2015-03-25 08:39:54

BÖRSEN: NEGATIV START, TELIA ÖVERENS OM UTDELNING I TURKCELL

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda onsdagen i rött och verkar således inte kunna försvara tisdagens mindre uppgång.
USA-börserna stängde föregående session lätt på minus, vilket innebar dagslägsta. Finans och läkemedel tyngde utvecklingen medan tekniksektorn höll emot.
Med knappt en halvtimme kvar till öppning stod Europaterminerna på minus 0,3 procent
Förhandeln hos IG indikerar en öppning på minus 0,3 procent för OMXS30 vid nivån 1.696.

Ur morgonens nyhetsflöde:

* Telia Sonera och övriga aktieägare i Turkcell Holding har kommit överens om ett förslag till årsstämman gällande utdelning på cirka 5 miljarder kronor. Den turkiska mobiloperatören har inte lyckats genomföra någon stämma de senaste åren på grund av bråk mellan huvudägarna. Utdelningsförslaget till stämman den 26 mars representerar räkenskapsåren 2010 till 2014. Telia äger 38 procent av Turkcell.

* Jefferies har höjt SKF till köp från tidigare behåll. Riktkursen dras upp rejält till 250 kronor från tidigare 150 kronor.

* Barclays drar upp riktkursen för H&M till 410 kronor från tidigare 400 kronor.

* Affärsvärlden ger två köprekommendationer i den senaste utgåvan: för verkstadsbolaget VBG och finländska Kemira.

* Rottneros finanschef har köpt 15.000 aktier, han ägde tidigare inga aktier i bolaget.

* Teckningskursen för Hoist Finances, som börjar handlas på Stockholmsbörsen i dag, onsdag, fastställdes till 58 kronor per aktie. Intervallet låg på 50-60 kronor per aktie inför noteringen.

* Handeln med Envirologic återupptas på Aktietorget efter nästan två månaders handelsstopp. Bolaget har under nästan två månader sakna styrelse.

* Lifco har förvärvat ett dentalbolag i England med cirka 30 anställda och en omsättning på cirka 3,4 miljoner pund.

Framåtblickande:

* På onsdagens agenda finns framför allt tyska IFO-index och här hemma riktas blickarna mot KI:s barometer och nya konjunkturprognos.