Fantastiska Farbror Fri
Likes
302
Antal inlägg
1329
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed
4 dagar

Är du en bil-fåne?

Om du är ny på bloggen rekommenderar jag att du börjar läsa här! 

För närvarande har jag en blogg-paus på grund av andra prioriteringar vilket jag skrev om i det senaste inlägget...men nu kan jag inte låta bli att skriva ändå.

Det är alla dessa bil-fånar som gör mig så upprörd. 

(Vem tror ni kom fram först..vi eller fånarna?)

En bil-fåne är en person som anväder det fullkomligt fantastiska "verktyget" bil på helt fel sätt så som att:

  • åka ensam trots att andra ska åt samma håll
  • åka korta sträckor som är fullt möjliga att gå eller cykla (minst 5 km för alla normalt fungerande människor upp till 70+ år)
  • åka korta sträckor med packning som väger mindre än personen själv (typ matkassar) 
  • åka utan att samordna ärenden (med andra ord åka samma sträcka massor av gånger vid kort efterföljande tillfällen) 

 

Det räcker med att ett av ovanstånede kriterier är uppflytt för att klassas som fåne...fånigheten förstärks om bilen är för stor eller för bränsletörstig för den egentliga uppgiften. (Jag är fåne ibland,och var framförallt en riktig fåne som yngre, men försöker begränsa min fånighet!). 

Problemet med bil-fånar är att de inte bara förstör för sig själva i form av tjockare mage och smalare plånbok de förstör också för alla andra då de förpestar vår gemensamma miljö med buller, avgaser och livsfara. De förstör också för dem som behöver ta bilen.

Som exempel på utbredd "bil-fånighet" var det  här på hemmaplan i lördags hockeymatch och vid samma tillfälle en välbesökt allhelgonagudstjänst i kyrkan. Vissa var långväga gäster och andra hade behov av motoriserad transport på grund av handikapp (bil = rullstol med motor). Eftersom en massa bil-fånar enligt ovan hade tagit bilen trots att de inte behövde och att de dessutom inte samåkte med sina grannar kunde dom som verkligen behövde bilen knappt komma fram. Flera som hade genuint svårt att gå fick parkera långt från arenan och/eller kyrkan. Dessutom körde bilar in och parkerade på områden där bara gång och cykeltrafik får förekomma vilket innebar fara för många barn och gamla som hade vett att gå och cykla. 

(Den som åker bil i onödan blir fetare, fattigare och går miste om den vackra naturen..inte alls samma sak bakom ett fönster)

Det är dock inte fordonen det är fel på ( o vissa för stora, dyra och bränsleslukande fordon är också rätt dumma) men framförallt är det förarna som inte vet hur de ska använda verktyget. Nästa gång du ser att någon (du själv?) tar bilen utan bra anledning så tycker jag att du ska föreställa dig detta: 

Visualisera en person som försöker slå i en skruv med hammare...tänk dig sedan att det finns ett gäng med liknande fånar som inte vet hur man använder en hammare och att dessa går runt på stan och svingar sina hammare åt höger å vänster till fara för sig själva och sina medmänniskor.

Med samma mistänksamma blick ska vi se på dem som tar bilen i onödan...de använder ett bra verktyg på helt fel sätt...det är korkat och skadligt för dem själva och för deras medmänniskor och bör därmed vara ett beteende som anses pinsamt och dumt och något att skämmas över.    

Eller vad tycker ni? Håller ni med eller tycker ni att jag ska lämna bil-fånarna i fred med sin fåninghet? 

Taggar (blogg): 
29 september

Fredagsfunderigen - Undantaget är inte regeln!

För dig som är ny på bloggen rekommenderar jag att du börjar här! 

För några veckor sedan tweetade jag ut att jag varit på föräldramöte på skolan och nästan 90% av föräldrarna kom med bil. Det var så många bilar att det blev parkeringskaos vid skolan med bilar överallt. Detta trots att vi bor i ett område där relativt många har gång/cykelavstånd till skolan. Inlägget fick mycket mer spridning (retweets) än mina inlägg brukar få och många gillade. Det var också en del kommentarer kring olika anledningar till varför enskilda personer möjligen hade tagit bilen.

Grejen är att jag i princip höll med om alla dessa invändningar - någon kanske kom direkt från jobbet, någon annan kanske skulle vidare direkt och hämta byggmaterial, någon har skadat benet etc. Det handlar inte ens om att enskilda föräldrar väljer att ta bilden - det gör vi också ibland. Problemet blir istället att när bilen är norm så tänker man inte efter. Istället för att det bara är dom få som har en ursäkt som tar bilen så är det nära nog alla. Det blir parkeringskaos, utsläpp och mindre motion som effekt. Vissa hade en giltig ursäkt...men många andra gick bara på vana och tog slentrianmässigt den "två ton tunga rullstolen" istället för att använda den bra mycket effektivare muskelkraften. 

