2018-01-12 18:02:24

NEW YORK: STARKT FÖR DETALJHANDEL, BANKER , S&P 500 +0,6%

STOCKHOLM (Direkt) New York-börserna steg på fredagen efter att statistik över detaljhandelsförsäljningen i december lyfter sektorn och rapporter lyfter banker.

Dow Jones industriindex avancerade 0,8 procent till nivån 25.788. Det bredare S&P 500 höjdes 0,6 procent till 2.783. Även Nasdaqs kompositindex stärktes 0,6 procent till nivån 7.253.

Detaljhandelssektorn går starkt på fredagen med bolag sm Kohls, Target och Nordstrom upp 3,3-3,7 procent.

Facebook står i fokus på fredagen och aktien var ned 3,9 procent efter att Mark Zuckerberg i ett blogginlägg på torsdagen aviserat förändringar av plattformens så kallade news feed, vilka enligt Zuckerberg väntas påverka användarnas aktivitet negativt på kort sikt.

JP Morgan-aktien steg 0,9 procent efter sin rapport. Bankens tradingintäkter minskade med 26 procent under det gångna kvartalet till 3,4 miljarder dollar, efter en nedgång med 34 procent inom området fixed income. Den nedgången var större än analytikerna i snitt räknat med och det justerade resultatet per aktie blev 1:73 dollar, aningen högre än förväntade 1:69 dollar

AMD backade 1,6 procent efter att bolaget sagt att deras produkter är säkerhetsfelet "Spectre" efter att tidigare ha uppgett att risken för dem var "nära noll".

Den amerikanska tioårsräntan var ned 2 punkter till 2,54 procent.