Fantastiska Farbror Fri
Likes
302
Antal inlägg
1329
Följare
65
Medaljer
0
Om användaren
FRIHET ÄR MÅLET - SPARSAMHET ÄR NYCKELN! Jag heter egentligen Oskar Lindberg men bloggen drivs av mitt superhjälte alter ego Fantastiska Farbror Fri. Fantastiska Farbror Fri (FFF) är en ekonomisk superhjälte tillika familjeman med en fantastisk fru och tre underbara barn. FFF blev ekonomiskt fri (pensionär) strax innan sin 40-årsdag. Fantastiska Farbror Fri är utrustad med superkrafter utöver det vanliga inom sparsamt och enkelt leverne. Hans svaghet (för en sån har alla superhjältar) är en tumme som sitter mitt i handen någon som han tänker råda bot på under sina fria år. Den här bloggen handlar framförallt om hur man sparar ihop kapital och hur man får det att räcka länge genom sparsamt leverne och mer effektivt tänkande kring sitt liv och sin ekonomi vilket i förlängningen kan göra oss alla mer fria.
Kontakt email

RSS

RSS feed
4 dagar

Är du en bil-fåne?

Om du är ny på bloggen rekommenderar jag att du börjar läsa här! 

För närvarande har jag en blogg-paus på grund av andra prioriteringar vilket jag skrev om i det senaste inlägget...men nu kan jag inte låta bli att skriva ändå.

Det är alla dessa bil-fånar som gör mig så upprörd. 

(Vem tror ni kom fram först..vi eller fånarna?)

En bil-fåne är en person som anväder det fullkomligt fantastiska "verktyget" bil på helt fel sätt så som att:

  • åka ensam trots att andra ska åt samma håll
  • åka korta sträckor som är fullt möjliga att gå eller cykla (minst 5 km för alla normalt fungerande människor upp till 70+ år)
  • åka korta sträckor med packning som väger mindre än personen själv (typ matkassar) 
  • åka utan att samordna ärenden (med andra ord åka samma sträcka massor av gånger vid kort efterföljande tillfällen) 

 

Det räcker med att ett av ovanstånede kriterier är uppflytt för att klassas som fåne...fånigheten förstärks om bilen är för stor eller för bränsletörstig för den egentliga uppgiften. (Jag är fåne ibland,och var framförallt en riktig fåne som yngre, men försöker begränsa min fånighet!). 

Problemet med bil-fånar är att de inte bara förstör för sig själva i form av tjockare mage och smalare plånbok de förstör också för alla andra då de förpestar vår gemensamma miljö med buller, avgaser och livsfara. De förstör också för dem som behöver ta bilen.

Som exempel på utbredd "bil-fånighet" var det  här på hemmaplan i lördags hockeymatch och vid samma tillfälle en välbesökt allhelgonagudstjänst i kyrkan. Vissa var långväga gäster och andra hade behov av motoriserad transport på grund av handikapp (bil = rullstol med motor). Eftersom en massa bil-fånar enligt ovan hade tagit bilen trots att de inte behövde och att de dessutom inte samåkte med sina grannar kunde dom som verkligen behövde bilen knappt komma fram. Flera som hade genuint svårt att gå fick parkera långt från arenan och/eller kyrkan. Dessutom körde bilar in och parkerade på områden där bara gång och cykeltrafik får förekomma vilket innebar fara för många barn och gamla som hade vett att gå och cykla. 

(Den som åker bil i onödan blir fetare, fattigare och går miste om den vackra naturen..inte alls samma sak bakom ett fönster)

Det är dock inte fordonen det är fel på ( o vissa för stora, dyra och bränsleslukande fordon är också rätt dumma) men framförallt är det förarna som inte vet hur de ska använda verktyget. Nästa gång du ser att någon (du själv?) tar bilen utan bra anledning så tycker jag att du ska föreställa dig detta: 

Visualisera en person som försöker slå i en skruv med hammare...tänk dig sedan att det finns ett gäng med liknande fånar som inte vet hur man använder en hammare och att dessa går runt på stan och svingar sina hammare åt höger å vänster till fara för sig själva och sina medmänniskor.

Med samma mistänksamma blick ska vi se på dem som tar bilen i onödan...de använder ett bra verktyg på helt fel sätt...det är korkat och skadligt för dem själva och för deras medmänniskor och bör därmed vara ett beteende som anses pinsamt och dumt och något att skämmas över.    

