Fantastiska Farbror Fri
Likes
302
Antal inlägg
1333
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Fredagsfunderingen - Vad kan riktad reklam säga om världen?

Det är idag väl knappast okänt att det lagras massor av information om oss av olika sökföretag och andra leverantörer av tjänster online. Hos e-handels företagen så har de ju verklig info om vad du köper och olika företag skickar mig erbjudanden om allt från liftkort till kontaktlinser och TV-serier på DVD detta är inte nödvändigtvis saker som jag just nu är intresserad av att köpa men defakto saker som jag köpt vid något tillfälle varför det kan tyckas relevant. Många säger också att denna riktade reklam är mer effektiv då vi trots allt stör oss mindre på denna än den reklam som vi får tillexempel via TV som är "one size fits all" och kan vara för saker som man har noll intresse för. 

Men mer intressant är vad man får för reklam via google då den bör baseras på tidigare sökningar. Eftersom jag shoppar väldigt lite både online och i verkliga livet så sker större delen av mina sökningar på olika begrepp relaterade till finans, ekonomi, sparande och dylikt. Vad får jag då för reklam? Nästan uteslutande får jag reklam för olika företag som erbjuder lån till mer eller mindre oförmånliga räntor och avgifter. Alltså googles statistik måste visa att dem som söker på ekonomiska termer oftast gör det då de är i trubbel  och behöver ett lån från en "alternativ = dyr" långivare? Eller missar jag något?

Har tidigare funderat på att ekonomi är något som de flesta verkar fundera på endast när pengarna är slut. Vi får spartips på "årets fattigaste dag" för att överleva sista helgen innan lön..och i lägre utsträckning råd om hur vi ska se till att pengarna aldrig någonsin tar slut igen. Att man får erbjudanden via google att låna pengar om man söker på eknomiska begrepp så borde ju det bekräfta denna tes...för google kan man säga mycket om men knappast att de brukar vara korkade. 

Vad tror ni? Stämmer det att de flesta bara funderar på eknomi när det är kris? Eller har google i detta fall helt fel?

 
Taggar (blogg): 
Anonymous's picture
eriksjos (ej registrerad)

Det är nog så enkelt att det är utlåningsföretagen som betalar mest för sina annonser gällande de sökningarna.

Om sparbloggarna börjar köpa annonser via Google Adwords och betalar bra får du/vi upp de istället :)

Anonymous's picture
Eva (ej registrerad)

Har uppfattningen att de som fokuserar på ekonomi är inriktade på materiell överlevnad och säkerhet. Man ser livet genom ekonomiskt perspektiv. Fokus på pengar, lön, erbjudanden, konsumtion, investeringar och sparande. Då blir erbjudanden om lån från företag bara naturligt. Men reklamen om lån missar målet om den träffar sparandetypen inom detta fokusområde...  ;)

Andra fokuserar på känslor, relationer. Eller sin kropp, träning, utseende och social acceptans och sex. Eller filosoferande, idéer och andlighet. Eller hjälpande, altruism för att därigenom bli omtyckta. Eller moral, idealism och plikt. Eller ordning, stabilitet och organisation för att få lugn i upplevt kaos.

Våra mänskliga behov är många och gäller alla men vi fokuserar ofta mer på något eller några få speciella behov som synliggörs i våra livsmönster och vad som kommer ur vår mun varje dag.

Lästips: "Vem är du? De 16 basbehoven som styr våra handlingar..." av Steven Reiss. 

 

   

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1333
65
0
Fantastiska Far...

Hej Erikjos och tack för din kommentar. Sparbloggar kommer vi nog aldrig få upp (för snåla för det..), men däremot kan det ju vara varor och tjänster som är intressanta för den som är sparsam. En annons för lidl's senaste erbjudanden? Mekonomens rabattkampanj på alla resevdelar? Eller cykelhandlarns erbjudanden inför vårens däckbyten? Du har delvis rätt i att det är den som betalar mest som också syns, men de betalar ju för att synas i rätt sammanhang:-) 

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1333
65
0
Fantastiska Far...

Hej Eva, och tack för lästipset. Det som intresserar mig är lite varför många bara bryr sig om sin ekonomi när det är kris vilket jag tidigare misstänkt och tycker jag får bekräftat med dessa annonser som erbjuder lån så snart man intresserar sig för ekonomi och söker på relaterade begrepp. 

