4 Oct, 2017

Analys av Tourn International AB

OBS. läs även uppdateringen på mitt case i Tourn som jag publicerade i slutet av dec 2017.

Kort om caset

Jag stötte på Tourn i jobbet strax innan sommaren. Som alltid när det är ett bolag i min egen bransch, blir jag lite intresserad och tar en liten titt under huven. Fastnade för Tourn av flera anledningar. Undrade varför jag inte hört om det innan och det visade sig att bolaget var väldigt nytt och haft en explosionsartad utveckling senaste året.

Då analysen blev väldigt lång kommer här en kort beskrivning:
- Mellanhand mellan influencers och annonsörer som försöker automatisera.
- Växer så det knakar.
- Stark tillväxt i branschen.
- Om inte branschledande (i Sverige), så åtminstone i närheten.
- Stor potential.
- Redan hyfsat hög omsättning i förhållande till värderingen (prognos 2017: 60 MSEK).
- Positivt kassaflöde 2017 (litet frågetecken på denna dock!) och bör ta sig runt på egna medel.
- Skalbart.
- Potentiell högmarginalaffär. Kan börja visa vinst redan nu under H2.
- Stark organisation.
- Kompetent ledning. Drivs framåt av ung VD som också är största ägare/grundare.
- Lågt P/S med tanke på ovanstående (under 2 på 17e).
- Hög risk!

Jag har idag köpt en betydande del till min portfölj (ca 8 %), framför allt i förhållande till risk. Se detaljerna på Shareville.

Det är första gången jag köper ett så pass underanalyserat bolag, och jag har fått göra hela grovjobbet själv, vilket är första gången jag gör. Annars brukar det finnas många andra bloggare/analytiker/liknande som redan grävt fram det viktigaste, vilket gör analysarbetet för egen del betydligt enklare. Påbörjade den här analysen på semestern i somras, och blev klar nu… Det blev ganska långt och lite mycket ”tänka högt” här och där, ledsen för det för det. Det är första gången jag skriver en så genomgående analys. Jag har försökt vara tydlig med rubriksättning, etc. Kom gärna med synpunkter, antingen här eller till aktieentreprenoren@gmail.com.

 

Verksamheten

Den enkla beskrivningen av Tourns verksamhet är att det är en mellanhand mellan influencers och annonsörer. Så… en byrå för annonsförsäljning med andra ord? Det skulle man kunna säga, men om man skrapar lite på ytan så ser man att det är långt ifrån sanningen och att det finns många intressanta saker att titta närmare på.

Först och främst, influencers. Personligen tycker jag det är högintressant och även om marknaden har exploderat senaste åren, är det från låga nivåer till fortfarande låga nivåer. Använde man ens ordet influencers för 5 år sen? Jag tror bara vi har sett början.

Influencers är individer som bygger en följarskara i sociala medier. Det kan vara bloggare, ”instagrammare”, ”youtubers” och liknande. Några exempel på influencers som är kontrakterade av Tourn är Kenza, Kissie, Bianca Ingrosso och Carolina Gynning. Dessa människor har ett extremt inflytande på sina följare. Trots det omsätter branschen i dagsläget bara kaffepengar om man jämföra med ”vanlig” annonsering.

En stor skillnad mellan Tourn och andra liknande byråer som jobbar med influencers, är att Tourn långt ifrån bara har ett gäng stora profiler, utan de har 160 000 influencers i sitt nätverk. Det finns ingen gräns för hur liten man kan vara när man ansluter sig till Tourns nätverk, eftersom det är resultatbaserat och automatiserat. De större influencerna kräver dock ibland lite handpåläggning, och sen kan man också fråga sig hur många av dessa 160 000 som är aktiva. Mer om detta senare i analysen.

Jag kan bara börja med att titta på min egen verksamhet. Vi har nu under våra första år bara marknadsfört oss ”organiskt” utan att spendera några pengar (mun-till-mun, egna sociala medier, SEO, etc). Men snart ska vi anställa en marknadsansvarig, och det vi förmodligen kommer lägga absolut största fokus på är influencers. I en av mina föräldrars företag, som också mer eller mindre bara marknadsför sig organiskt, är influencers det naturliga steget om man vill trycka hårdare på gasen (vilket min mamma inte är tillräckligt ung och tekniskt modern för att kunna sätta sig in i dock – och jag har tyvärr inte tid att hjälpa henne så pass mycket som det skulle behövas).

