Wifog Holding

Idag %Idag SEKSenastOmsatt
14,38%0,22 SEK1,75271

Bolagsbeskrivning

Wifog ger konsumenter tillgång till sitt eget konsumentvärde och företagen tillgång till intresserade målgrupper. Med en ny incitamentsdriven modell kan konsumenter i Sverige, och inom kort i andra länder, finansiera hushållsräkningar och inköp genom sitt eget engagemang och sina aktiviteter.

Under sin slogan ”Kill your bill” uppmanar Wifog sina användare att aktivera sig på Wifogs aktivitets- och lojalitetsplattform, vilka innefattar e-handel, delta i marknadsundersökningar, värva nya användare till plattformen m.fl. Dessutom kan man, om man vill, exponeras för reklam.

Den grundläggande tanken är att många av konsumentens köp, handlingar och intressen har ett värde för bolag och varumärken. Detta värde hjälper nu Wifog sina användare att realisera och samtidigt skapar man en effektiv kanal för företag att nå, kommunicera och segmentera konsumenter.

Plattformen är enkel, men ändå sofistikerad. Samtliga aktiviteter och köp på plattformen generar poäng som kan användas till att finansiera framtida utgifter. Parallellt erbjuder Wifog annonsörer och nätbutiker ett attraktivt skyltfönster i en banbrytande mobil marknadskanal. Genom tillgång till en enorm datamängd och med hjälp av gedigen dataanalys kan Wifog träffsäkert koppla ihop relevanta annonsörer och erbjudanden med rätt konsumenter i rätt segment vid exakt rätt tidpunkt. 2015 omsatte Wifog-koncernen 7.9 MSEK och hade 9 anställda.

 

Affärsmodellen

Business to Consumer

På sin aktivitets- och lojalitetsplattform, som lanserades i december 2013, erbjuder Wifog sina användare en möjlighet att samla poäng genom att delta i aktiviteter och ta del av relevanta erbjudanden. Genom att ta emot riktade annonsbudskap, exponeras för reklam, shoppa online hos anslutna butiker och delta i marknadsundersökningar samlar Wifogs användare poäng. Wifog utvecklar kontinuerligt utbudet av aktiviteter som genererar poäng till dess användare. Desto mer aktiv en medlem är på plattformen, desto mer återbäring genereras till medlemmens poängkonto.

Eftersom kick-back i form av poäng genereras på samtliga köp som görs via plattformen lönar det sig att handla via Wifog, som dessutom ser till att användarna får de bästa erbjudandena. Mer än 100 nätbutiker inom många olika områden är i dagsläget anslutna till Wifogs plattform och attraktiva erbjudanden sänds ut till de användare som är relevanta för det aktuella erbjudandet. Shopping hos nätbutikerna via Wifog-plattformens ”Mina Sidor ”ger direkt återbäring till användaren, som automatiskt får sitt Wifog-konto påfyllt med poäng. Hur stor återbäringen är anges i procent av det totala inköpet eller som en fast poängsumma. Wifog tillgodogör sig en del av intäkten för varje utförd aktivitet och köp.

Den poäng som Wifogs användare samlar på sig kan användas till att betala mobilräkningar, köpa biobiljetter, hyra film, sjänka till välgörenhet och mycket mer – och Wifog skapar kontinuerligt nya sätt som användarna kan använda sina poäng på. Betydande samarbetsavtal har tecknats med försäkringsleverantören AON och mobiloperatören Tele2 där all betalning av produkterna från leverantörerna kommer att ske via Wifogs plattform. Genom samarbetsavtal med andra nyckelaktörer kommer Wifogs användare att inom en snar framtid att kunna betala andra hushållsräkningar såsom el, drivmedel, bredband, TV och mat med poäng på Wifogs plattform – ”ingen räkning är poängen”.

Business to Business

På business to business-sidan av affären återfinns de partners som använder Wifog som kanal för sin marknadsföring, sina erbjudanden och sina marknadsundersökningar. Dessa partners använder Wifogs plattform som en marknadsföringsplats med riktad exponering till användare utifrån deras specifika preferenser, och Wifog skapar relevanta skyltfönster för sina partners produkter. Wifog agerar som lojalitetsplattform och kontaktyta mellan konsumenter och företag, och Wifogs samarbetspartners kan därigenom - på ett effektivt och resultatdrivet sätt -  kommunicera och lära känna sina kunder inom Wifogs universum. 

Genom tillgång till en omfattande preferensdatabas över sina användare kan Wifog maximera träffsäkerhet och relevans för sina annonsörer och återförsäljare, vilket ger dem en unik position på annonsmarknaden. Mot bakgrund av extensiv dataanalys av beteenden och preferenser kan Wifog optimera värdet av erbjudanden och marknadsföring för både konsumenter och annonsörer. Genom att följa sina användare genom hela köpprocessen kan Wifog i enlighet med aida-modellen förse sina användare med rätt erbjudande vid rätt tillfälle. Dessutom sker hela köpprocessen inom Wifogs ekosystem.

Den mängd data som genereras genom Wifogs plattform kan användas för djupgående dataanalys så som prediktiva analyser och beteendeanalyser, och även som sälj och kommunikationsverktyg. Genom datan kan Wifog även identifiera triggers och följa relevanta trender och scenarios. Allt detta är värdefull information för samarbetspartners inom många olika branscher och med en affärsmodell som stöttar både datat och partnerskapen.

Wifog Mobile

Wifog Mobile är en transparent operatör utan bindningstider, uppsägningstider och dolda avgifter, med ett minipris på abonnemanget. Wifog Mobile är en virtuell operatör som använder sig av operatören Hi3Gs nät för leverans av data-, röst- och sms-tjänster. Abonnemangsformen erbjuds till konsumenter som vill betala av hela eller delar av sina mobilräkningar genom att utföra aktiviter på Wifogs plattform. Det omfattande samarbetsavtalet med Tele2 kommer att öppna upp även för finanisering av andra abonnemang via Wifogs plattform.

 

Marknaden och kunderna

Den svenska e-handeln växer lavinartat och 2024 kommer e-handeln att stå för 37% av all handel i Sverige inklusive dagligvaruhandel, enligt Swedbank. E-handelskonsumenter är generellt rationella och ser till att få det bästa möjliga erbjudandet för varje vara. En uppsjö av prisjämförelsesiter kombinerat med ökat internationellt utbud pressar priserna och minskar kundlojaliteten online, eftersom kunderna handlar där de får det bästa erbjudandet. Wifogs lojalitetsplattform med riktade erbjudanden baserade på varje användares preferenser - som dessutom genererar poäng - kapitaliserar på e-handelns tillväxt och den eviga jakten på en bra deal precis när den behövs.

Cirka 25% av den totala mediekonsumtionen sker i mobila enheter i dagsläget, och fler och fler använder smarta telefoner och andra mobila enheter för handla och betala. Mobil annonsering står endast för ca 8% av de totala annonsinvesteringarna, men det är på väg att förändras. Uppåt 70% av all media i USA beräknas konsumeras på mobilen 2018 och då väntas den globala mobila annonsmarknaden omsätta cirka 95 miljarder USD.

Enligt Goldman Sachs prognoser kommer även mobila handeln år 2018 stå för cirka 638 miljarder USD vilket är lika mycket som den totala e-handeln utgjorde 2013 vilket i stort även kan gynna annonsmarknadens tillväxt i mobilen. Sverige och övriga världen förutspås gå samma utveckling till mötes.