+0,47% Today

2017-10-31 10:15:35

BÖRSEN: SCA TOPPAR STORBOLAGSLISTA I VÄNTAN PÅ SKF,OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde tisdagen på plus där en majoritet av de större bolagen handlades upp. Starkast gick SCA i kölvattnet av en rapport som var över förväntan samtidigt som Telia avancerade efter att ha sålt sitt resterande innehav i den ryska operatören Megafon.

Rapportflödet, som i går var ytterst måttligt, tilltar under tisdagen och på agendan står inte minst SKF vars delårssiffror väntas klockan 13.

Vid klockan 10.10 var storbolagsindexet OMXS30 upp 0,5 procent till nivån 1.671 samtidigt som de ledande börserna på kontinenten noterades mellan oförändrat och +0,3 procent. Omsättningen på Stockholmsbörsen låg på 2,5 miljarder kronor.

Skogsbolaget SCA firade sin första kvartalsrapport som separat bolag efter avknoppningen av hygienverksamheten med ett resultat som med råge slog analytikernas redan ganska högt ställda förväntningar. Rörelsevinsten på 776 miljoner kronor (3 kv 2016: 581) slog analytikernas förväntningar med 19 procent.

"Det är bara att gratulera. SCA slår konsensus på alla punkter. Ett starkt resultat var väntat, men det blev alltså ännu bättre. Jag betraktar både sågverken och pappersverksamheten som ljuspunkter", säger Christian Kopfer, analytiker på Nordea, till Nyhetsbyrån Direkt.

SCA steg 5,5 procent till 81 kronor.

ABB noterades 1,5 procent upp till 214:70 kronor. Goldman Sachs har höjt sin rekommendation till köp från tidigare neutral med en riktkurs på ungefär 260 kronor.

Telia säljer sitt resterande innehav om 19 procent i den ryska operatören Megafon till Gazprombank för cirka 8,6 miljarder kronor. Försäljningen ger en positiv pro forma effekt på nettoskuld/EBITDA med 0,3x, och denna kvot är därmed nere i 1,13 (långsiktigt mål: 2, plus/minus 0,5 procentenheter). Aktien noterades drygt 1 procent högre.

Garo, som utvecklar och tillverkar produkter och helhetslösningar för elinstallationsmarknaden, backade nära 8 procent efter att ha leveratar ett rörelseresultat på 21,1 miljoner kronor (22,3). Rörelsemarginalen sjönk till 11,5 procent (15,0).

Bättre gick det för Karolinska Development, ett investmentbolag inom life science, som steg 4,6 procent efter att ha redovisat ett resultat efter skatt på 194 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2017 (-17,9). Bakom vinstlyftet ligger framför allt "resultat av verklig värdeförändringar av andelar i portföljbolag" om 212 miljoner.

Det First North-listade bränslecellsbolaget Impact Coatings avser att genomföra en fullt garanterad företrädesemission om drygt 84 miljoner kronor samt en riktad nyemission om cirka 25 miljoner kronor. Aktien tappade 14 procent.

Sonetel var nästan 14 procent ner. Den First North-listade teleoperatörens omsättning steg till 6,2 från 6,1 miljoner kronor under det första kvartalet. Men trots det minskade rörelseresultatet till minus 2,2 från minus 0,1 miljoner kronor.

Gold Town Games, som noteras på NGM, klättrar 25 procent sedan spelutvecklingsbolaget uppgett att World Hockey Manager lanseras i resten av Europa med primärt fokus på Tyskland och Schweiz.

De stora kasten i Precise Biometrics aktie fortsatte och tisdagens öppningshandel bjöd på +19 procent.

Makro

- EMU: arbetslöshet september, BNP (est) 3kv, KPI (prel) oktober kl 11.00