1 Mar, 2018

Analys av BIMobject

OBS. Denna analys skrevs efter Q4-rapporten i början av 2018. Här är uppdateringar efter det: 
- Kommentar på Q1-rapporten

Här kommer min analys av BIMobject, min senaste investering. Jag kommer uppdatera analysen löpande, då den är relativt tunn än så länge.

Om BIMobject

BIMobject digitaliserar byggbranschen genom att bygga en typ av informationshubb/mellanhand för/mellan användarna (ingenjörer, konstruktörer, arkitekter och designers) <-> tillverkarna (tillverkare inom bygg och inredning) där allting som har med 3d att göra lagras och hanteras.

BIM = Building information modeling eller bygginformationsmodellering. Alla parter jobbar mot samma informationsmodell. Mer info, bättre info för alla användare. Man effektiviserar alla led med ett digitalt flöde genom hela processen. Ni vet hur mycket ritningar, hur mycket fragmenterad information det finns på en byggarbetsplats eller när man bygger ett hus själv. Egentligen kan man säga att det är en 3-dimensionell informationsteknik, men det handlar om hur man får ut det här på nätet. Läs mer om BIM/CAD och skillnaden mellan dem här: BIM/CAD, vad är det? https://blog.capterra.com/bim-vs-cad-whats-the-difference/

Alla användare ritar numera i datorn, ingen ritar för hand längre. Det finns mängder av system som man kan rita i. I de flesta system kan man rita upp det man vill. Man får en katalog med olika typer av beståndsdelar med varje program, det är lite allt möjligt. Säg ett takfönster. Då finns det ett par takfönster att välja mellan. Det BIMobject istället gör är att de går till tillverkaren, låt säga till exempel Velux, som är en takfönstertillverkare och en av BIMobjects kunder, så går de igenom hela deras produktsortiment och digitaliserar ALLT. Vad det finns för logik, hur de kan konfigureras, hur de kan beställas, vilka u-värden det finns i glaset, osv. BIMoject programmerar helt enkelt in allt det här och skapar ett digitalt objekt för varje produkt, vilket inte helt oväntat kallas ett ”BIM-objekt”. BIMobject hjälper alltså tillverkarna att utveckla de här komponenterna, men BIMobject vill inte bli ett nytt Epsilon, de vill inte bli ett konsultbolag. Utan de vill sälja, licensiera och distribuera deras teknik. De tar dessa komponenter, och sen bygger de en stor portal, en community, kring det. Precis som Facebook, LinkedIn, etc.  Här samlar de alla arkitekter, ingenjörer, designer, konstruktörer tillsammans med alla tillverkarnas komponenter. Det blir som en marknadsplats där man kan hämta alla de här produkterna.

BIMobject samlar alla tillverkarnas produkter i 3d-form och blir den naturliga källan att hämta dessa från. En single source. BIM-objekten går att hämta i princip var som helst. Direkt hos BIMobject, på tillverknas hemsida, andra sidor via Google, etc. Men när objectet laddas hem så laddas det alltid ner från BIMobjetcs servrar.

Produktkataloger, mässor, mm. är exempel på traditionella arbetsmetoder som BIMobject digitaliserar.

Produkten är ganska svårgreppad till en början, men om man tittar lite presentationer på Youtube och läser på lite så fattar man ganska snabbt vad det handlar om, även om det är svårt att greppa de exakta detaljerna. Det ska också sägas att produkten är extremt avancerad och djup tekniskt, så oavsett om man som jag läser på en hel helg, så kommer det fortfarande vara svårt att verkligen förstå exakt. Men man behöver inte vara proffs på produkten för att förstå värdet i den. Det enklaste sättet att beskriva det på är ”BIMobject digitaliserar hela byggbranschen genom att skapa en ny, digital, infrastruktur för hela branschen som kommer effektivisera alla led”.

Det är väldigt uppenbart att BIMobject är ett exempel där ”winner takes it all”. Man kan enkelt jämföra det med Facebook för social media, Spotify för musik eller LinkedIn för jobb, men jag skulle säga att moaten (vallgraven) är ännu större.

Bolaget startade 2011 och noterades i början av 2014. Vid notering var målet att bli störst i Europa inom 2-3 år. Numera är målet att vara 10 ggr större än närmsta konkurrent i hela världen, och jag har även hört VD nämna i presentation att man snart får börja titta på x100 istället.