Men vad som är allra mest intressant med Tourn är deras satsning mot att automatisera sin affär, genom en plattform där influencers kan lägga ut erbjudanden till annonsörer, men också vice versa. Det går absolut att bygga en lönsam liten låda genom att förmedla annonser, framför allt i en så pass ny bransch, vilket det finns det bra exempel på, men det är i automatiseringen både finns marginaler, skalbarhet och moat finns.

Jag tycker normalt sett att visioner är ganska ointressant, men i Tourns fall förklarar en del av den deras affärsidé på ett kort och koncist sätt: ”Influencers ska i en och samma plattform få hjälp med kampanjer, ekonomi, samarbeten, juridik och utbildning.” (vilket alltså är en del av Tourns vision).

 

Tourns produkterbjudande i korthet:

Instagram (Instaboost/Twave). Från deras hemsida: ”Tourn har skapat den första prestationsbaserade plattformen för influencer-marknadsföring på Instagram, där annonsörer bara betalar för kvalificerad trafik från profillänkar.”

Youtube/video. I somras godkändes Tourn som MCN-nätverk (multi channel network). Exempel på andra svenska MCN-nätverk är Splay och United Screens (mer om dessa under konkurrenter). Detta är så klart väldigt positivt för att kunna växa även på Youtube-marknaden, och mer konkret vad det innebär saxar jag direkt från deras pressrelease: ”MCN-nätverk är tredjepartsleverantörer som är anslutna till flera YouTube-kanaler i syfte att erbjuda tjänster som målgruppsutveckling, innehållsprogrammering, samarbeten mellan innehållsskapare (influencers), hantering av digitala rättigheter, intäktsgenerering och/eller försäljning. För att bli MCN ska man uppfylla en rad olika kriterier och kunskapsprov.”

Det här är stort tycker jag, men om jag inte missminner mig så rörde sig aktien i princip inte alls när nyheten kom. Okunskap och för lågt intresse i aktien, tror jag det beror på.

Bloggnätverk (TCM). En automatiserad lösning för kampanjer på bloggar. Tourn hjälper även bloggarna med fakturering och administration. Över 100 000 anslutna bloggar. Frågan är hur många som är aktiva.

TCD (Tourn Content Discovery). Om ni vet vad Strossle är (som lockat mycket riskkapital och tagit sig från 0 till 50+ MSEK i omsättning på bara några år), så är det more or less exakt samma sak. Min gissning är att Strossle är lite vassare på den här fronten, eftersom det är 100 % fokus från dem, och de började tidigare, men det finns verkligen plats för flera aktörer.

Jag tror Tourn försöker bredda sig lite då det är en produkt som primärt kanske inte vänder sig så mycket till influencers, utan snarare mot vanliga sajter/publishers. Exempelvis har de Nyheter24 som kund.

Enkelt beskrivet är det en widget som läggs upp på sajten, med design anpassad för att se ut som internt innehåll, som visar ”Andra artiklar du kan vara intresserad av”, där artiklar från sajten blandas med sponsrade artiklar från andra sajter. Publishern delar sedan intäkten med Tourn som skapas när folk klickar på de sponsrade artiklarna (exakt vilken uppdelning vet jag inte, men skulle gissa att Tourn får ca 30-50%).

Det är en produkt de började betatesta för ganska exakt två år sen. Det känns som att den verkligen börjar ta fart nu. I Q1-rapporten skrev de att produkten fortsätter växa och att lanseringen i Norge har börjat visa intäkter och att ”Q2 har betydligt fler kampanjer inbokade”, samt att ”Norge och UK ska börja göra större avtryck i Q2”. Detta följdes dock inte upp i Q2-rapporten, som dock var väldigt bra, så gissar att det rullar på enligt plan.

Coopy. Nystartat dotterbolag, som ägs till ungefär hälften. För administration och automatisering av e-commerce-system. Har redan börjat bidra till omsättningen och målet är att vara break even redan i Q4 2017.

