Fantastiska Farbror Fri
Likes
302
Antal inlägg
1333
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed

Blogg

Kan man äga bil för 1 500 kr i månaden?

Vi har gjort en budget för livet efter det att vi båda är fria som summerar till 20 000 kr per månad som vi presenterade i detta inlägg

En läsare (Hej Tina) tittade på budgeten. Tror att hon fick ihop det mesta men undrade hur vi kunde få ner vår transportkostnad till 1 500 kr och det tänkte jag att jag skulle förklara. Kalkylen nedan summerar till 1 600 men är lite rundad uppåt (på däck och bränsle) tror jag fortfarande på 1 500...

Eftersom vi flyttar till en plats där nästan alla vardagstransporter kan fixas med cykel eller spark beroende på säsong och vi inte har någon arbetspendling så går behovet av bil ner betydligt. Vi behöver inte heller några busskort eller andra transporter eftersom 99% av det vi behöver kommer finnas på gångavstånd. 

Detta betyder att nästa gång vi köper en bil (vilket ligger minst 10 år bort i tiden) så blir det enligt nedanstående förutsättningar: 

  • Värdeminskning på en begagnad bränslesnål bil =  420 kr (50 000 inköp /120 månader (10 års ägande) = cirka 420 kr)
  • Bränsle 50 mil i månaden till en kostnad av uppskattninvsvis 350 kr (50 mil * förbruking 0,5 * bränslepris 14 kr = 350 kr).
  • Försäkring 150kr i månaden (1800/12 = 150kr) 
  • Skatt 120 kr i månaden (1400/12 = 120kr) 
  • Nya däck var 140 kr i månaden (5000/36=140 kr)
  • Service och reparationer 420 kr per månad (En service och en reparation över två år 10 000/24 = 420 kr).  

 Summa: 1 600 kr i månaden 

Den största skillnaden jämfört med de summor som många andra kommer upp i är körsträckan tror jag men även bränsleförbrukningen och priset på nya och lyxiga bilar är solklara bovar i dramat. För närvarande är våra transportkostnader för 2 bilar mer än dubbelt så höga som ovanstånende eftersom vi fortfarande bor på en ort där bil till viss del är nödvändigt i vardagen. 

Hur står sig era transportkostnader jämfört med dessa? Lägre/Högre? Vad beror avvikelsen på? 

Taggar (blogg): 
Anonymous's picture
Minimalisterna (ej registrerad)

Med ett sl-kort vardera kommer vi snabbt upp i 1600 kr i transporter en vanlig månad när vi båda arbetar. Skulle gissa på att vi lägger totalt 1000 kr/månad i transport när en är föräldraledig och en jobbar, vilket varit fallet senaste 1,5 åren. 

Dock skaffar vi bil i maj inför att familjen nu utökas med ytterligare en bebis. Bara garageplatsen kostar 800 kr/månaden. Det är inte gratis att bo i Stockholmsförorter. ;) 

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1333
65
0
Fantastiska Far...

Ännu en anledning att inte bo i en storstad (förutom de absurt dyra bostäderna och den smuttsiga luften med mera). Eller egentligen är det kanske hur/var man bor...man bör ha ambitionen att 90-95% av allt man vill och behöver göra finns inom cykel och gångavstånd...

Anonymous's picture
Jonas L. (ej registrerad)

Roligt och utmanande när någon tänker och räknar helt annorlunda!  :)  Därför måste jag protestera lite:

Du har inte med obligatorisk besiktning: ca 400/år

Däcken får du gärna utveckla, jag tänker att ett någorlunda kvalitetsdäck inklusive montering och balansering kostar ca 1000 kr. Man har dessutom både sommardäck och vinterdäck dvs dubbel uppsättning => 8.000 kr. Å andra sidan håller däcken troligen mer än tre år om man inte kör så mycket, så säg 8000/4 år=>170/mån så inte så stor skillnad.

