2017-11-01 18:01:15

BÖRSEN: EFTERMIDDAGSRAS FÖR FINGERPRINT, OMXS30 OFÖR

STOCKHOLM (Direkt)s Stockholmsbörsens startade november starkt, mot bakgrund av uppgångar ute i Europa, men dagen slutade oförändrat. Fingerprint Cards rusade under förmiddagen men föll sedan tungt under eftermiddagen. Bland dagens övriga begivenheter fanns en stark kvartalsrapport från Lundin Petroleum och en vinstvarning från Raysearch.

OMXS30 stängde oförändrat på nivån 1.672, med aktier för 18,3 miljarder kronor omsatta på Stockholmsbörsen.

H&M fortsatte pressas efter tisdagens nedgång på över 3 procent, som följde på svag tysk klädförsäljningsstatistik under oktober och analytikers tolkningar av det. Onsdagens facit blev mins 1,3 procent och stängningsnoteringen 207:40 kronor. Konkurrenten Next föll brant på Londonbörsen efter att ha rapporterat en mycket lägre försäljning under det tredje kvartalet än vad analytikerna hade väntat sig.

Lundin Petroleum gick upp nästan 6 procent efter att kvartalssiffrorna överträffat förväntningarna. Oljebolaget spår att den genomsnittliga dagsproduktionen 2017 hamnar i övre delen av eller till och med något ovanför prognosintervallet 80.000-85.000 fat. En initial uppgång i oljepriset tycktes inledningsvis ge ytterligare bränsle åt Lundin-aktien, men kursen lät sig inte bekomma trots att Nordsjöoljan så småningom under dagen vände ned.

Fingerprint Cards höll ett teknologiseminarium på eftermiddagen, och gick under morgonen ut med pressmeddelanden om innehållet där, bland annat en halvfärdig ultraljudbaserad lösning för fingeravtrycksidentifiering på hela bildskärmen, "In Display". Aktien steg initialt över 12 procent men slutade efter intensiv eftermiddagshandel på minus 6 procent och som OMXS30-jumbo.

Stråldosplaneringsbolaget Raysearch Laboratories vinstvarnade för det tredje kvartalet, som ser ut att bli svagare än vad bolaget hade väntat sig: nettoomsättningen för tredje kvartalet väntas sjunka till 112 från 126 miljoner kronor och rörelseresultatet bedöms rasa från 38 till 1 miljon. Aktien föll 18 procent.

Astra Zeneca klättrade nästan 4 procent, då marknaden tog fasta på tisdagskvällens positiva USA-besked för Calquence för behandling av blodcancerformen mantelcellslymfom. Mindre brydde de sig om att läkemedelskandidat tralokinumab, mot allvarlig astma, inte nådde sina mål i två fas 3-studier.

Electrolux fanns också bland vinnarna i storbolagsindexet, med en uppgång på 3,2 procent. Vd:n för kinesiska Midea Groups, som bland annat tillverkar kylskåp, mikrovågsugnar och diskmaskiner, uttryckte i en intervju med Bloomberg News intresse för utländska varumärken som Whirlpool och Electrolux.

SSAB steg nästan 4 procent i ljuset av uppgångar för dollarn och för basmetaller. Nickelpriset var upp cirka 5 procent efter en ännu större uppgång på måndagen i ljuset av flera optimistiska och elbilsdrivna efterfrågeprognoser från stora råvarubolag.

Veckans stora makrohändelse, Federal Reserves räntebesked, väntades klockan 19, 1,5 timmar efter Stockholmsbörsens stängning. Konsensus låg på oförändrad ränta.

Diagram: OMXS30 2017-11-01

Källa: Infront