Fantastiska Farbror Fri
Likes
302
Antal inlägg
1335
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Är bensinen för billig eller är vi dumma i huvudet?

Infrastrukturminister Anna Johansson sa förra veckan i media att "bensinen är för billigt" och det blev ett jävla liv. Personligen tycker jag att det ur ett perspektiv är en rimlig slutsats men den mer korrekta slutsatsen är nog att "folk är för ointresserade av att behålla sina pengar" eller att "folk är dumma i huvudet" om man vill vara konfrontativ. 

Jag försökte kommunicera detta på twitter förra veckan och som vanligt med det mediet blev det lite missuppfattning kring vad jag egentligen menar. Min poäng är att det inte är så fasligt dyrt att köra bil för den delen av svenskarna som kör mest (medelklassen). Bränslepriserna har visserligen gått upp men under samma period har lönerna gått upp, inkomstskatterna sänkts, bilparken moderniserats med lägre genomsnittsförbruking som följd och allt detta gör att det knappas är dyrare att köra idag än vad det var för 10 eller 20 år sedan. 

Säg att du (likt mig) bor på en mindre ort så är det troligen så att du gärna har en bil för att göra livet lite mer bekvämt vilket är rimligt. Problemet blir att när bilen (eller bilarna) redan står där på uppfarten så kostar det inte så fasligt mycket mer att köra dem någon extra mil. (säg 8-15 kronor per tillkommande mil). Detta gör att den som INTE  är sparsam kommer att använda bilen inte bara när det är nödvändigt utan för både det ena och det andra. Köra barnen till skolan 500 meter bort, köra till affären 1 km, av bekvämlighet åka i varsin bil när man ska hälsa på kompisar några mil bort...Inte samåka med grannen som jobbar på samma arbete mm mm. Alla dessa saker är exempel som jag ser dagligen...och i (högst begränsad utsträckning) själv gör mig skyldig till. Det är så lätt när bilen står där på uppfarten att bara hoppa in...det är ju bekvämare att åka ensam i bilen till jobbet istället för att ta med någon annan etc...och kostnaden är inte så fasligt hög. 

Samtidigt vet vi att biltrafiken släpper ut så väl koldioxid som andra skadliga ämnen och partiklar i luften och de flesta är överens om att vi ska minska utsläppen om vi kan. Så hur gör man då? Ja ett sätt skulle ju vara att chockhöja bränslepriserna säg till 30 kr litern. För egen del skulle jag inte ha något emot detta men jag ser hur detta skulle slå mot dem med relativt låga inkomster på mindre orter eller ren landsbygd som faktiskt behöver bilen för att ta sig till jobb och andra aktiviteter. Den andra och mer naturliga lösningen är istället att vi alla bestämmer oss för att bry oss om våra pengar (och indirekt miljön) att inte köra en meter i onödan utan gå, springa och cykla alla korta sträckor. Planera och samåka så mycket som möjligt. Om du behöver åk och handla grejer gör det en gång varannan månad och planera då väl vad du ska köpa så du inte behöver åka i tid och otid. Kort sagt bli lite mer badass och använd kroppen som du har fått för korta transporter och använd hjärnan till att tänka ut hur du kan strukturera ditt liv så att färre resor blir nödvändiga. Fördelen med denna beteendeförändring är att den inte slår mot dem som verkligen behöver bilen, dessutom behöver den ingen ny teknologi stället kan vi behålla våra gamla bilar mycket längre och köra dem mycket mindre. 

Personligen är jag övertygad om att nästan varannan resa med bil i Sverige är onödig!  Vad tror du? Hur mycket kan vi åstakomma bara genom en beteendeförändring helt utan bensinprishöjningar eller miljötveksamma nya teknologier? 

Taggar (blogg): 
Ekonomiblogg's picture
386
554
80
0
Ekonomiblogg

Bra att du lyfter frågan kring bensinen. 