Premium. Premium är väl vad man skulle kunna kalla den traditionella delen av Tourns affärsmodell. Här kontrakterar man större influencers (som Hannah Graaf, Alexandra Bring och Jennys Matblogg, för att name droppa några fler) och gör ”manuella” sälj och genomföranden. Det kan vara klassiska banners, som är en stor del av verksamheten, men större och större blir så kallade creative solutions. Exempelvis läste jag här om dagen att Kenza blivit Pumas nya frontperson (tar över efter ”världsstjärnor” som bland andra Kylie Jenner och Cara Delevingne). Ett samarbete som Tourn har ”fixat”. Annonsering går mer och mer åt att vara kreativ, snarare än att bara slänga upp en banner för så många som möjligt. Det är något som är enklare med influencers, än med tex Aftonbladet och andra mer klassiska publishers.

Stora delar av Tourns produkterbjudande är resultatbaserat, dvs. att influencern och Tourn ofta delar intäkten (hur avtalen ser ut dem emellan varierar, men generellt skulle jag gissa att Tourn får 30-50 % av intäkterna), som i sin tur baseras på kundens resultat, som i sin tur kan vara baserat på alltifrån direkt intäkt, lead, klick eller visning.

Även på den här fronten är alltså Tourn i framkant av utvecklingen. Marknadsföring går mer och mer mot detta, snarare än att ”jag (tror jag) hörs och syns stort, men jag har ingen aning om vad det faktiskt ger”. Om man tittar på bolag som Facebook, Google, Hotels.com, osv. så har de flesta såna här bolag två saker gemensamt: de jobbar med resultatbaserad marknadsföring, och de går som tåget. Nu har dessa bolag egna produkter, men små bloggare har inte möjligtheten till detta, och då måste ett bolag som Tourn existera.

Jag hade ett möte med Tourn nyligen, som potentiell kund. Gillade vad de hade att erbjuda, och gillade sättet de sålde på. När vi väl trycker på stora knappen är jag ganska säker på att Tourn kommer vara en av de första kanalerna vi använder oss utav.

 

Potential

Bolaget är redan uppe i täten på den svenska marknaden, men än finns utrymme att växa. Jag tror Tourn kommer fortsätta ta marknadsandelar, och framför allt tror jag branschen kommer fortsätta växa enormt mycket och snabbt.

Men som alltid så är det den internationella scenen som kittlar allra mest. Här har Tourn redan börjat skala ut sin plattform, och enligt senaste årsredovisningen skriver de att de har gjort flera kampanjer som sträcker sig utanför Sverige, som t.ex. Norden, Spanien, Tyskland, Frankrike, USA och ända bort till Australien för att nämna några. Svårt att säga vad detta innebär dock. Det låter stort, men personligen tror jag majoriteten av intäkterna fortfarande kommer från Sverige. Tourn har kommunicerat att man aggressivt kommer att bredda sig internationellt, men utan att (för tillfället?) öppna kontor utomlands. Jag gillar tanken, men har en känsla av att man måste gå ännu aggressivare om man verkligen ska göra samma avtryck utomlands som i Sverige. Time will tell. Gillar samtidigt att man inte öser ut pengar, utan att man tar det i en kontrollerad takt. Värt att poängtera är att Sverige är extremt långt fram i utvecklingen i branschen, till och med USA ligger efter.

De skrev också i årsredovisningen att de under Q4 2016 tecknade ett avtal med Nyheter365 som möjliggör en snabb lansering av plattformen i UK och Norge och ”hittills har det gått mycket bra”. Inte heller detta vet man/jag vad det innebär, men det kan ju knappast vara negativt.

 

Kvalitetsindikatorer

Kunder. De har många stora kunder. H&M, P&G, If, Tre, BMW, Carlsberg, Philips, Telia, m.fl. för att nämna några. De jobbar också med mer eller mindre alla stora mediabyråer, som exempelvis Starcom, Maxus och Carat.

Iconfest. Tillsammans med Stockholmsmässan (återigen, tungt samarbete!) ska de arrangera influencersfestivalen Iconfest. Låter helt rätt tycker jag.