Eller vad tycker ni? Håller ni med eller tycker ni att jag ska lämna bil-fånarna i fred med sin fåninghet? 

Taggar (blogg): 
27 oktober

Fredagsfunderingen- Borde vi byta bil?

Om du är ny på bloggen rekommenderar jag att du börjar här! 

För cirka tre år sedan köpte vi en mycket bra bil som funkade perfekt för våra dåvarande behov. Rent praktiskt skulle vi idag klara oss helt utan bil men på grund av att vi har vissa intressen som fungerar bättre om vi har bil så fortsätter vi att äga bil. Frågan är dock om det är denna bil eller om vi bör byta till något mindre och billigare? Är relativt övertygad om att vi skulle ha köpt en mindre familjebil om vi hade valt idag...kanske en Skoda Octavia kombi eller liknande. 

(Vår nuvarande bil är en VW Caddy 7-sits från 2011 (köpt av oss 2014). Den är väldigt bra när vi ska åka på semester eller när vi ska köra grejer till återvinningen eller hem från byggmarknaden. Oftast är den dock för stor/dyr för våra behov)

För närvarande lutar vi nog mest åt att behålla vår bil men det stör mig inte så lite att den kostar oss 500 kr i månaden bara i skatt när vi en vanlig månad (när vi inte är på semster) kör kanske 30 mil. Den binder också en del kapital då den har ett marknadsvärde på kanske 50 tkr mer än vad vi skulle lägga om vi köpte en bil idag. Sen kostar ju allt lite extra med en större bil, däck, service, försäkring och bränsle står ju i propotion till hur mycket plåt som förflyttas. Nedan har jag försökt sammanfatta de huvudsakliga för och nackdelarna enligt mig. 

Vad tycker alla ni smarta människor där ute? Borde vi byta bil till en som vi hade köpt idag..eller bör vi behålla den vi har och köra den i 10 år eller mer tills den har gjort sitt?

Taggar (blogg): 
29 september

Fredagsfunderigen - Undantaget är inte regeln!

För dig som är ny på bloggen rekommenderar jag att du börjar här! 

För några veckor sedan tweetade jag ut att jag varit på föräldramöte på skolan och nästan 90% av föräldrarna kom med bil. Det var så många bilar att det blev parkeringskaos vid skolan med bilar överallt. Detta trots att vi bor i ett område där relativt många har gång/cykelavstånd till skolan. Inlägget fick mycket mer spridning (retweets) än mina inlägg brukar få och många gillade. Det var också en del kommentarer kring olika anledningar till varför enskilda personer möjligen hade tagit bilen.

Grejen är att jag i princip höll med om alla dessa invändningar - någon kanske kom direkt från jobbet, någon annan kanske skulle vidare direkt och hämta byggmaterial, någon har skadat benet etc. Det handlar inte ens om att enskilda föräldrar väljer att ta bilden - det gör vi också ibland. Problemet blir istället att när bilen är norm så tänker man inte efter. Istället för att det bara är dom få som har en ursäkt som tar bilen så är det nära nog alla. Det blir parkeringskaos, utsläpp och mindre motion som effekt. Vissa hade en giltig ursäkt...men många andra gick bara på vana och tog slentrianmässigt den "två ton tunga rullstolen" istället för att använda den bra mycket effektivare muskelkraften. 

Min pappa sa ofta "en gång är ingen gång, två gånger är en vana" och jag reflekterade nog inte så mycket på vad det betydde då. Det var bara "en sån där grej som vuxna säger". I efterhand så har jag dock sett genialiteten i detta uttryck. För mig handlar det om att bygga bra vanor som bas, men att inte bry sig så mycket om enstaka avsteg till exempel att:

  • gå eller cykla så ofta som möjligt och ta bilen i undantagsfall.
  • laga den mesta maten hemma och från grunden men ibland är det bekvämt med lite halvfabrikat och det är gott och äta ute nån gång ibland.
  • oftast ha en termos i ryggsäcken men den gång den glömdes hemma ta den där koppen kaffe på stan som man så behövde för att vakna till.
  • röra på sig varje dag men inte tycka det är så illa en där dagen när man faktiskt bara har suttit inne. 

(Vad i h...ete...kaffe i pappmugg skulle inte den där farbror fri vara sparsam?)

