Fantastiska Farbror Fri
Likes
302
Antal inlägg
1335
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

En gratis flaska Amarone - hur bokföring kan påverka beteenden!

Vår budget bygger på kassaflöde ut och in för att göra det så enkelt som möjligt. Det innebär till exempel att om jag dricker en öl som redan är inköpt och står i källaren eller tar en förpackning spagetti ur skafferiet så uppkommer ingen utgiftspost. Utgiften uppkommer istället när varan köps in vilket i vissa fall kan vara en eller flera månader (ibland år) före den förbrukas. Vet inte om det är den exakt korrekta definitionen men jag kallar detta för "kontantmetoden" vilket betyder att bokföring av en inkomst eller utgift sker när kontanter kommer in eller lämnar kontot/plånboken. Jag använder samma metod för kapitalvaror så som datorer, TV apparater och till och med bilar. 

Ett företag hade istället lagt spagettin och ölet i ett lager (tillgång) som sedan kostnadsfördes antingen när varan användes eller i värsta fall när den blev dålig och behövde kasseras. Vanligen finns det ett element av försiktigthet i lagervärdering där lager som legat länge skrivs ner till det att det inte lägre har något värde även om det rent fysiskt finns kvar och det inte är något fel på varan så anser man att risken för att det är osäljbart/oanvändbart ökar om en vara har legat väldigt länge. För bilen, datorn eller TV'n skulle företaget (förutsatt att det är ett betydnade värde) bestämma en livslängd på varan och sen skriva av den över den tiden. Troligen 5-10 år för bilen och 3 år för elektronik.  

Fördelen med detta sätt att bokföra är att man får matchning mellan kostnader och intäkter men nackdelen är att det är en hel del att hålla reda på...tänk bara om du skulle bokföra varje gång du tog något ur kylskåpet, skafferiet eller källaren. Därför skulle jag inte rekomendera någon att göra detta med en privat budget. 

Styrkan med kontantmetoden är dess enkelhet, att man bokför kostnader i förväg snarare än i efterhand medan svagheten är att om du har köpt (eller fått) en fin flaska vin, Entrecote eller en dyr variant av pasta så är det efter att köpet genomförts "billigare" att använda upp dessa varor jämfört med att köpa något billigt i butik. Att korka upp en fin flaska rött och steka på Entrecoten blir alltså billigare än att göra en pizza och köpa ett par folköl till fredagsmiddagen. Alla saker ska ju förbrukas men säg att du veckan efter har något att fira och vill äta något lite extra och då får gå ut och köpa Entrecote och Amarone igen så har ju detta som först bokföringsmässigt var en besparing nu blivit en utgiftshöjning. På samma sätt kan bilen eller datorn uppfattas som billigare än vad den är då den redan är betald och inte drar några stora kostnader månadsvis. 

Detta med lager är väldigt tydligt hos oss just nu, vi hade nämligen en kombinerad 40års- och inflyttningsfest i somras och dessutom hade vi möjlighet att beställa vin billigare från Tyskland vilket gör att vi har STORA lager hemma just nu vilket fullständingt sänkte budgeten i augusti men nu kommer "hjälpa" budgeten i flera kommande kvartal. I sig är detta inte något problem för oss då sparsamheten är så grundmurad och vi har dessutom via olika tidigare experiment kommit fram till i vilken utsträckning vi vill dricka vin eller äta extra bra mat.  

Men för dig som är nybörjarsparare kan vara något att tänka på när du blåser på med spar-/snålmånad....blir det verkligen en besparing eller är det snarare så att du skjuter kostnader framför dig?

Hur gör du bokföringen av kostnader? Vilka ställningstaganden har lett fram till valet av metod?

Taggar (blogg): 
Anonymous's picture
Kilo (ej registrerad)

Personligen sätter jag av pengar varje månad till olika konton som används för olika ändamål, t.ex. boende. Därifrån dras sedan räkningarna på autogiro; el, vatten, försäkringar, sophämtning m.m. Eftersom jag på förhand räknat ut hur mycket föregående år kostade och sedan delat upp det på 12 månader får jag en "fast" kostnad för boende. Detta sätt att bokföra betyder att det enligt samma synsätt "kostar" inget att duscha längre eller höja innetemperaturen. Det skulle dock märkas till slut genom att kontot får slut på likvider.