Min pappa sa ofta "en gång är ingen gång, två gånger är en vana" och jag reflekterade nog inte så mycket på vad det betydde då. Det var bara "en sån där grej som vuxna säger". I efterhand så har jag dock sett genialiteten i detta uttryck. För mig handlar det om att bygga bra vanor som bas, men att inte bry sig så mycket om enstaka avsteg till exempel att:

  • gå eller cykla så ofta som möjligt och ta bilen i undantagsfall.
  • laga den mesta maten hemma och från grunden men ibland är det bekvämt med lite halvfabrikat och det är gott och äta ute nån gång ibland.
  • oftast ha en termos i ryggsäcken men den gång den glömdes hemma ta den där koppen kaffe på stan som man så behövde för att vakna till.
  • röra på sig varje dag men inte tycka det är så illa en där dagen när man faktiskt bara har suttit inne. 

(Vad i h...ete...kaffe i pappmugg skulle inte den där farbror fri vara sparsam?)

De goda vanorna hjälper dig att vara hälsosam, sparsam och miljövänlig och de enstaka avstegen betyder ganska lite i sammanhanget och kan många gånger tillochmed blir en hälsosam ventil...men då är det viktigt att komma ihåg vad pappa sa...

Hur tänker ni andra kring detta? Hur ser era vanor ut? Tillåter du dig själv enstaka avsteg utan att känna dig dålig?

Taggar (blogg): 
29 mars

Dags att plocka fram cykeln!

(Inlägget innehåller en affiliate länk)

För den som läser den här bloggen så framgår det nog att jag tycker att cykel är en ganska fantastisk uppfinning. Några av de största fördelarna enligt mig är att den är billig och enkel (går att fixa mycket själv). Att man dessutom tar sig fram relativt fort (vilket gör större avstånd möjliga) och att man får träning liksom på köpet när man ändå ska någonstans gör ju inte saker sämre. 

Jag är ingen sån där som drar på mig spandex dressen och åker ut och kör mil efter mil på landsvägen eller i skogen utan jag är en typisk vardagscyklare. Jag cyklar till och från olika aktiviteter, hämtar barnen på skolan och handlar. Vi har ganska många cyklar i familjen men mitt vanliga fordon är en 3 år gammal Mountainbike  som kostade knappt 6 000 kr i inköp och som gått helt utan problem sedan inköp. Till denna har jag en cykelkärra som vi köpt begagnad för 500 kr och som funkat utmärkt båda att köra barnen i och använda när jag storhandlar, eller gör inköp på byggmarknaden. Övriga familjen har också en eller flera cyklar så sammantaget blir det ju ändå lite däck och andra reservdelar att inhandla under en säsong.  

Som bilden visar går det alldeles utmärkt att cykla även på vintern. Däremot har de senaste veckornas slask/spårig is (där vi bor) varit lite av ett hinder och det är inte utan att man ser fram emot att det blir vår och lite varmare. Denna tid under vårvintern är den perfekta tiden att ta ut cykeln och säkerställa att den funkar som den ska. Ta en liten sväng i vårsolen och kolla att däcken funkar, växlar löper, bromsar är OK och allt annat är på plats. Om något saknas eller är trasigt fixa omgånende så att det inte finns någon ursäkt att inte ta cykeln så snart tillfälle ges. 

Du kan med fördel köpa reservdelar och få hjälp om det finns en bra lokal cykelhandlare där du bor. Om du bor, likt oss, på en plats med begränsat utbud i närområdet så går det ju också utmärkt att beställa det som behövs på nätet. Jag har testat cykelkraft.se (affiliate) och tyckte de hade ett stort och prisvärt utbud av reservdelar. Det kan också finnas en del cyklar av förra årets modell kvar i lager vilket kan vara ett bra sätt att få en ny cykel till ett "begagnat" pris. Köp dock endast om du har ett verkligt behov!!

Är du redo för cykelsäsongen? 

Taggar (blogg): 
3 oktober 2016

Det ska vara lätt att göra rätt...

Detta är ett uttryck som jag har hört politiker använda sig av och då handlar det vanligen om att göra det lättare att ta kommunala transportmedel medan man gör det svårare för bilar eller förpackningsåtervinningen där det nuvarande systemet är utskällt då det är enklare för den som bara slänger allt i samma påse än den som faktiskt gör som man borde och återvinner förpackningar. Den senare behöver då själv transportera sina förpackningar till en station (ofta långt från hemmet) medan "miljöboven" får allt sitt avfall hämtat i stort sett vid dörren. 

Även om man kan tycka vad man vill om politiken så kan man tillämpa samma tankesätt hemma vilket möjliggör både bättre hälsa och ekonomi, jag ska ta två exempel men ni kan säkert komma på fler. 