De goda vanorna hjälper dig att vara hälsosam, sparsam och miljövänlig och de enstaka avstegen betyder ganska lite i sammanhanget och kan många gånger tillochmed blir en hälsosam ventil...men då är det viktigt att komma ihåg vad pappa sa...

Hur tänker ni andra kring detta? Hur ser era vanor ut? Tillåter du dig själv enstaka avsteg utan att känna dig dålig?

Taggar (blogg): 
23 augusti

Vi har börjat luta åt enkelhet...

Om du är ny på bloggen föreslår jag att du börjar här med lite läs och lyssningstips!

I ett samhällle präglat av ett utbudsöverflöd är det väldigt lätt att ständigt vilja ha "mer-mer-mer", "större-större-större" och "finare-finare-finare". Jag ser framför mig att man småspringer lätt framåtlutat med vikten på tårna nära att ramla framåt och med armarna utsträckta alltid redo att roffa åt sig maximalt av allt som bjuds. 

Jag kan helt klart känna igen mig i känslan att alltid vilja ha mer. När jag för några år sedan såg någon som hade en finare bil än mig, ett större hus eller något annat så kände jag en stark känsla av att det ville jag också ha. Visserligen hade jag även då närvaron att göra medvetna val och i många fall så valde vi bort för att vi såg att det fanns ett större syfte i att köpa frihet för pengarna. 

Under de senaste åren har dock enkelheten och alla de positiva effekter som kommer av den rotat sig djupare i oss och helt plötsligt känns det som om vi istället går genom livet med vikten mer jämt fördelad och i ett bekvämt promenadtempo. Vi fortsätter målmedvetet att röra oss framåt och väljer omsorgsfullt de få saker och upplevelser som får komma in i vårt liv. Några specifika exempel när jag känner detta är

Bilen - som jag erkände i inledningen hade jag tidigare en önskan om att äga dyrare och häftigare bilar. Idag ser jag bilen i första hand som något nödvändigt ont. Jag är dessutom avundsjuk i första hand på dem som har lyckats designa ett liv helt utan bil eller dom som har riktigt små/billiga/gamla bilar som kostar riktigt lite. Vi kommer troligen inte byta vår bil utan istället ha den i många...många...många år men lutningen finns där mot något mindre, billigare, enklare eller kanske helt utan. 

Bostaden - Vi har troligen aldrig varit så nöjda med vår bostad som vi är idag och det trots att vi har ett mindre hus med äldre standard än tidigare. Dessutom när vi på semestern testade att bo i en lägehet med mycket enkel standard och i en campingstuga så lutade vi åt att detta på vissa sätt var ännu skönare än vårt eget boende då det fanns mindre att "fixa med". Vi är nöjda med vårt boende men trots att det är enkelt så lutar vi åt mer enkelhet snarare än mer,större, finare.  

Det finns mängder med andra exempel på tillfällen när jag känner den här lutningen mot mer enkelhet. När vi rensar ut hemma och har loppis blir det enklare och enklare att göra sig av med grejer. Garderoben har jag nu vid flera tillfällen gått igenom och vid varje tillfälle lyckas jag minska antalet plagg med 30% och ändåär känslan att jag har mer brukbara kläder än någonsin tidigare. 

Hur ser det ut för er andra, känner ni fortfarande önskan efter mer, större, finare eller börjar ni också luta åt enkelhet? 

Taggar (blogg): 
2 juni

Fredagsfunderingen - Dags för ransonering?

I ett litet samhälle som där vi bor så träffar man ofta samma människor, det är på biblioteket, vid förskolan eller barnens träning. Vi försöker cykla så ofta det någonsin går medan de flesta åker bil. 

Många reflekterar nog inte över att de åker så mycket bil på stäckor under några kilometer men en och annan brukar kommentera att "man borde verkligen cykla..men". Många famljer behöver eller vill ha bil för lite längre resor och tyngre transporter och därför tror jag förslaget att leva utan bil eller med bara en bil ligger långt bort för många. När bilen väl står där på uppfarten så är det så enkelt att använda den 2 tons permobilen även när gång eller cykel skulle vara ett mer lämpligt transportmedel.

Dessa faktum fick mig förra veckan att fundera på om man skulle kunna utveckla ett form av personligt ransoneringssystem för att komma runt detta. Att kunna ha ett verktyg som bilen men utan att använda det i överflöd. 