Grundaren och VD:n Stefan Larsson, som även är näst största ägare med ca 10% av bolaget, startade sitt första bolag inom CAD/BIM-området redan 1987. Detta bolag sålde han ca 15 år senare. Jag har kollat otaliga presentationer av honom och är mycket imponerad. En innovatör som verkar vara helt rätt person att ta BIMobject till nästa svenska enhörning (bolagsvärde över en miljard dollar). Listan på ledning och styrelse känns i övrigt väldigt stark och ni kan läsa mer om dem här: https://info.bimobject.com/styrelse-och-ledningsgrupp

Intressantast i övrigt är väl CTO:n Ben O’Donnel, som jobbade 1998-2001 på Lasercad (bolaget som Stefan startade), där han också blev delägare. Han är också styrelseledamot i BIMobject. Även Johannes Reischböck, som är styrelseledamot och COO känns som en viktig figur som lyckats bra hittills. Han har startat upp den tyska verksamheten.

Största ägare är bolaget Solar, som gick in i en riktad nyemission med 167 mkr i början av 2017 och innehar ca 20 %. Solars VD är nu också styrelseordförande för BIMobject. Även Hexagon gick in med 31,5 mkr i en riktad nyemission för hösten 2014. Deras ambition var ett tekniksamarbete. De har några andra BIM/CAD-bolag. Hexagon vill komma åt BIMobjects teknik, men även vice versa. 

Uppdatering juli 2018: Idag har bolaget genomfört en riktad nyemission om 240 miljoner på kursen 31 (stängningskurs i förrgår) till EQT Ventures-fonden, som också tar en plats i styrelsen i form av Hjalmar Winbladh. EQT Ventures investerar normalt sett i lite mindre, oftast onoterade, startups. Att de gör denna investering verkar vara för att de vill vara med och digitalisera byggbranschen, vilket kommer bli enormt, och de ser BIM som bästa investeringen. Jag ser det som en extremt tung stämpel på att BIM är på väg åt rätt håll. I samband med detta köper även MOJO Capital One aktier för ca 50 miljoner. De investerar i europeiska tillväxtbolag inom tech och har tidigare gjort investeringar i bland annat Spotify, Shazam, King, Mojang, Supercell, Zalando, Klarna, iZettle, m.fl. Säljer till dessa gör bland annat Stefan Larsson, som säljer ca 15 % av sina aktier, motsvarande ca 30 mkr. Så klart aldrig kul när grundar-VD säljer, men jag är själv grundare i två bolag (och VD i ett utav dem) och jag har själv sålt mindre delar tidigare, både för att casha hem lite och för att få in starka ägare. Så jag har verkligen full förståelse för detta och lägger ingen större vikt i det, för i samband med detta sätter Stefan sig själv i lock up med kvarvarande aktier i 24 månader. Även marknaden verkar gilla denna nyhet och aktien är i skrivande stund +16% på godkänd omsättning (6mkr).

Intäkterna kommer från produkttillverkarna. De betalar prenumerationsavgifter för bland annat att ladda upp sina produkter i BIMobjects moln, för CRM och diverse andra tjänster som ska hjälpa dem att marknadsföra och sälja sina produkter till användarna.

Som Stefan sa i någon presentation ”Jag vågar knappt säga det här, men när vi får in en ny kund så trycker vi på en knapp, sen är vi klara, resten är automatiserat och kostar oss inte en krona”. Bruttomarginalen är över 90% och skalbarheten enorm.

Användarna (arkitekter, designers, ingenjörer, mm) använder BIMobject helt gratis. Vid noteringen hade bolaget 22 000 användare. Vid bokslutskommunikén som kom fre den 16 feb hade bolaget 645 000. Ett pressmeddelande som gick ut här om dagen hade de spräckt 700 000.

Omsättningen ökade 148 % under 2017 till 84 mkr. Faktureringen ökade med 171 % till 113 mkr. Vad är skillnaden? Förskottsbetalningar och periodisering av dessa.

Framgången kan mätas mycket i hur många BIM-objekt (3d-modeller av produkter) som laddas ner, eftersom detta är ett lead för tillverkarna (vilket i mångt och mycket är det de betalar BIMobject för). 2014 hade man 1 miljon nedladdningar (ej för året, utan totalt om jag förstår det rätt). Under bara 2017 hade man 11 miljoner nedladdningar.

Mål/prognos för 2018 är över 1 miljon användare totalt (ca +50 %) och 20 miljoner nya nedladdningar (ca +100%). Däremot har jag inte hittat något uttalat kring omsättningen, men min förhoppning är att den ska fördubblas, dvs. runt 160-170 miljoner, men jag är ödmjuk inför att det är svårt att prognotisera. Så länge alla nyckeltal går framåt i rask takt, så är jag säker på att detta kommer bli en bra investering på lång(!!) sikt.

Silicon Valley-baserade Red Herring utnämner varje år topp 100 mest lovande teknikbolagen. De har en lista för varje kontinent och i slutändan en global lista. På denna lista prisades BIMobject som ett av bolagen 2013. Väldigt få svenska företag som någonsin fått priset. Skype och Spotify är några exempel.