Från relaterat pressmeddelande: ”Här får du träffa Sveriges populäraste influencers i ett helt nytt format. En festival i denna omfattning har aldrig gjorts tidigare i Sverige och det kommer vara en upplevelse för alla som kommer till oss, säger Emelie Nord, projektledare på Stockholmsmässan.”

Juli-omsättningen. 2016 var omsättningen i juli 100 TSEK. 2017 blev den 2,1 MSEK. Detta borde betyda: 1. att automatiseringen börjar ta fart, och/eller 2. att de börjar ha repetitiva intäkter. Jag tror på punkt 1. Oavsett är det fantastiskt.

Större och större ordrar. En intressant sak i årsredovisningen var ”Tourns plattform har utvecklats till en helhetslösning där kunder kan nå ut till i stort sett alla kanaler inom sociala medier. Tack vare detta hamnar större och större budgetar numera hos Tourn då kunderna inte längre behöver sprida sig bland flera olika leverantörer. Effekten av detta är att det genomsnittliga ordervärdet har ökat under det andra halvåret till 175 TSEK, jämfört med första halvåret då snittordervärdet låg på ca 35 TSEK. Vår största enskilda kampanj 2016 landade på 1,4 MSEK.”.

Personalen. Bolaget har ca 20 anställda. En hel del av dessa verkar vara framstående namn i branschen, som har plockats från konkurrenter, och samtidigt tagit med sig stora influencers. Läs gärna vad Dagens Media skriver i ämnet (länkar i slutet). Framöver finns så klart motsatt risk.

Snittåldern verkar vara strax över 30 år, vilket jag tycker är helt perfekt för ett bolag som Tourn. Tillräckligt unga för att vara drivna, i framkant av den digitala utvecklingen och inte alltför mycket äldre/yngre än många influencers. Samtidigt tillräckligt seniora för att bygga ett börsbolag.

I mars publicerades en pressrelease ang. att nio personer från de anställda köper tillsammans ca 140 000 aktier av Tourns VD Robin Stenman (mer om honom under stycket om ledning). Samtliga verkar jobba kvar idag (har bara 7 månader) och jag gissar att ytterligare några av personalen är aktieägare, men har inte hittat någon info om detta. Aktierna köptes på en marknadsmässig värdering, vilket borde ha varit runt 15-16 kr. Personligen tycker jag inte det säger någonting alls om bolagets värdering, då personalen förmodligen inte har en aning om 5, 15 eller 25 kr är ett rimligt pris. Men det symboliserar väldigt tydligt att man tror på bolaget och är långsiktig med sin anställning.

Jag har som sagt bara haft kontakt med en person på Tourn personligen, och då fick jag ett gott intryck. Svårt att göra någon djupare analys än att de flesta verkar ha en bra bakgrund och att det spontana helhetintrycket är positivt.

Ledning. Gedigen styrelse för att vara ett så litet bolag. VD:n Robin Stenman är bara i 30-årsåldern, och verkar inte ha gjort så mycket annat än Tourn, utöver utbildning på Stockholms Universitet. Eftersom jag själv har en väldigt lik bakgrund, så kan jag verkligen leva mig in i hans situation, och personligen tror jag bara det är positivt. Han andas och lever med Tourn, och min gissning är att han har en stor talang för att bygga bolag, annars hade han inte lyckats så bra som han gör. Och ännu bättre lär han bli med årens gång. Han är också största ägare (runt en fjärdedel av bolaget). Det är garanterat Robin som har och kommer styra bolaget riktning, så tror man inte på honom så ska man inte investera.

Ska man säga något negativt så verkar han snacka lite mycket ibland. Jag tror dock han vill vara så öppen som möjligt mot marknaden, snarare än att han vill haussa. För det mesta han har sagt har faktiskt fallit in (vilket är ganska ovanligt). Det skulle väl ev. vara om man gick tillbaka några år, när bolaget hette INEV Studios och i princip bara hade Robin själv som anställd. Har för mig att de skulle utveckla 50 enklare appar, vilket jag tyckte var helt uppåt väggarna. Nu hann företaget komma in på Tourn-spåret och helt byta inriktning, vilket blev succé, innan de andra planerna hann gå åt helvete. Jag har valt att inte gå in så mycket på djupet på denna historia (innan bolaget blev Tourn), då det skulle ta för mycket tid till för liten förtjänst. Resterande ledning består av delar av personalen, som jag som sagt har stort förtroende för.