 

Ett intressant inlägg:

 

Ibland undrar jag om bensinen är människans käraste handelsvara. Priset på andra varor kan gå upp och ner, skifta mellan butiker och olika märken, utan att det väcker någon enorm samhällsdebatt. När det kommer till bensinen däremot, kan ett förslag på en prishöjning på 50 öre per liter skapa tidningsrubriker i flera dagar och långa reportage i nyheterna.

 

Det är mycket billigare att köra bil idag än det var för 20 år sedan. Bensinen ser förstås dyrare ut på pumpen, men du får mer bensin för en normal lön nu än för 20 år sen. Dessutom har bilarna blivit mer bränslesnåla, så de drar helt enkelt mindre bränsle per mil. Det är alltså billigare att köra nu än förr. Det är en orsak till att bilåkandet ökar så mycket.

 

Bensinen i Sverige är dessutom billigare än i flera andra jämförbara länder. Finland är ett glesbefolkat land där många är beroende av bil. Etanol, biogas och andra biodrivmedel finns knappt alls. Bensinen är dyrare än i Sverige. Finländare kör snålare bilar än svenskar. Om vi köpte den mest bränslesnåla bilen i samma storleksklass, fortfarande med höga säkerhetskrav, så skulle våra utsläpp från bilarna minska med 20 procent och vi skulle spara enorma summor pengar. Vi har istället de mest bränsletörstiga bilarna i hela Europa och klagar över en bensinskattehöjning på 50 öre?

 

En sparsam körstill kan få ner bränsleförbrukningen med 15 procent. Kollar du dessutom lufttrycket i däcken med jämna mellanrum och använder motorvärmare på ett smart sätt vid kyla, så kan får du ner förbrukningen ännu mer. Du kan alltså spara bort mer än 2 kronor på en liter bensin på det sättet. Med tanke på allt detta borde 49 öre vara rätt okontroversiellt. Åtminstone kunde vi förutsätta att de som klagar dels har köpt en så snål bil som möjligt, dels tillämpar sparsam körning.

 

Jag vill inte ha höjd bensinskatt för att det är kul och jag vet att det kan vara svårt för den som har mycket små ekonomiska marginaler. Men jag tror att det är nödvändigt. Jag vill fasa ut bensin och diesel inte minst för de bilberoendes skull. Innan situationen blir mycket svårare. Inom de närmaste tio åren finns en överhängande risk att oljan kommer att bli avsevärt dyrare. Kanske dubbelt så dyr. När vi vet om risken vore det oansvarigt att inte agara. Om vi låter de bilberoende fortsätta vara beroende av bensin och diesel, så gör vi dem en rejäl otjänst. De kommer att drabbas hårdast när oljan slår prisrekord.

 

Genom att höja bensinskatten med en rimlig summa nu, så får vi in pengar för att satsa på alternativen. Samtidigt gör vi biodrivmedlen mer konkurrenskraftiga. Med 50 öre per år dyrare bensin vågar fler satsa på att utveckla och sälja biogas, etanol, metanol, biodiesel eller liknande. 

 

På samma sätt som villaolje-skatten gjorde det lönsamt att satsa på bergvärme eller pellets. Det är inte många idag som ångrar att de gjorde sig av med villaolja. Men ilskan över skattehöjningen var i nivå med ilskan över dagens diskussion om bensinskatten. Frågan är hur många som kommer att sakna bensinen när den är borta.

 

/Ekonomiblogg

 

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1336
65
0
Fantastiska Far...

Hej Ekonomiblogg och tack för din långa kommentar, 

Man kan inte undvika att förvånas över vilket känslig fråga detta är. Delvis är det väl så att många av oss har byggt upp vad som egentligen är ett väldigt ineffektivt liv med tanke på vår energikonsumtion just därför att den under en period varit mycket billig. VI är vana att kunna ta bilen vid varje liten utflykt. Vi är vana att ha lampor på hemma även i rum där ingen är. Vi är vana att ha 22 grader inomhus på vintern..etc etc. Egentligen mycket ineffektivt men med billig energi så blir inte ineffektiviteten tydlig i plånboken.

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (217)
Nov (4)

Taggar