Tänk att du idag använder bilen alla dagar i månaden i snitt två gånger om dagen.  Det skulle bli sammanlagt 60 resor på en månad. Säg då att du skulle besluta att du får avända bilen 45 gånger nästa månad sedan 30 och 15 de kommande månaderna. Bilresor skulle därmed bli en begränsad resurs och tankan att använda dem väl skulle uppstå. "Jag ska åka 1 km till affären och köpa mjölk...tar nog cykeln inte värt att ta bilen" - "Jag ska åka 5 mil och hämta brädor...värt att ta bilen" . Om detta ska funka bygger det så klart på att man respekterar sin egen ransonering vilket kanske kan vara svårt för någon som har svårt att låta bli att ta bilen idag...vad vet jag. Men ibland kan ju faktiskt den här typen av hjälpmedel hjälpa på traven till nya tankar. Lite som en annan variant på köpstopp på områden där man kanske inte vill gå ner till noll konsumtion av praktiska skäl. 

Ransonering skulle kunna fungara på andra saker som är trevliga men skadliga för plånbok/hälsa/miljö några möjliga områden är: 

  • Alkohol
  • Godis
  • Snackas/Chips
  • Hämtmat
  • Restaurangbesök
  • Kött

Vad tror ni andra, skulle frivillig ransonering kunna fungera som en tankeställare för att ändra beteenden kring konsumtion?

 

Taggar (blogg): 
1 april

Vi måste köpa ny större bil...hjälp oss!

Familjen Fri har sedan ett par år tillbaka haft en praktisk 7-sitsig VW Caddy som funkat bra förr oss men nu känner vi att vi behöver köpa något större. Alla sportaktiviteter gör att vi knappt får plats och vi behöver dessutom högre markfrigång och ska jag vara ärlig så behöver vi också något lite mer ståndsmässigt. Den där Caddyn är ju rätt praktiskt men så där särskillt sexig är den ju inte...Nedan några av de bilar som vi har tittat på...vad tycker du? 

April April....vi behöver ingen ny bil nu eller de närmaste 10 åren. Vår nuvarande Caddy är egentligen en överdådig lyx som vi kostar på oss. Med dragkrok, möjlighet till takbox och en liten men stark dieselmotor så kan den ta oss och omåttliga mängder packning på de mest fantastiska äventyr. 

Ha en trevlig 1:a April Lördag! 

Taggar (blogg): 
6 mars

Tillbaka till verkligheten - Spara 70% på maten och 80% på boende och transport!

Det märktes att många var på sportlov förra veckan och troligen är det väl så att man inte gärna läser sparbloggar när man bränner iväg 150 spänn på en kladdig hamburgare i sportlovsbacken. Vilken tur då att du nu är tillbaka i verkligeheten och kan ta tag i att bygga ett liv som du inte behöver åka på semester ifrån. 

Vi var också i backen men vår tillkommande kostnad för detta var i det närmste noll då vi bor nära och redan har säsongskort. Vi packade matsäck och njöt i fulla drag av åkningen både på lördagen före lovet i strålande sol och på tisdagen som började regnigt men sen artade sig riktigt hyfsat. Å så i lördags var vi tillbaka igen då med rikliga mängder nysnö.

 

Detta länkar ganska väl in till förra veckans ämne nämligen boende och hur man kan spara stort på detta. Om du missade det hittar du hela boende- och transportveckan här! Besparingspotential på 70-80% beskrivs i 5 delar. 

För några veckor sedan gjorde vi det samma med maten och visade hur vi klarar oss på 70% mindre än normalfamliljen. Matveckan i 5 delar finner du är

Nu kör vi en ny fantastiskt fri och sparsam vecka!! 

Taggar (blogg): 
3 mars

Boende & Transportvecka #krossabudgeten - 80% - Fundering och summering!

Då har vi gått igenom ännu en vecka med #krossabudgeten och denna gång är det boende och transportkostnaderna som har fått sig en känga. Om man tillämpar dessa tankesätt är jag övertygad att det går att spara uppåt 80% av budgeten för en medelinkomstfamilj om man verkligen vill men utan att vara särskilt extrem ska de flesta kunna plocka ut åtminstone 50% ur en normalbudget. 