Förutom att ledningen har lyckats bra med bolaget överlag, på kort tid, skulle jag vilja lyfta fram en händelse som imponerade väldigt mycket på mig. Sommaren 2016 genomförde bolaget en riktad nyemission för att genomföra en strategisk offensiv för att öka bolagets omsättning. Saxar från årsredovisningen: ”Resultatet av detta ledde till att Tourn idag har branschens starkaste säljorganisation med de mest erfarna och drivna medarbetarna. Som ett resultat av denna satsning har vi också lyckats knyta flera av Skandinaviens starkaste profiler till oss.”. Och samtidigt ökade man omsättningen explosionsartat.

Man går alltså från relativt okända, till att plocka några av branschen största influencers, några av branschens tyngsta medarbetare, ökade omsättningen explosionsartat och blir ett av de branschledande företagen inom influencers marketing i Sverige. På ett halvårs tid. Det är extremt imponerade enligt mig.

Sammanfattningsvis tycker jag ledningen känns mycket kompetent och har det som krävs för att bygga ett bolag som blir värt många hundra miljoner och kanske till och med ett miljardbolag på sikt. Robins driv och skicklighet som entreprenör, tillsammans med de kompetenta medarbetare han har lockat till sig, med stöd av en mer senior och erfaren styrelse tycker jag känns som en bra setup.

 

Konkurrenter

Tailsweep. Startade 2007. Köptes upp av Bonnier kring årsskiftet. Man ser tydligt att Tourn har inspirerats av deras hemsida. Skulle nästan kalla det för plagiat. Inte så snyggt tycker jag som aktieägare. Eftersom Tourns hemsida dessutom lämnar en del att önska (framför allt på innehållsfronten – borde börja jobba med inbound marketing), så hoppas jag de lanserar en egen, bättre version snart.

Tailsweep verkar vilja göra ungefär samma sak som Tourn, men verkar inte ha kommit igång än. Om man läser på deras hemsida så står (förkortat, enligt min tolkning, inte ordagrant) det:

  • ”Då”: Säljer banners till bloggare.
  • ”Nu”: Jobbar som Tourns Premium-tjänst.
  • ”På väg mot” (dvs. inte lanserat?): Influencer management. Expansion Norden. Helhetslösning för influencer/kund.

Bolaget hade en fantastisk resa från 2007 till 2011, då omsättningen toppade på 40 MSEK. Sen är min gissning att man har haft svårt att anpassa sig till flykten från bannerannonsering till mer kreativa lösningar, då omsättningen minskat för varje år sedan dess och 2016 landade på 19 MSEK och ett resultat på -12 MSEK.

Detta bekräftades också efter att jag läst en artikel på Breakit där dåvarande VD:n kommenterar 2015 års resultat:

“En anledning till att vi minskat vår omsättning är den ökade konkurrensen. Tidigare var Tailsweep någorlunda ensamma på influencermarknaden. Utöver det har även prispressen varit väldigt hård på banners, vilket är Tailsweeps primära affärsben", säger Christopher Holmerin, vd för Tailsweep.

Sammanfattningsvis verkar de ha halkat långt efter och ha stora problem inom organisationen. Att de inte har kvar någon ung driven entreprenör/grundare i bolaget ser som ett stort minus (för Tailsweep). Jag har väldigt svårt att se hur de ska hänga med Tourns takt. Oavsett är det en av de största konkurrenterna på den svenska marknaden i dagsläget, och man får absolut inte räkna ut dem.

Cube. En influencersbyrå som verkligen påminner om Tourns Premium-tjänst. Jag har inte lyckats hitta någon information om att de skulle ha någon annan fokus. De verkar ha lyckats bra och omsättningen var 18 MSEK redan tredje året (aug 2015). Av någon anledning har inte bokslutet för 2016-08 (brutet) kommit ännu, trots att det var över ett år sedan och borde kommit i våras. Hur som helst är mitt intryck positivt, och de lär störa Tourn en del när det kommer till Premium-försäljningen.

