myTaste

Idag %Idag SEKSenastOmsatt
-0,78%-0,03 SEK3,84434 230

Bolagsbeskrivning

203 Web Group

203 Web Group är en digital publicist med huvudkontor i Stockholm som publicerar skalbara, kostnadseffektiva och automatiskt genererade webprodukter. 203 Web Group äger och driver bland annat ett av världens största sociala matnätverk; myTaste som är etablerat på nästan 50 marknader. Koncernens andra internationella satsning är shoppingtjänsten Shopello. En del av framgångskonceptet är att 203 Web Groups produkter är oberoende av språk och därmed kostnadseffektivt skalbara på multinationell nivå. 203 Web Group har ca 35 anställda, en nettoomsättning på 50 Mkr 2014 och en rörelsemarginal på 13% i Q3 2015.

 

Bolaget

203 Web Group är en digital publicist som startades 2003 som en webbyrå med enbart externa kunder. AllaAnnonser var bolagets första egna webbplats som byggdes och som drog stora trafikvolymer. Matcommunityn Matklubben förvärvades 2007 och har utvecklats från 10 000 medlemmar vid tidpunkten för förvärvet till över 1 miljon medlemmar i Sverige. Matsegmentet i 203 Web Groups produktportfölj växte därefter i och med förvärvet av sökmotorn Hittarecept och därefter påbörjades utlandslanseringen av en ny global mat- och receptwebbplats, myTaste, som idag finns i nästan 50 länder.

På den svenska marknaden äger och driver 203 Web Group flera framgångsrika varumärken, såsom ovan nämnda myTaste, Matklubben, Shopello och AllaAnnonser, som samtliga är bland de största aktörerna inom sina respektive segment. Samtliga webbplatser är annonsfinansierade och helt gratis för dess besökare och medlemmar. I 203 Web Group ingår även den digitala byrån 203 Creative som arbetar mot externa kunder på konsultbasis.

 

Intäktsmodellen

Intäkterna från myTaste, Matklubben och AllaAnnonser består främst av annonsintäkter. Produktutvecklingen för dessa webbplatser har den senaste tiden gått mot att skapa en högre kvalitet i användarupplevelsen och därmed har 203 Web Group valt att reducera stora delar av de traditionella bannerannonserna på exempelvis myTaste och samtidigt göra plats åt skräddarsydda lösningar för annonsörerna där deras budskap integreras i det egna innehållet på webbplatsen. Syftet är att generera en långsiktig intäktsökning och det är ett medvetet sätt att maximera värdet på den tunga trafik som drivs till de egna webbplatserna. E-handelsplattformen Shopello marknadsför andra butikers produkter och intäkterna är därmed baserade på förmedlad trafik. Den digitala byrån 203 Creative levererar konsulttjänster vilket genererar intäkter i form av konsultarvoden.

 

Produkter, marknad och konkurrens

 

myTaste

203 Web Groups flaggskepp är myTaste, ett av världens snabbast växande sociala nätverk för matintresserade. På myTaste kan medlemmarna upptäcka, dela och spara sina favoritrecept på ett enkelt och roligt sätt. myTaste finns i nästan 50 länder och webbplatsens skalbarhet har gjort att den har vuxit snabbt på de marknader där den lanserats. Under H2 2015 lanserade myTaste en global Android app som laddades ner 300 000 gånger under de 2 första månaderna, med goda utsikter. Genom att ta ett globalt grepp om en marknad där konkurrenterna traditionellt sett har verkat på en mer lokal nivå har myTaste lyckats bygga upp en unik position på kort tid. Intäkterna på myTaste utgörs främst av annonsintäkter från matrelaterade aktörer som vill synas i det inspirerande sammanhang som myTaste erbjuder, och bland annonsörerna finns de största aktörerna på den svenska matmarknaden.

Marknadsaktiviteten inom matsegmentet är hög och myTastes ambition är vara det självklara valet för matintresserade som söker inspiration, till skillnad från mer renodlade webbplatser för receptsök. Bland webbplatserna för receptsök finns ett flertal aktörer på varje marknad som myTaste har lanserats på men ingen av dessa finns på lika många marknader som myTaste. Målet är att bygga ett världsomspännande socialt nätverk där människor från hela världen kan interagera med varandra och upptäcka, spara och dela recept sinsemellan, vilket skulle ge myTaste en unik position på marknaden.

Shopello

Shopello är en tjänst för nätshopping som samlar produkter från hundratals webbutiker i ett API, och som gör det smidigt och lätt för besökaren att se många butikers utbud samtidigt. Förutom sökmotorn på den egna webbplatsen består Shopello av ett nätverk av partners som nyttjar och sprider Shopellos funktioner. Dessa partners, exempelvis bloggar och webbplatser kan ta del av Shopellos API och de intäkter som klicken genererar. Intäktsmodellen sprider sig därmed långt utanför den egna webbplatsens trafik. Shopello har lanserats i tre länder och planen är att webbplatsen ska följa en liknande etableringsmodell som den för myTaste.

Shopello ingår i segmentet prisjämförelse/shoppingsök inom digital marknadsföring. Annonseringen på Shopello utgörs av sökträffar, vilket är en träffsäker och kostnadseffektiv marknadsföringsform. Konkurrensen utgörs dels av generella prisjämförelsesiter såsom Pricerunner men även av internationella aktörer inom shoppingsök.

AllaAnnonser

AllaAnnonser är en söktjänst där användarens behov står i fokus. AllaAnnonser ger användaren rätt förutsättningar för att hitta rätt objekt på nätet. Detta görs genom indexering av alla Sveriges annonswebbplatser som presenteras på ett överskådligt sätt. Marknaden för att sälja och köpa saker i andra hand på nätet ökar kraftigt och AllaAnnonser gör det enklare för säljare och köpare att hitta varandra. AllaAnnonser agerar som en partner till andra annonseringssiter, exempelvis Blocket, men konkurrerar samtidigt med alla aktörer om att synas högt upp i de organiska sökresultaten hos de stora sökmotorerna.

Matklubben

Matklubben har över 1 miljon medlemmar och är Sveriges i särklass största användargenererade matwebbplats. På Matklubben kan medlemmarna få inspiration till att ta sin matlagning till nya nivåer, samt diskutera mat och dryck med andra matintresserade på webbplatsens välbesökta forum. Alla recept läggs upp av medlemmarna och dessa kan även betygsättas av andra. Matklubbens är annonsfinansierat och man konkurrerar med annonsbudgetar hos andra webbplatser inom mat och recept på nätet.

203 Creative

I 203 Web Group ingår den digitala byrån 203 Creative som arbetar mot externa kunder på konsultbasis och som drar stor nytta av den interna know-how som finns i gruppens olika varumärken. Byrån har en bred tjänsteportfölj med produktion av allt ifrån e-handelsplattformar till webbkampanjer och digitala strategier. Byråns huvudfokus ligger på att utveckla anpassade kundlösningar samt att generera trafik och konvertera den till avslut. En växande del av 203 Creatives verksamhet består av att gå in som delägare i lovande nystartade projekt, vilket ger möjlighet för byrån att göra större affärer med arbetstimmar som investering. 203 Creative är unika inom sitt segment i den mening att det inte finns några svenska konkurrenter som har erfarenhet av egna, lika trafikintensiva webbplatser.

Forum - Senaste inlägg Gå till Forumet