Genom att spara på el och vatten får vi dock snarare ett "överskott" och ibland när det sker förs pengarna över till depåkontot som sparmedel så jag tycker vårt system fungerar bra för oss.

Vi sätter också av till renovering och underhåll på huset till ett eget konto på samma sätt . Ett tag lekte jag med tanken att "skriva av" t.ex. en badrumsrenovering, nytt kylskåp m.m. över dess livslängd. Det skulle innebära att om man renoverar ett badrum för säg 150 000kr (för enkelhets skull) och man vet att man behöver göra det om 15 år igen så betyder det att man skulle behöva spara undan 833kr per månad för att ha råd att renovera badrummet nästa gång. Jag gör så med bilen, men har kommit fram till att det är för krångligt att göra så med allt annat. 

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1336
65
0
Fantastiska Far...

Hej Kilo och tack för din kommentar, 

Vi hade tidigare mer av din variant med konton för varje sak men märkte ofta att det blev lite självuppfyllande...de pengar som var budgeterade hade en tendens att gå åt. Nu kör vi istället kostnad direkt varje månad och så försöker vi hålla kostnaderna så låga så möjligt i varje kategori. Vi är också OK med att det kan bli riktigt dyrt vissa månader. Förut försökte vi istället hålla budgeten varje månad och blev ganska missnöjda när den inte höll en enskild månad. 

I ditt exempel med badrummet ovan så tror jag att rent psykologiskt kan en avskrivning på badrummet göra att man även tycker att badrummet har en livslängd på 15 år och att det måste bytas sedan medan den fysiska livslägden med några mindre uppfräschningar kanske istället är 30 eller till och med 50 år. Det kan bli så att "nu har vi ju 150 tusen här till badrum så då är det bara att köra" istället för att fundera på vad som är nödvändigt...

Anonymous's picture
Studentinvesterarenn (ej registrerad)

Jag bokför kostnader ungefär som du, stora klumpköp en månad bokförs den månaden. Men på sistone har jag försökt att sprida ut regelbundna kostnader över alla månader, för att enklare se vilken månad som faktiskt blir dyrare än den andre. Tex när jag köper årskort på lokaltrafik en gång varje år så lägger jag inte den kostnaden på en månad utan direkt när jag köper kortet så sprider jag ut kostnaden på månaderna som kortet verkar. Detta för att "förbrukningstiden" är så exakt på denna utgift. Ett gymkort på 3 månader hade också spridits ut på 3 månader. Bokföringen gör jag direkt när köpet görs så det behövs inte bokföras något i framtiden heller. 

Kläder, elektronikprylar och sånt bokför jag när de faktiskt köps, eftersom de kan ses som "lyxprylar" och jag har ingen aning om hur länge de håller. Om jag skulle bokföra en skjorta för 1200kr över tre år så skulle effekterna av en "snålmånad" verkligen inte synas på just den månaden, och det vill jag kunna se. 

När mina inköp blir mer regelbundna ( om de någonsin blir det ) så vore det skönt att kunna sprida ut kostnader för att se mer exakt hur saker används, tex om man får köpa en ny flaska YES en gång per halvår så skulle man kunna sprida ut den över ett halvår, men så långt är jag inte redo att dra detta ännu.

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1336
65
0
Fantastiska Far...

Hej Studentinvesteraren och tack för din kommentar, 

Rent bokföringsmässigt är det ju självklart mer korrekt att dela upp kostnader över den tid som varan eller tjänsten används. Däremot är jag på vissa sätt orolig för vad det gör med känslan av vad något kostar. Om du köper en cykel för 6 000 kr men bestämmer dig för att den ska skrivas av på 5 år så är kostnaden per månad "bara" 500kr risken är då att man blir mer frestad att köpa cykeln än om man direkt visar att den kostar faktiskt 6 000 här och nu och dessa pengar ska ut från kontot. Jämför gärna med företag som har hög lönsamhet men inget fritt kassaflöde...

Oavsett hur man väljer att göra (för det finns inga rätt och fel) så tror jag att man ska vara försiktig med att göra detta till en allt för akademisk övning..och att dela upp kostnaden för en flasta YES (eller annat billigare märke:-) över flera månader är sannolikt aldrig värt besväret...dessutom kommer det jämna ut sig för den månaden som du köper diskmedel köper du kanske inte tvättmedel och tvärt om...

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (217)
Nov (4)

Taggar