Splay. Splay är ett svenskt Youtube-nätverk (men som även har verksamhet på Snapchat, Facebook och Instagram). Det är full fokus på video. Ägs sedan några år tillbaka av MTG. Startade 2013 och omsatte 2016 78 MSEK i Sverige, och påstår även i en intervju i DI Digital att de omsatte totalt 120 MSEK om man räknar med utlandet. Några resultat är inte att tala om, stora förluster. Men det säger lite om vilken potential det finns i Youtube-marknaden, som Tourn bara har börjat skrapa på ytan på. Splay kommer nog garanterat vara herren på täppan på den fronten ett tag framöver, men det finns plats för fler. Bolaget drivs av grundaren och VD:n Vigor Sörman, som helt klart verkar vara en entreprenör av rang.

United Influencers. Har hållit på sedan 2015 och omsatte förra året 12 MSEK (med hela 8 MSEK i förlust!). Verkar jobba som Cube och har en hel del stora influencers att stoltsera med (Blondinbella, Sofi Fahrman, m.fl.).

Strossle. Jobbar vad jag vet endast med lösning liknande TCD, känns inte som en konkurrent på någon annan front. Verkar gå bra. Har gått från 0 till 50+ MSEK i omsättning på ca 4 år och lockat till sig mycket riskkapital.

Övriga. I övrigt finns plattformar som försöker samla bloggar under deras sajt, som Metro Mode, Devote, ImproveMe, etc. Kommer inte gå in närmare på dessa.

Vallgravar

Läste en annan bloggare skriva att inträdesbarriärerna var låga. Jag skulle säga tvärt om. Att signa upp ett par influencers och börja sälja annonser åt dem, absolut. Men den plattform och organisation som Tourn skapar, är inte lätt att bygga upp. Moaten ligger helt enkelt framför allt i den tekniska biten. Med det sagt är det absolut inte en omöjlig verksamhet att kopiera.

 

Siffror

Omsättning. Tourn har verkligen gått från ingenting till en av de större i (den svenska) branschen på två år. 2014 hade man i genomsnitt 2 anställda. Nu är man över 20. Omsättningen har på samma tid gått från 800 TSEK, till 15 MSEK 2016 och estimerat 60 MSEK i år (hittills 27 MSEK, fram till augusti). Värt att veta är att Tourn rapporterar månadsvis försäljning (brukar komma i slutet av följande månad).

I H1-rapporter skriver bolaget att ”Intäkterna är cirka fyra gånger mer i jämförelse med föregående år, något som vi kommer försöka hålla eller öka under nästa halvår.”. Detta är ett ganska spektakulärt uttalande enligt mig med tanke på vilken enorm tillväxt som måste till under sep-dec. Personligen gillar jag inte när bolag går ut med en så aggressiv prognos, om man inte känner sig väldigt säker på sin sak, men det kanske de gör? Fantastiskt i så fall!

I H1 omsatte man 21 MSEK jämfört med 5 förra året. I H2 förra året omsatte man dock 10 MSEK, vilket alltså innebär att man ska omsätta 40 MSEK (”eller mer”!) i H2. I juli-augusti har man dock levererat x4. Jag är nöjd om tillväxten i H2 landar på 30, men i så fall inte lika nöjd med prognosen/uttalandet.

Nästa år har jag otroligt svårt att se att inte tillväxten ska avmattas rejält, men fortsätta vara hög. Jag har väldigt svårt att göra någon uppskattning på detta, men spontant känns 50-70 % tillväxt rimligt.

Bruttomarginal. BM låg på strax under 60 % under 2016 och likaså i Q1 2017. I Q2 droppade den dock till 51 %. Vad detta beror på vet jag inte. Min gissning är att TCD växte starkt och att marginalen där är betydligt sämre än på resterande produkter.

Vinstmarginal. För tillfället är den 0. Vilken vinstmarginal man kan hoppas på/förvänta sig i framtiden är nästan bara löjligt att försöka ge sig på en uträkning av. Men med tanke på att man försöker bygga en skalbar digital lösning, så kan man åtminstone utgå från att ambitionen är att ha relativt höga marginaler.