50 mil i månaden låter orimligt lite även om man går/cyklar mm. Kanske kör ni dubbelt då ni har två bilar? Vi kör bil till jobbet ibland men cyklar ofta. Däremot åker vi ibland till stockholm eller föräldrarnas stuga och lite annat. Ganska billiga semestrar, alltså. Vi kör då med en bil nästan dubbelt så mkt som ni. Med 600 mil om året låter det som att ni nästan aldrig lämnar hemmet för att träffa folk?

En så gammal bil att den kostar 50.000 lär inte dra 0,5L/mil. Särskilt inte om den som i ert fall oftast verkar köras korta sträckor. Med högre förbrukning och förmodligen mer än 600 mil om året får vi lägga på några hundralappar på din kalkyl.

En bil som idag är värd 50.000 lär ha ett antal både mil och år på nacken redan idag. Att då räkna med att den kommer vara ok ytterligare 10 år känns optimistiskt. Att bara räkna med 5.000 om året för BÅDE service och reparation (fast ni verkar bara ha service vartannat år? Lär isf försämra oddsen ytterligare...) känns ännu mer optimistiskt. Ni kan såklart ha tur och det räcker mer än väl, men som sagt, det känns optimistiskt.

Förbrukning, typ spolarvätska, batteri, torkarblad mm saknas. Inga stora pengar förvisso men någon hundralapp i månaden får du nog räkna med.

Fordonsskatt saknas. Här vet jag inte vad ni har för bil men det är någon eller några tusenlappar ytterligare som garanterat ska in.

Värdeminskningen är troligen i underkant då det enligt resonemang innan är en smula optimistiskt med ytterligare tio års livslängd på en så gammal bil. Den KAN såklart hålla så länge med man kanske inte ska räkna med det?

Att bara ha trafikförsäkring kan diskuteras, men att vara utan torde åtminstone innebära att man avsätter mer pengar för olyckor och annat. Tex. kostar en ny vindruta flera tusen att byta vilket bara är ett exempel som inte är så ovanligt. Att inte försäkra bilen gör även mitt påstående om ytterligare 10 års livslängd ytterliagare optimistiskt även om det är diffust.

Med dessa antaganden ser din kalkyl betydligt sämre ut men jag tror mitt sätt är mer realistiskt. Den stora frågan är nog mest om ni verkligen med två bilar sammanlagt bara kör 600 mil om året?

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1333
65
0
Fantastiska Far...

Hej Jonas och tack för din kommentar. Tack för att du utmanar och på detta trevliga sätt! 

Först vill jag förtydliga att idag har vi två bilar och kör mycket mer än vad som anges ovan av den enkla anledningen att vi bor på en ort när vi måste köra till mycket och att vi fram till nu båda har arbetat heltid på annan ort samt att vi har vår familj på två andra orter vilket också bidrar till att vi kör mycket mer. Detta är min kalkyl över hur vi kommer använda bil när vi väl är fria dvs när vi bor på den nya orten där vi har 95% av allt vi behöver inom gång och cykelavstånd och dessutom hälften av vår släkt/familj nära. 

Du har rätt i två saker och det är att jag faktiskt glömt skatten vilket var en miss. Därför borde jag lägga på 120 kr i månaden så att summan blir 1600...du har rätt. Då har jag å andra sidan rundat upp både på bränslekostnaden och däcken och troligen också körsträckan så jag tror ändå den verkliga kostnaden kommer sluta på under 1500 ändå. Däck behöver man byta efter ungefär 3000 mil vilket skulle betydan att vi teoretiskt skulle kunna köpa ett sett däck var 5 år med den är körsträckan men eftersom jag inte vill köra på 10 år gamla vinterdäck så räknade jag istället med ett set var 3 år. Möjligen går det att spara mer här eftersom det inte är ovanligt att vinterdäck med någon säsong körda på dem säljs begagnade då någon sålt bilen utan däck för att göra en liten hacka vid sidan om...men det har jag inte tagit med...det får bli en bonus:-) 