Hösten 2017: 97 av de 100 största arkitektföretagen i världen använder BIMobject. I snitt ca 130 användare på varje företag. Den största har ca 500-600 användare. Design- och ingenjörföretagen: ca 95 av de 100 största. Antal användare i snitt aningen lägre där. Av byggbolagen 74 av 100 största. 70 av 80, om man utesluter Kina, där man har lite svårt att penetrera pga mycket Google-teknik, vilket Kina inte gillar. I Europa använder 49 av de 50 största arkitektföretagen BIMobject.

BIMobject har utvecklat ett antal appar, de flesta för att sammankoppla BIMobject med andra program. Användarna laddar ner gratis. Sen använder användarna BIMobject varje dag i de program de normalt sitter i. Vad de annars hade behövt göra är att gå till varje tillverkas hemsida, ladda ner en produkt (som dessutom kanske inte är programmerad på samma sätt med samma information), och med olika inloggningar på varje hemsida, osv. Tänk lite som Avanza/Nordnet. Tänk om man var tvungen att handla varje aktie direkt från respektive bolag. Man kan också jämföra det med börsdata. Även om det är helt olika saker så tycker jag ändå det är relevanta jämförelser för att förstå syftet.

BIMobject Apps är open source sedan hösten 2017. Man måste dock ansöka, för att skydda sig så inte konkurrenter kan använda koden. ”Efter idag kommer vi lämna konkurrenterna i stenåldern…..” sa Stefan när de presenterade detta på sensate BIMobject LIVE i november.

BIMoject har också lanserat ett API. Så exempelvis en e-handel eller ett CRM-system kan anropa BIMojects server och säga ”jag behöver information om det, det och det” och sen få det omedelbart och bygga funktioner kring detta.

Det finns endast lokala konkurrenter, inga globala. BIMobject har satsat enormt mycket på att finnas i alla europeiska länder med språkstöd mellan samtliga, etc. Samma sak är på gång i resten av världen. Tillverkarna vill inte jobba med mängder av olika, de vill jobba med en. BIMobject måste bli störst först, vilket de förvisso redan är. Men de måste bli så pass stora och standard, att det inte finns något annat alternativ än att vara kund för tillverkarna. De är på god väg. ”Slutet av 2017 ska vi vara störst i Europa” (sa Stefan hösten 2014). I samma presentation sa han också ”Tillverkarna kommer inte orka bry sig om en portal som har 14 000 användare, när det finns en som har 250 000”. Idag har de 635 000!

Bolaget har bevisat att produkten går att sälja, med över 100 mkr i omsättningen. Det känns dock som att det har gått snabbare på andra plan än just intäkterna. Även om tillväxten varit över 100 % så är min känsla att intäkterna släpar efter alla andra innehav. Fokuset verkar vara högt på att utveckla infrastrukturen för branschen och att få branschen att anamma den. Detta går enligt mig lite motsatt håll åt att försöka kapitalisera så aggressivt som möjligt och jag tror också det är anledningen till att intäkterna ”bara” är 100 mkr i förhållande till så pass många kunder och användare som anslutit sig. Jag tycker dock detta är helt rätt väg att gå. För att få in användarna måste utbudet vara stort, och för att utbudet ska vara stort måste tjänsten vara billig till en början, framför allt innan nyttan bevisats (innan alla användare är på plats). Jag tror man kommer satsa hårt på att få in alla tillverkare och alla användare och när man känner att man har uppnått en ”vi måste köra med BIMobject”-position tror jag man kommer börja fokusera mer på att ta mer betalt. Jag tror också affärsmodellen kommer utvecklas under åren. Man har sett bevis på det redan nu sedan de noterades. Titta på Facebook (jag vet, lite konstig jämförelse) och jämför med för 10 år sen. De har gått från 1 ben till 100 ben. Nu ser förvisso ekonomin ut att utvecklas nästan i samma takt som användarna, men jag tror man kommer kunna höja ARPU:n (genomsnittliga intäkten/användare) extremt mycket i längden, flera hundra procent.

Ledningen, med Stefan i spetsen, har vad jag kan se gjort alla rätt sedan bolaget grundades. De verkar också väldigt duktiga på att attrahera rätt personal och har handplockat alla medarbetare, där de flesta verkar ha 20-30 år i branschen. Jag känner mig väldigt trygg i deras händer som aktieägare. När Stefan får frågan varför man ska investera i BIMobject så brukar han svara ”Har vad som krävs. Grymt management, perfekt tajming i IT-industrin, bolag för framtiden”. Jag tror svaret hade varit detsamma idag och jag håller med. Hittills har BIMobject som aktie presterat otroligt bra och jag ser inte varför det skulle ändras framöver.