  • Intro - översikt och startpunkt (måndag)
  • Grundkurs - Var? (tisdag)
  • Fortsättningskurs - Hur? (onsdag)
  • Fördjupningskurs - Optimera! (torsdag)
  • Summering - Fredagsfundering och summering av veckan! (idag)

Precis som vi konstaterade under matveckan så handlar det om att börja i rätt ände med designen av livet. Om man bor i ett för stort och dyrt boende, kör två dyra bilar långa avstånd varje dag och sen försöker trimma kostnaderna på margnalen är risken att detta ger mycket lite och att man i slutändan ger upp för de få hundra eller tusenlappar som man sparar är inte värt besväret med denna höga grundläggande kostnadsnivå. Eller med andra ord sjuk ineffektiv design löses inte med kosmetiska förändringar. 

Jag har ju redan gått igenom de olika stegen under veckan så istället för att upprepa detta kan jag visa hur det ser ut för oss och hur designen av vårt liv hjälper oss att hålla dessa kostnader låga. 

  1. Vi bor på en mindre ort med det mesta inom gång och cykelavstånd. Villan kostade 2 miljoner i inköp och är i bra skick i sin konstruktion och har ett effektivt värmesystem. Vi kommer behöva gör en del uppdateringar men detta kan vi ta i vår egen takt och göra en hel del själva vilket sparar pengar. Vår totalkostnad för boende ligger på knappt 5 000 men eftersom vi har möjlighet att hyra ut en stuga på tomten så har vi också en hyrseintkäkt på 3 000kr. Nettokostnaden blir därför 2000 kr. 
  2. Tyvärr innebar den senaste flytten att frun just nu pendlar vilket innebär att kostnaden för bilen rusar upp i hela 4 000 kr i månaden. Vi accepterar detta under en begränsad tid eftersom hon planerar att sluta till sommaren och då kommer kostnaden gå ner under 2 000 kr.

Alltså

  • 9 000 kr (bruttokostnad boende och transport)
  • -3 000 kr (hyresintäkt boende)
  • -2 000 kr (lägre kostnad då pendling upphör)
  • =4 000 kr (slutlig nettokostnad boende och transport) 

4 000 * 300 = 1,2 Miljoner i kapital krävs för att finansiera detta i evighet att jämföra med 6 Miljoner (20 000 * 300) för den nivå där vi började veckan.

Nu är detta lite av ett extremt exempel då vi både utgår ifrån en relativt hög kostnadsinvå  från början och att vi som famlj jobbat med optimering av kostnader udner ett antal år men ändå. Om en famlj väljer att spara mellanskilnaden 20 000 - 4000 = 16 000 kr i månaden (80% sparandkvot) så tar det knappt 6 år att få ihop tillräckligt kapital för att betala för boendet i all evighet. (om du undrar hur matematiken fungerar så kolla här).

Nu har vi testat maten och denna vecka boende och transport följande återstår: 

  • Kläder, elektronik och övrig (delvis nödvändigt..men kan också bli superdyrt)
  • Resor, semester, boende i annat land (vi vill väl alla uppleva världen?)  
  • Fritid och underhållning (Välja och välja bort)
  •  

Hur ser det ut hos er? Hur mycket lägger ni på boende och transport? Vad är det som drar upp kostnaderna? Vad är era bästa spartips?  

2 mars

Fördjupningskurs - Boende & Transportvecka #krossabudgeten - 4(5) Optimera!

(Nedanstående inlägg innehåller några affiliatelänkar och om du använder någon av dessa så får jag ett litet tillskott för att fortsätta driva den här bloggen och andra projekt)

Nu är vi då framme vid det sista steget i sparande processen vilket är optimeringen. Detta är ironiskt nog var många börjar när de vill spara pengar men om man valt att bo och transportera sig på ett ineffektivt sätt för att sedan försöka optimera så är risken att det ger för lite och att man dörför ger upp och faller tillbaka i gamla slösaktiga vanor. 

För den som värderar frihet högre än det mesta så är det dock värt att optimera och det kan helt klart göra 10-20% ytterligare på boende och transportkostnaden efter att man gjort valen kring var och hur man ska bo vilket vi diskuterade i de två tidigare avsnitten i denna serie. 

Optimering handlar om att få samma sak till läger pris samt att anpassa beteenden för effektivitet. Här kan olika typer av jämförelsesiter som elskling och compricer vara till stor hjälp. Du kan även få hjälp att jämföra försäkringar genom konsumenternas.se och du kan troligen förhandla boräntan med banken. Nedan kommer några spartips som vi tillämpar.