Besiktning ingår i "service". Spolarvätska och torkarblad (ingår också i service) är verkligen en avrundingsdifferens med två bilar  lägger vi idag mindre än 10 kronor per bil i månaden på det (verkliga siffror över 8 år i snitt) Spolarvätska går bara åt när man bor i stan, på landsväg behövs den knappt annat än under mycket korta delar av året...tänk också på att vi kommer köra 50 mil i månaden eller mindre! Vad gäller batteri har jag inkluderat det i service. 

Nästan inga bilar har idag service varje år det är istället så kallad "long life" service som görs vart annat år eller var 3 000 mil min erfarenhet säger mig att det snarar är för ofta än för sällan. Många mindre reparationer kan man göra själv när man har tid för det vilket sänker kostnaden betydligt. 

Den äldre av våra nuvarande bilar en 11 år gamal Skoda Octavia kombi drar en bra bit under 0,5 blandad körning och mindre på landsväg...och det är en bil som är värd ca 25 000 på privatmarkanden så snåla bilar är inte svåra att hitta...om man köper en motsvarande bil för 50 000 kan man få en 1.6 liters diesel med låg skatt och förbrukning kring 0,4 utan problem.

Hur mycket problem man har med en bil i form av skador som måste repareras men som inte täcks av försäkringen är alltid svårt att uppskatta därför valde jag istället att inte räkna något restvärde på bilen så borde det gå på ett ut. Det är också väldigt troligt att bilen faktiskt går att äga mycket längre än 10 år om allt går enligt plan. 

Man måste göra kalkylen på det sätt som passar en själv, jag känner mig trygg med att den verkliga kostnaden kommer stanna på 1 500 +/- 20%...men ingen kan i förväg veta exakt vad det slutar det är delvis upp till slumpen. 

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1333
65
0
Fantastiska Far...

Hej igen Jonas, kalkylen är nu uppdaterad ovan och inkluderar skatten tack för detta!! 

Anonymous's picture
Kilo (ej registrerad)

Jag ser det som moraliskt tveksamt att sälja däck som du själv inte vill åka på till någon annan, hur ser du på det? Om du inte litar på de däcken är det då moraliskt att låta någon annan köra på dessa? Man kan också riskera att själv möta det fordon ens gamla däck sitter på med bredsladd på ens egen sida av vägen en vinterdag. 

Själv brukar jag låta däckfirman ta hand om mina gamla däck och förutsätter att de destruerar dessa.

Anonymous's picture
kilo (ej registrerad)

Jag ber om ursäkt för den olyckliga formuleringen i min kommentar om begagnade däck. Jag villa ta upp frågan om begagnade däck och råkade skriva "du" men menade "man" vilket får det att låta som att du säljer begagnade däck vilket du inte alls skrivit.  Jag ber om ursäkt för det.

Fantastiska Farbror Fri's picture
302
1333
65
0
Fantastiska Far...

Hej Kilo, tack för din kommentar (och förtydligande) . Du har helt rätt i att det kan ifrågasättas att sälja däck som man inte själv tycker duger till någon annan däremot förekommer det ganska ofta att fräscha däck kommer ut till försäljning då de "blivit över" när någon bytt bil, kvaddat en bil eller en äldre bil har gått i graven och då kan det finnas möjlighet att köpa bättre begagande däck till ett bra pris...om sådant tillfälle dyker upp är det smart att utnyttja speciellt om man kör lite och därmed åldern på däcken kommer bli ett större problem än slitage. Jag räknar dock inte med detta ovan utan hoppas bara att det är möjligt någon enstaka gång för en extra besparing. 

Kommentera som anonym eller registrera dig/logga in
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blog Archive

Blog Archive
2017 (217)
Nov (4)

Taggar