  • Bil vs. Cykel - Många säger sig vilja cykla (och gå) mer men sen blir det bilen för det mesta ändå. Anledningen tror jag att det vid varje enskillt tillfälle känns enklare att ta bilen. Inte minst för att den är bekväm och ombonad, kanske har den stått inne i sitt eget lilla hus och är varm. Det är också vanligt att man har en bil som är nyservad och i toppskick (något som kostar multum) medan en brusten bromsvajer eller punkterat däck på cykeln får stå i månader. Om man istället vänder på steken. Ställ cyklarna under tak i garaget eller carporten, se till att de alltid är i funktionellt skick. Vi har själva nyligen gjort om hemma så att cyklarna står i garaget vid  utfarten istället för i trädgårdsförådet just för att det ska bli ännu enklare att cykla vid ännu fler tillfällen. 
  • Mat hemma vs. hämt-/utemat -  På samma sätt är det med hämt/utemat som många säger sig vilja dra ned på så väl av hälsoskäl som av ekonomiskt skäl. Men vad händer sen "men vi har ju inget hemma", och i valet mellan att först köa på mataffären och sen sätta igång och laga mat hemma så verkar hämtmaten eller restaurangen som ett smidigare alternativ. Om man däremot ser till att ha mat hemma alltid (framförall i frys och skafferi sånt som har lång hållbarhet).Pastasås, Risrätt, fisk, kött eller pizza kan svängas ihop på mindre än 30 minuter hemma och då är den både godare, hälsosammare och billigare än den man hämtar på väg hem på fredag. Denna metod för maten har vi tillämpat länge och vanligen kan vi laga minst 10 rätter med det som finns hemma utan en tur till butiken. 

Det finns massa andra områden där detta kan tillämpas, vill du promenera mer..se till att ha bra skor...och göm bilnyckeln. Vill du äta mer frukt och grönt köp hem (frysta grönsaker är bra på vintern och som back-up för att aldrig vara utan). Vill du inte fastna med telefonen lägg undan den när du är hemma...etc.

Vilka övriga exempel kan du komma på där detta skulle kunna vara effektivt?

Taggar (blogg): 
28 juni 2016

Ekonomi fungerar som en cykeltur - det hårda arbetet först sen belöningen!

Ekonomi är många gånger ganska abstrakt därför blir jag så glad när jag hittar paralleller mellan ekonomi och livet i den verkliga världen.

En sådan är den cykeltur som jag ibland tar på lunchen vilken bär mig några kilometer hemifrån:

  • Den första etappen är upp på ett berg på skogsvägar och stigar. Det är en ganska kraftig stigning och när jag väl är uppe så är jag 700 meter över havet jämfört med 150 eller så i "byn". Jag gör inga rekordtider uppför men när jag kommer upp är jag lite svettig och det bränner lite i benen. Detta kan liknas vid den anstränging och det fokus det tar att bygga upp kapitalet för ekonomiskt frihet, det är inte plågsamt men kräver lite fokus.
  • Sen kommer belöningen, i ryggsäcken har jag nämligen den egenhändigt fixade matsäcken, en flaska vatten, en termos med kaffe och något gott till kaffet. Sittande med benen utöver en klippa bland höga träd där fåglarna kvittrar och med vacker utsikt får jag nu äta min mat och ta min fika som smakar extra gott efter en liten ansträngning. Jag sitter kvar ett långt tag och njuter av maten och fikat och sen funderar jag på att vända hemmåt. Detta kan liknas vid fasen när man börjar bygga upp lite kapital, stressen lägger sig och du börjar helt plötsligt få belöningar. Man är extra glad och nöjd över belöningarna eftersom man har fått anstränga sig lite för att ta sig dit...man är förtjänt av detta.   
  • Eftersom cyklingen hittils i stort sett bestod av en enda lång stigning så forsätter belöningarna. Nu får jag nämligen glädjen att susa ner för backen och känna vinden i håret. På lagom utmanande stigar och vägar slår denna känsla allt som jag någonsin känt i motoriserade fordon. Denna etapp kan liknas med var jag befinner mig just nu i livet. Som ekonomiskt fri behöver jag inte längre trampa för att ta mig fram. Däremot så vill jag ha lite utmaningar och väljer därför att inte cykla på den jämna asfalten utan istället i skogen där jag måste koncentrera mig. Njuta av utmaningen men inte krökas av den. 

En liten cykeltur på lunchen kan på detta sätt illustrera vägen fram genom ansträngningen till belöningen som man får på vägen mot ekonomiskt frihet eller tidig pension. Detta är raka motsatsen till vad vi ser omkring oss i ett konsumtionsdrivet samhälle...spendera första betala sen...

Var befinner du dig på cykelturen? Har du inte börjat...i uppförsbacken...vid matsäcksstadiet eller i det behagliga nedförslutet?

Taggar (blogg): 

Blog Archive

Blog Archive
2017 (216)
Nov (3)

Taggar