  • Minimera behovet av försäkringar - Genom att inte äga saker som man egentligen inte behöver så kan man minska behovet av försäkringar och genom att dessutom ha stora marginaler i ekonomin gör att man kan öka självrisken vilket medför sänkta premier. Detta är desstom skönare för de få gånger som något mindre händer så kan du helt enkelt ta ut några kronor från sparkontot och ersätta det som är trasigt elelr har försvunnit. Jag brukar årligen jämföra mina försäkringar med övriga erbjudanden på marknaden och senast jag kollade upp bilen så var ICA försäkring billigast (affiliate). 
  • Minimera elförbruknining och hitta ett bra pris - det viktigaste är att inte bo för stort och att ha ett effektivt värmesystem men därefter så kan man optimera genom att sänka värmen inomhus (vi håller cirka 18 grader inomhus på vintern). El handlas till ett marknadspris så så länge du har ett rörligt pris och inte väljer den sämsta leverantören så är den troligen ok..det går att trimma lite ytterligare genom att ta vara på olika typer av "öppningserbjudanden" från nya leverantörer men frånga är om man orkar byta om och om igen? 
  • Förhandla boränta - det viktigaste är att ha ett så billigt boende som möjligt men om du har en bra ekonoi och relativt låg belåning (speciellt om du har ett ganska dyrt boende) säg 2,5 miljoner i lån på ett hus som är värt 5 miljoner så har du mycket goda möjligheter att förhandla boränta. Om du har investeringar på minst 2,5 miljoner och högst 50% belåning så kan du blir Private Bankig kund hos Nordnet (affiliate) och få mycket förmålig ränta utan att behöva förhandla. Om du inte är där ännu så kommer det gå snabbt när du tillämpat denna guide:-)
  • Att använda bilen är ett misslyckande - för att minska bilåkandet till ett minimum så tycker jag at det är ett bra "mindset" att se varje användning av bilen som ett misslyckande. Inte så att du behöver gråta blod men bara en sån där grundläggande känsla av...va faaan går inte det här att lösa på nått annat sätt?
  • Ta det lungt! - Att ge sig av i god tid till olika aktiviteter sparar pengar direkt genom att bränsleförbrukningen och i den mån man åker till en plats där det förekommer parkeringsavgifter kan man välja den billigaste eller helt avgiftsfria parkeringen på 15 minuters gångavstånd. Det ger också indirekta besparingar då bilen slits mindre, däcken räcker längre och risken för böter och olyckor minskar enormt när man inte inte är ute i sista sekunden och hetsar i trafiken. 
  • Bra praktiska kläder för alla väder - kan verka vara ett konstigt spartips att köpa kläder men om man vill minska risken att man råkar ta bilen när det egentligen inte behövs så är det bra att kunna vara rätt klädd för vädret. Ett tips här är att titta på kläder avsedda för arbete utomhus då dessa ofta är mer prisvärda än "fritidskläder" för samma kvalitet. En webbutik som har en hel del bra grejer till "outlet priser" är Ullared Lantmän (affiliate). 
  • Gör alla "småsaker" själv - Det kommer alltid komma saker kring hus och bil som man inte kan göra själv så som större bilreparationer, eller elarbeten coh rörmokeri hemma. Därför är det bra att ha som utgångspunkt at göra allt "smått" som man kan göra själv. Byta däck, skotta snö, måla, städa, byta packningar etc etc. Det gör att du utan att spränga banken har råd att hyra in folk för det som du faktiskt inte klarar av själv. Eftersom dessa småsaker är ofta återkommande så kan de många gånger utgöra en större kostnad än de större arbetena över tid. 
  • Jämför kostnader för olika lösningar - en sak som är enkel att göra är att fastna i en tanke (detta gör jag också) och tänka "vi behöver ett badrum på övervåningen" eller "vi behöver ett till sovrum" istället för att utgå i från behovet. "vi behöver kunna göra oss rena och vi behöver varsitt krypin att sova i. Olika lösningar på samma problem kan ha väldigt olika kostnader. Detta kan också gälla när något går sönder hemma...köpa nytt, reparera, köpa begagnat eller helt enkelt inte ersätta..värt att tänka på!  
  • Säg upp och minska ner abonemang - nu är det väl inte så många som har fast telefonabonemang längre men har du det så fundera på om det behövs. När det gäller bredband köp inte mer kapacitet än du behöver, det går alltid att uppgradera när det behövs. Mobilabonemang blir ju för del flesta en nödvändighet om man inte har fast telefoni och där har vi valt Hallon (affiliate) som var billigast när vi kollade men ju verkar Vimla (affiliate) ha ännu bättre priser speciellt om man är en familj med större barn då man får rabatt när man ansluter fler familjemedlemmar. 
  • Skaffa kreditkort - förutsatt att du har kontroll på din ekonomi och betalar av hela beloppet i slutet av varje månad så kan det vara en bra affär att skaffa ett bra kreditkort. Vi har Preem Mastercard som ger 1% tillbaka (att använda på macken eller få insatt på kontot) på alla köp utanför bensinhandeln. Det blir några hundra i kvartalet..så verkligen inte mycket men en pengar för ingenting tar man ju gärna emot. Senast vi köpte bil gjorde vi det på kreditkortet och då är ju inte 1% helt försumbart. 