Eftersom de dock inte äger själva annonsutrymmet själva, så måste de alltid ge bort runt 40-70 % (gissning) direkt, vilket gör att marginalerna inte kan bli hur bra som helst. Min gissning är bear 10+ %, base 15+ %, bull 20+ %. Hur som helst är det nog full fokus på tillväxt närmsta åren. Vad jag hoppas på är dock att man börjar visa en liten marginal, och framför allt inte går med ständiga förluster och tvingas till nyemissioner. Jag är väldigt sällan ett fan av den modellen, om det inte verkligen handlar om att få monopol på en marknad innan någon annan får det (typ om man hade gått tillbaka och startat en köp- och säljsajt innan Blocket startade eller liknande). Jag tror det är fullt möjligt att börja göra vinst redan nu i H2, och det tycker jag också skulle vara snyggt och betryggande inför framtiden. Min främsta förhoppning är dock att det inte blir en förlust.

Resultat. Under H1 2017 var svagt positivt.

Kassaflödet. Tourn redovisar Kassaflödet endast årligen, men eftersom att bolaget inte har balanserat några kostnader under året, kan man anta att det borde vara i nivå med resultatet, om inte lite bättre, i och med att de har några mindre avskrivningar varje kvartal på tidigare balanserade utvecklingskostnader.

Likvida medel. Kassan stod vid årets början på ca 3 MSEK. Ovanstående (kassaflödet) borde innebära att kassan minst är lika stor idag.

Skulder. Bolaget är skuldfritt.

Aktiveringar. Tourn har ca 6 utvecklare anställda, och trots det enorma långsiktiga värdet i utvecklingen och det lilla kortsiktiga värdet, så verkar det inte som de balanserar några av dessa kostnader. Vilket jag gillar. De verkar ha balanserat lite tidigare, då de skriver av ca 100 TSEK/kvartal.

 

Risker

Nyemission. Den riktade nyemission bolaget genomförde sommaren 2016 tycker jag är ett exemplariskt sätt hur en nyemission ska användas. Bolaget tog in pengar för att trycka rejält på gaspedalen, inte för att överleva. Sedan gjorde man precis det som var tänkt med pengarna. Sedan dess har en del pengar bränts, men inte särskilt mycket. Vid årsskiftet fanns ca 3 MSEK i likvida medel (se mer om detta under siffror). Ambitionen verkar vara att ta sig vidare med egna medel. Något jag också tror de lyckas med. Kassaflödet verkar ha varit positiv under H1 (mer info under siffror) och med den förhoppningsvis stora tillväxten under hösten finns det chans att bolaget börjar visa lite vinster. Men risken finns alltid att bolaget måste be om mer pengar för att överleva.

Ökad konkurrens. Tourn verkar helt klart vara inne på en egen linje, där man tänker större och mer skalbart än sina konkurrenter. Men det finns konkurrenter på vissa av segmenten, framför allt TCD och Premium. Vad händer om fler börjar satsa på helhetslösningar?

De sociala kanalerna tar fram egna lösningar. Det är ett argument som lyfts fram ibland av skeptiker. Jag ser det som orealistiskt. Det kommer alltid finnas mellanhänder. Det vill de sociala medierna också.

Förluster. Jag hoppas på främst tillväxt, men sen på tillväxt under (ev. liten) lönsamhet. Risken finns att Tourn växer, men med stora förluster, vilket marknaden lär ogilla.

Avstannad tillväxt. Ett ännu värre scenario är avstannad tillväxt (så länge inte höga vinstmarginaler börjar visas upp i gengäld).

Stämningen från KO. Ganska nyligen trillade det in en stämning mot Kissie och Tourn från KO, Konsumentombudsmannen. KO tycker inte att Kissie har varit tillräckligt tydlig i att markera två inlägg som reklam. Jag har läst stämningen, som utöver att vara ganska svag från första början, dessutom var dåligt skriven. Jag har också läst svaret från Tourn, som jag tycker var bra. Jag lägger ingen vikt i denna stämning över huvud taget, då jag: 1. Tror det inte kommer bli något, 2. Om det blir något, så tror jag det är Kissie som bär ansvaret, och 3. Oavsett om Tourn får en böter så jag har väldigt svårt att se att det skulle vara något annat än småpengar. Det som ev. skulle kunna göra någon skillnad är att det blir tydligare regler för hur reklamen ska utformas, detta tror jag samtidigt inte kommer innebära några negativa följder för Tourn.

