Fantastiska Farbror Fri
Likes
302
Antal inlägg
1335
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Fredagsfunderingen - Friföretagsamhet förutsätter väl en medveten konsument?

När företag gör affärer med varandra så är det oftast två profesionella organisationer som möter varandra. Styrkeförhållandet kan vara olika mellan bolagen på grund av storlek eller behov men det finns oftast på båda sidor ett betydande mått av kompetens kring den vara eller tjänst som ska köpas/säljas. 

När det gäller föräljning från företag till konsument är det dock inte alltid så. Om man är cynisk så skulle man kunna säga att företagen försöker lura på konsumenten så mycket dyr skit, som de inte behöver, som möjligt...gärna sånt som är mycket billigt att producera men som hjälpligt kan förkläs till lyx. Om man vill vara mindre cynisk så säger man att företagen försöker uppfylla behov hos konsumenten genom att utveckla nya produkter och genom att kunden är beredd att betala mer för dessa så kan man också tjäna pengar (och konkurrera ut dem som inte utvecklas).

Det senare skulle jag vilja påstå kräver att konsumenten är "kompetent" att bedömma tjänsten/produkten och dessutom har god koll på de "trick" som företagen använder i sin marknadsföring. Om inte så är vi tillbaka i mer av det cyniska exemplet. På kort sikt är troligen en lättlurad konsument mer lönsamt för företagen men med tiden tror jag att det är mer tveksamt. För det första så sker då ingen riktigt utveckling och tidsnog kan det komma ett företag som verkligen revolutionerar deras industri och fullkomligt krossar de gamla. Dessutom är det troligt att kunsumenten sakta men säkert känner sig mer och mer lurad av marknaden och då kommer denna (via sin demokratiska rätt) kräva regleringar...och dessa kommer helt säkert vara skadliga för företagen och även troligen för samhället i stort.  

Av den anledningen tror jag att det är mycket viktigt att medborgarna i ett samhälle är välutbildade vad gäller sin roll som kunsument. Alla bör veta hur marknadskrafterna fungerar, bör kunna räkna på ränta, förstå investeringar på ett grundläggande sätt förstå sin pension med mera.

Min slutsats är att i det korta loppet kan en "lurad" konsument vara en guldgruva för företagen...men i förlängningen tror jag att det kan bli undergången för det system som varit det mest framgångsrika genom tiderna nämligen den fria marknadsekonomin. Vad tror du? 

Sparo's picture
34
47
3
0
Sparo

Det vi framförallt måste börja göra som konsumenter är att sluta handla från företag som erbjuder oss skit. Även om det kortsiktigt skulle innebära att vi går miste om några kronor. Som man ropar får man svar och tar vi till oss skit är det till slut allt vi erbjuds.

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1336
65
0
Fantastiska Far...

Hej Sparo ochtack för din kommentar, 

Min åsikt är att vi måste ha en ambition att utbilda konsumenten så att vi kan bebehålla friheten. När folk blir lurade av diverse skojare som ringe upp och vill erbjuda rådgivningstänster eller sälja abonemang så skriker man ofta på reglering men all reglering går att komma runt och blir tillsist tandlös mot de verkliga skojarna medan det blir en mardröm för vanliga företagare att förhålla sig till alla regler. Att istället släppa marknaden fri men utbilda konsumenten borde vara en mer relevant väg....

Håller med dig om att vi måste sluta köpa skit..men vi måste ju veta vad som är skit för att kunna avgöra..

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (217)
Nov (4)

Taggar