag ser inget unikt i affärsmodellen, förutom att man kan få en vara levererad på 1 timme, vilket jag tror är alldeles för smalt för att komma upp i de volymer som krävs.

Men vi glömmer affärsmodellen och tittar på hur det har gått och hur förutsättningarna ser ut framöver

Nettoomsättningen för Q1 2017 stannade 112 000 kr. Nej, inte miljoner kronor, utan helt vanliga svenska kronor. Med aktiverat arbete för egen räkning pumpar de upp resultatet från -30 mkr till -21 mkr. 

Detta är till och med sämre än vad jag själv hade gissar för 2 år sen, innan de hade sin nya variant på affärsmodellen. 

De verkar värdera sin tekniska plattform till 60 mkr. Skulle vilja se de likvidera bolaget och ens få ut 5 mkr…

Nya VD:n, Fredrik Warstedt, är en 28-åring, som säkert är grym, men som vad jag kan se, varken har någon som helst bakgrund inom tech eller ledarskap. Nu är jag själv VD och 29 år, så inget fel med åldern, men hans CV ger mig knappast något förtroende.

”Ha flexibel prissättning för snabb tillväxt” stod det någonstans. Inte heller går det att läsa någonstans i prospektet vad de tar betalt. ”Konsumenten betalar en fast avgift på 99 kr och butiken en avgift per leverans, fast eller rörlig utifrån varans pris.”. Det vill säga, de flesta butiker betalar förmodligen inte ett skit. När man tittar på omsättningen (ca 0,5 mkr totalt sedan bolaget startades) och delar det på deras ”över 10 000 genomföra sälj/leveranser”, så innebär det max strax under 50 kr/affär. 

10 000 genomföra affärer, när merparten bevisligen är erbjudande av någon typ (här om dagen fick jag en biobiljett+gratis frakt om jag köpte något med appen, även om det bara var en ros för 100 kr), är helt patetiskt. Det hade inte räckt med 1 miljon transaktioner för att bära den här modellen.

Lite andra spännande saker från prospektet (och då har jag bara skummat fåtal delar från det):

- ”3-7 dagar på att få sin vara – man vill ha den nu!”. Sen när tar det så lång tid att få en vara från centrala Stockholm (liten dessutom, Urb-it levererar bara mindre varor, du kan inte köpa ett kylskåp t.ex.)?

- ”Urb-its affärsmodell och plattform är obegränsat skal- och repeterbar både vad gäller antalet städer och antal butiker/produkter”. Nehe, det menar du inte?

- ”850 licensierade ubers, varav 700 i Stockholm”, innebär att allt skryt om verksamheten i London och Paris bara är luft. Sen undrar jag… 10 000 leveranser och 850 personer som levererar. Undra hur många av dessa som är aktiva.

- Ett av målen: ”Nå kritisk massa och därmed positiv rörelsemarginal i befintliga marknader”. Wow, imponerande! Finns det någon tidsplan för detta eller är det 2050, då man menar att 2/3 av världens befolkning kommer bo i storstäder?

De gånger jag testat tjänsten själv (varit gratis, så klart, skulle aldrig betala för skiten) har jag velat ha varan så snabbt som möjligt, som ska vara 1 h, men urbern har aldrig varit i tid.

Sist men inte minst vill jag ge namnet en känga. Det är ett uppenbart försök att rida på Ubers varumärke. 

Värderingen då? Ca 188 mkr innan pengar, runt 300 mkr efter. Jag avstår.

Länk till prospektet: https://www.mangold.se/Images/2017/06/Urb-it-AB-publ-Prospekt.pdf

Taggar (forum): 
Taggar (blogg):