2017-11-06 10:14:26

BÖRSEN: LUGN START, MUNTERS UPP PÅ FACEBOOKORDER, OMXS30 -0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde som väntat måndagens handel med små indexrörelser efter en nyhetsmässigt lugn morgon. Detsamma gällde de ledande Europabörserna.

Vid 10-tiden hade OMXS30 i Stockholm backat 0,2 procent till nivån 1.675. Aktier för 2,5 miljarder kronor hade omsatts.

Oljebolag fick stöd av att oljepriserna steg kraftigt i fredags kväll och har fortsatt upp något på måndagen. Enquest steg 4,6 procent och Lundin Petroleum med 0,7 procent.

I topp inom storbolagsindex låg Fingerprint Cards (+1,9 procent) och Boliden (+1,1 procent) och på minussidan bland annat Nordea, Atlas Copco och SSAB, ned med 0,6-0,8 procent.

Munters hamnade högt på morgonens vinnarlista när aktien steg 1,9 procent. Bolaget har fått ytterligare order från Facebook, för leverans av kylenheter till två av det sociala nätverkets datacenter i Europa.

Medicinteknikaktien Raysearch toppade i stället förlorarlistan, aktien föll 6,2 procent. Trots att konsensus gått ned efter Raysearchs vinstvarning för det tredje kvartalet i förra veckan bedömer Pareto att snittprognoserna för det fjärde kvartalet 2018 fortfarande ligger för högt. Pareto sänker sitt råd för aktien till sälj från tidigare behåll.

Kontraktstillverkaren Recipharm steg drygt 2 procent i inledningen till 109:25 kronor. Carnegie har höjt sin rekommendation för Recipharm till köp från behåll och riktkursen dras upp till 130 från 110 kronor.

På en ganska tunn börsagenda rapporterade e-hälsovårdsbolaget Kontigo Care fortsatt tillväxt med halverad förlust i tredje kvartalet. First North-aktien steg lite över 7 procent.

First North-listade satellitbolaget ÅAC Microtec har fått en order från Airbus initialt värd 1,1 miljoner kronor. Aktien var upp 1,9 procent.

Börsveckans köpråd gav utslag i morgonens aktiekurser. Monmentum handlades upp 2,4 procent, Acando med 2,1 procent och Swedol med 0,6 procent.

Spelutvecklingsbolaget Bublar gjorde debut på NGM Nordic MTF på måndagen och betalades på 3:10 kronor vid 10-tiden. I emissionen inför listningen var teckningskursen 3:67 kronor per unit inklusive teckningsoption.