 

Detta är bara några exempel på hur man kan effektivisera kring boende och transport. Det finns långt mycket fler exempel och du får gärna bidra med dina egna i kommentarerna, så uppdaterar jag listan med det som känns relevant! 

1 mars

Fortsättningskurs Boende & Transportvecka #krossabudgeten - Hur?

När vi gjort det viktigaste valet av var vi ska bo och leva så kommer vi till det näst viktigaste vilket är hur du ska bo och transportera dig. Det egentliga boehovet är ju tak över huvudet och transport till det du vill och måste göra. Om du är ensamstående så kan du kanske överväga att vara inneboende och att klara dig med en cykel men om vi för detta exempel utgår ifrån att du har familj så kanske det är mer relevant att tänka sig lägenhet/villa och kollektivtrafik alternativt bil. 

För boendet så kan man utgå ifrån några viktiga saker: 

  • Lägenhet eller hus? Om du väljer att bo centralt i en större stad så är det antaglien bara lägenhet som är ett alternativ. Men om du bor på en mindre ort så handlar det väldigt mycket om intresse. Den som vill fixa lite själv och kanske vill odla och sitta i trädgården på fritiden bör välja ett hus medan den som vet med sig att den absolut aldrig vill lyfta en pensel, bära ved eller skotta bör välja lägenhet. Visst kan man hyra in skickliga hantverkare till vissa specialjobb men om man ska göra det i tid och otid blir villan dyr. 
  • Hyra eller köpa? Även här kan det hända att det inte finns något val. Bristen på hyresrätter är stor i stort sett överallt i landet...ironiskt nog även i ren avfolkningsbyggd. Om alternativen finns så är det generellt tidshorisonten som bör avgöra. Det är många gånger billigare att äga sitt eget boende men om man inte tror att man ska bo kvar på platsen under en längre tid så tar man en onödig risk med att lägga in ett stort kapital (alternativt låna till) ett boende. På kort sikt kan bopriser gå både upp och ner kraftigt. Numera är det så länge sedan vi hade en nedgång så fördelarna med att hyra har nästan glömts bort. 
  • Så litet som möjligt - en sjuka är att man funderar på "hur stort har vi råd med" men  här rekomenderar jag att man börjar i andra änden och tänker "hur litet kan vi trivas med". Större yta ger oftast högre inköpspris, och driver sedan uppvärmingskostnader, underhållskostnader med mera. Ett 30% större boende kommer över tid kosta 30% mer...
  • Flexibilitet och möjlighet till flera användningar/uthyrning - det kan vara väldigt bra att fundera på om det går att använda boendet flexibelt. Går det att hyra ut när du åker på semester, finns det ett rum med egen ingång som kanske kan hyras ut permanent? Vårt boende omfattar tillexempel cirka 150 kvm varav 25 kvadrat utgörs av en stuga på tomten. För närvarande hyr vi ut stugan men om vi i framtiden behöver den som boende till ett tonårsbarn, kontor eller liknande så kan vi över tid vara flexibla med denna yta. Vi har även tänkt att fixa vårt hus under de kommande åren så att vi kan hyra ut eller göra husbyten under semestertider eller längre perioder när vi befinner oss utomlands. 
  • Utveckla innåt/Smarta lösningar - När boendet är litet så är det så lätt att önska sig större eller fundera på att bygga ut..men extra yta innebär också dyrare boende och mer jobb. Om man väljer att bo så litet som möjligt så behöver man istället vara lite mer kreativ med ytorna. (Detta avsnitt borde egentligen skrivas av fru fri som är den kreativa av oss). Vi funderar tillexempel på att göra varsin liten sovalkov för barnen och ett stort gemensamt allrum istället för varsitt pyttelitet eget rum...vi har även tittat på att inreda ett sovloft. 
  • Avstå lyxrenovering - företag som vill sälja byggmaterial, hantverkstjänster och övrig inreding får oss att tro att allt vi gör i boendet är "investeringar" det låter ju så bra men att byta "kök" eller "badrum" eller riva ut och ersätta alla golv i huset om det som redan finns är funktionsdugligt är inget annat än kapitalförstöring. Att uppdatera och göra boendet till sitt eget räcker det ofta med några färgburkar och mindre uppdateringar som inte behöver kosta så mycket. Om man dessutom låter detta ta lite tid så känner man av vad man faktiskt vill ha.
  • Kolla på skicket på källare, tak och värmesystem - det viktigaste i ett hus är att det inte är problem i källare (fukt), tak (läckage) och att värmesystemet är välfungerande och effektivt (värmeväxlare och vattenburet är i de flesta fall det bästa). Detta är långt mycket viktigare än om du gillar färgen på väggarna i köket eller om det luktar nybakta bullar...det är dock ofta det senare som får mest uppärksamhet vid en visning. 