Lågkonjunktur. Jag har den senaste tiden börjat titta på hur mina bolags verksamhet kommer att prestera i lågkonjunktur. Jag vill inte spekulera i hur kursen kommer ta stryk, för det kommer nog de flesta. Jag har sagt att jag ska fokusera på bolag vars verksamhet inte påverkas nämnvärt beroende på konjunktur, men i Tourns fall måste jag göra ett undantag. Jag tror tyvärr de skulle påverkas ganska kraftigt.

Aktiens omsättning. Aktien har riktigt låg omsättning, och ska man in eller ut med några hundra tusen, kan det vara problematiskt.

Personberoende. Som jag skrev tidigare i analysen har Tourn ”snott” ett antal nyckelpersoner från konkurrenter, som i sin tur tagit med sig tunga influencers. Risken finns att konkurrenter gör samma sak mot Tourn. Här är det positivt att många av nyckelpersonerna köpt aktier, och bra att bolaget att möjliggöra detta. Ju mer automatiserade man blir, desto mer går man ifrån personberoendet.

 

Värdering

Tourn är svårt att göra en klassisk siffervärdering på, utan man får titta mer på ”mjuka tal”, och försöka komma fram till potentiell uppsida i förhållande till risken (där båda parametrarna är höga).

Argumenten för min investering i Tourn är följande:
- Växer så det knakar.
- Stark tillväxt i branschen.
- Om inte branschledande (i Sverige), så åtminstone i närheten.
- Stor potential.
- Min prognos för 2017: omsättning 60 MSEK, med svagt positivt resultat.
- Positivt kassaflöde 2017.
- Skalbart.
- Potentiell högmarginalaffär.
- Stark organisation & ledning.

På nuvarande kurs (16,0 när jag skriver detta) är värderingen 116 MSEK. Det betyder ett P/S under 2 på min/bolagets egen prognos för 2017. Om prognosen på 60 mkr för 2017 slår in, utan förlust, tycker jag en uppsida på minst 50 % är rimligt. Om omsättningen landar på 50 MSEK, tycker jag att dagens kurs är rimlig. Däremellan proportionerlig uppsida. Eftersom jag har väldigt svårt att se en omsättning under 50 MSEK, tycker jag r/r är mycket bra. Även på lång sikt med tanke på argumenten ovan.

Motargumentet blir riskerna som jag har punktat tidigare. Skjut gärna ned mina argument! Mycket enklare än att försöka argumentera mot sig själv när man redan har en åsikt. Och det ska verkligen poängteras att risken är hög! Förmodligen högre än alla andra bolag i min portfölj.

 

Läsvärda länkar

- https://www.dagensmedia.se/artiklar-om/Tourn
- http://västkustinvesteraren.se/tourn-international/
- https://www.redeye.se/arena/posts/tourn-international-tourn-international-hog-strukturell-tillvaxt-och-goda-bruttomargina

 

Twittrare med koll på Tourn:

- Simon Adolfsson: https://twitter.com/adolfsson_simon
- Jake Moore: https://twitter.com/JakeeMooore
- Västkustinvesteraren: https://twitter.com/vastkust_invest
- Oliver M: https://twitter.com/oliver_sthlm
- Laaimer: https://twitter.com/laaimer
- Zodin: https://twitter.com/Zodinelic

 

Ni kan följa mig och min portfölj på:

- Shareville: https://www.shareville.se/profiles/aktieentreprenoren
- Twitter: https://twitter.com/aktieprenoren

 

Disclaimer

Jag äger aktier i Tourn. Analysen bygger på mina egna antaganden och den information som finns tillgänglig för allmänheten. Det kan definitivt finnas fel. Värderingen är subjektiv. Även om jag har haft lyckosam utveckling senaste åren, klassar jag mig själv fortfarande tveklöst som nybörjare och jag rekommenderar alla att göra sin egen analys av bolaget.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.