Anonymous's picture
Eva (ej registrerad)

Men jag tror att folk absolut bryr sig om sin ekonomi men att "bry sig om" i detta fall handlar om ett snedvridet fokus. Man är fokuserad på materiell överlevnad men lyckas inte ta in biten som handlar om att se till att det alltid finns pengar för alla materiella behov man hela tiden anser sig ha. Det kan bli som materiell hunger eller rädsla att inte få behovet tillgodosett som går överstyr och blir glupskhet. Kan tänka mig att folk som hamnar i ekonomiskt knipa (av endast egen förskyllan) faktiskt är ekonomiskt sinnade egentligen, i meningen ha sinnet inställt på att ha det materiellt välförsett, men något har tagit överhanden. Kanske ett annat nästan lika trängande behov, t ex stausjakt som kostar pengar. Eller så är det brist på enkelt logiskt tänkande eller tja vad vet jag... dumhet? ;)

Anonymous's picture
fredrik321 (ej registrerad)

Det är en smart idé som du nämner att t.ex. Lidl eller Mekonomen skulle kunna köpa annonser och pusha kampanjer i segmentet. Att de inte gör det, tror jag i första hand handlar om att de inte ens tänkt tanken. Sedan är det så att lån, finans och ekonomi är en av de kategorier med allra högst klickpriser i Google AdWords. Ett klick kan utan problem kosta långt över 100 kr, vilket gör att det förmodligen inte finns marginaler för några andra bolag än just inom finans att synas där. En kund är helt enkelt inte värd så mycket för t.ex. Lidl, medan den för valfritt låneföretag kan vara värd det mångdubbla om man ser till framtida ränteintäkter m.m.

Tack för en inspirerande blogg!

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1333
65
0
Fantastiska Far...

Hej Fredrik och tack för din kommentar. Du kan mycket väl ha rätt när det gäller marginalerna. Det är helt enkelt tveksamma finansiella produkter som har tillräklig marginal för att betala för annonserna. Det är just denna typ av intressanta diskussioner och funderingar jag vill få igång här på bloggen! 

Anonymous's picture
Kilo (ej registrerad)

Jag tycker det är lite komiskt att om jag gjort en insats och köpt nya sommardäck till bilen efter en del googlande efter kvaliteter, priser och märken så kommer sen massor med däckannonser att visas för mig ett tag framöver.

 

Men hallå!? Jag har ju precis köpt nya däck så jag måste väl ändå vara den som är *minst* intresserad av däckannonser just nu. Sannolikheten att den som just handlat däck kommer köpa ytterliggare en uppsättning däck till är väl ändå ganska minimal anser jag. Detta gäller det mesta att de misslyckas grovt med att avgöra om man är mottaglig för reklamen eller inte enbart baserad på ens sökbeteende.

Anonymous's picture
David (ej registrerad)

Ang Kilo's kommentar, även fast de missad dig i son reklam så är de ändå 100 ggr bättre Än tv reklam. Uppskattar att inför ett köp googlar konsumenten 5-10 ggr på informationom produkten. Så att änvända surfhistorik är väldigt träffsäkert, sen när du 11 gången surfar och köper varan, ja då är du inte tillgänglig för köp längre. Men reklamen har träffat rätt de andra 10 gångerna.

 

jag är likt bloggägaren försiktig i konsumtion och störs inte eller tar intryck av reklamen. Däremot lite fascinerad att den ser vad jag surfar på tidigare. Tror att utvecklingeninom detta bara har startat. Inom en snar framtid kommer köpen bara vara ett klick bort (via förregistrerade kreditkort, alt faktura betalning) och ännu mer precisa produktreklamer baserat på en massa data som finns tillgängliga. 

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1333
65
0
Fantastiska Far...

Hej Kilo och David och tack för era kommentarer. Antar precis som David säger att det har att göra med att annonsören har identifierat ett beteende att många börjar titta på till exempel däck långt innan köpbeslutet varför det kan vara en bar idé att köra den annonseringen en tid efter sådana sökningar?! En annan smart idé borde ju vara att annonsera om nya däck ungefär 3 säsonger efter ett köp....men vet inte om det finns så lång sikt på detta?! 

Jag har inte heller något emot reklamen så länge den inte blinkar, visar film och låter...några banners kan man väl klara av:-) 

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (217)
Nov (4)

Taggar