Bolaget håller träffar som de kallar för BIMobject LIVE. Stort seminarium med ett 15-tal talare inom branschen, workshops och utnämningar. Fokus på BIMobject och hur branschen tillsammans kan effektiviseras och förbättras på alla plan. Några av utnämningarna är flest nedladdade BIM-objekt, högsta BIMscore, m.fl.

Så hur stor är potentialen? Enorm. Tillräckligt stor för att jag inte ska orka titta på det i detalj.

 

Här är ett gäng videos som jag rekommenderar:

- Övergripande (ganska gammalt men bra): https://www.youtube.com/watch?v=puoQjE5AYtI
- Senaste videon som publicerades nu i februari om året 2017 och framtiden https://youtu.be/6KjYOTjRVVA
- BIMsupply: https://www.youtube.com/watch?v=3oaEadg6JeQ  
- BIMsupply: https://www.youtube.com/watch?v=rtIXTXcDUnY
- BIM.com, BIMobject Japan, API, mm (från okt 2017): https://youtu.be/o6iRkBeAmzc
- BIMscript: https://www.youtube.com/watch?v=s297V6LH9LM
- BIM Hercules: https://www.youtube.com/watch?v=iUCaVpCVlPs
- BIMobject VR och BIMobject AR: https://www.youtube.com/watch?v=MpwLTbMyjFU
- Autodesk (största CAD-företaget): https://www.youtube.com/watch?v=q3RdSAeG4FA

 

Sammanfattningsvis

BIMobject ser enligt mig rätt ut på alla punkter förutom att de ännu inte tjänar några pengar. Ledningen har helt rätt bakgrund och grymt track record, och de verkar ha fått med sig otroligt kompetenta medarbetare. De har öst ut ny teknik senaste åren, och allt som lanseras känns rätt. Moaten, som ligger både i tekniken och att man är först (winner takes it all, som sagt), känns brutal.

Värderingen ser skyhög ut vid första anblick, P/S runt 9-10 på 2018e. Samtidigt är det marknaden som sätter priset, och så länge verksamheten fortsätter utvecklas i god takt så ser jag inte varför värderingen inte också skulle göra detsamma. Det kommer fortsätta vara högt värderat. Potentiell högmarginalaffär med extrem tillväxt och enorm moat – det ska vara skyhögt värderat. Jag tror knappast att vägen för aktien kommer att vara en fin sluttande uppförsbacke, men när jag tänker på var BIMobject kommer att vara om 5-10 år ser jag inget annat än ett ”superbolag” (ett uttryck som blivit populärt på senaste tiden) som kommer ha kommit betydligt längre än idag och således också värderas betydligt högre.

Jag har idag (1 mar 2018) tagit en ganska stor position, 10 % av min portfölj. Så länge bolaget fortsätter utvecklas på rätt sätt så ser jag detta som en rejäl långkörare, många år. Till skillnad från i mina två senaste analyser om Plejd och Tourn, där jag tyckte det var öppet mål på kort sikt (vilket också visade sig vara en bra analys), så tycker jag det är helt omöjligt att förutspå hur det kommer gå för BIMobjects aktie närmsta tiden. Är man inte redo att vara långsiktig är BIMobject förmodligen inte en rätt aktie. Däremot har jag väldigt svårt att tänka mig att BIMobject inte ska ha flerdubblats inom 5-10 år om bolaget fortsätter på den inslagna vägen.

Jag vet att analysen är ganska tunn. Men om jag ska gå in på detaljer så kommer jag aldrig bli klar och aldrig få köpa aktien. Den har redan gått 10-15 % på icke-nyheter, sedan jag började med analysen (efter bokslutskommunikén). Jag får försöka komplettera under tidens gång.

Som vanligt så uppskattar jag synpunkter, feedback och konstruktiv kritik (gärna på Twitter, men här funkar också). Anledningen till att jag skriver den här analysen är för att utvecklas som investerare och få nya perspektiv på mitt innehav.

 

Ni kan följa mig och min portfölj (i realtid) på:

- Shareville: https://www.shareville.se/profiles/aktieentreprenoren
- Twitter: https://twitter.com/aktieprenoren

 

Disclaimer

Jag äger aktier i bolaget. Analysen bygger på mina egna antaganden och den information som finns tillgänglig för allmänheten. Det kan definitivt finnas fel! Värderingen är subjektiv och min syn på framtiden är spekulationer. Även om jag har haft lyckosam utveckling senaste åren, klassar jag mig själv fortfarande som långt ifrån proffs (jag har exempelvis aldrig varit med om en riktig börskrasch) och jag rekommenderar alla att göra sin egen analys av bolaget innan man eventuellt investerar själv. Jag vill med denna analys inte ge någon rådgivning, utan har publicerat analysen för att utvecklas själv som investerare och få caset prövat av andra.

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.