 

Och för transport är det detta som är viktigast:

  • Kan/Vill vi klara oss utan bil? - Den absolut största besparingspotentialen finns ju för det som kan tänka sig att klara sig helt utan bil. För den som behöver bil någon enstaka gång är det nästan alltid billigare och bättre att hyra då man får en modern, fungerande och nyservad bil med fräscha däck som du bara hämtar betalar för några dagar och lämnar tillbaka. Enkelt, problemfritt och troligen billigare.  
  • Ha alltid fungerande cyklar och kärra - Om du inte har bil så är cykeln din bästa vän och med en kärra blir det en riktig arbetshäst. Det finns även olika typer av transportcyklar men för egen del föredrar jag kärra både för att det är billigare och för att jag kan lämna den när jag bara nöjescyklar. Vi har säkert spenderat 10-12 tusen på cyklar de senaste åren vilket kan tyckas slösaktigt men det är ändå vad det kostade att bara byta bromsar och serva bilen för lite sedan. Då har vi sammanlagt ett 10-tal cyklar i familjen. Cyklar går ofta att köpa begagnade men ibland behövs reservdelar..har du inte en lokal handlare som du vill stödja så går det att köpa på tillexempel Cykelkraft.se (affiliate länk)
  • Köp bil billigt och äg mycket länge - för den som ändå beslutar att den behöver en bil så finns det i stort sett ingen ursäkt att någonsin köpa en bil för mer än runt 50-100 tusen och att sedan köra den i 10 år. Det viktigaste är dock inte inköpspriset utan att man väljer en bra bil och har den länge. 
  • Gör en liten bil större - det finns många smarta lösningar för att göra en lite bil större så som tackbox och box för dragkroken. Dessa extragrejer gör att en familj kan klara sig med en mindre bil än annars. 
  • Bränsle, Service, Försäkring, Reparation, Skatt - man bör innan man skaffar bil undersöka den allmänna prisbilden för dessa saker. En "lyxigare" bil kan ibland verka ha samma pris som en lite enklare bil men om den sedan har högre bränsleförbrukning, dyrare service och reparationskostnader, höga försäkringspremier och skatt så kan det bli dyrare än det först verkar. När jag för några år sedan tittade på service kostnaderna mellan en Skoda och motsvarande Audi (samma motor, samma storlek) så skillde det 50%..det samma gällde försäkringen. Bränsleförbruking och skatt var jämförbar. 

 

Det är svårt att beräkna potentialen i att välja hur man bor och transporterar sig men lågt räknat minst  20% om man lägger samman boende och transport.  Om vi utgår från detta så  bör det med detta enkla design steg kunna sänka kostnaden till 8 000 i månaden för boende och transport vilket skulle motsvara ett kapital på 2,4 MSEK (8 000 * 300) mycket pengar men ändå en bra bit under hälften så mycket som utgångspunkten för denna vecka! 

Var bor du? Funderade du på dessa faktorer när du valde boende?

Sidor

Blog Archive

Blog Archive
2017 (216)
Nov (3)

Taggar