2018-01-10 08:49:42

BÖRSEN: ÖPPNING NÅGOT NED VÄNTAS NÄR TELE2 & COM HEM BLIR ETT

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda onsdagen något lägre och de större Europabörserna verkar slå följe.

På bolagsfronten har det varit storaffär i den svenska telekomsektorn då Tele2 och Com Hem går samman.

De asiatiska handelsplatserna uppvisade överlag mindre nedgångar på onsdagen medan USA-börserna steg något ytterligare på tisdagskvällen.

Spot-priset på Nordsjöoljan steg rejält under tisdagskvällen till över 69 dollar med hjälp av större utbudsminskning än väntat i USA. Metallerna uppvisade mindre blandade rörelser, där ädelmetallerna backade medan basmetallerna utvecklades oregelbundet.

Vid 8.35-tiden var terminerna för de större Europabörserna 0,1-0,3 procent lägre.

Stockholmsbörsen ska öppna 0,2 procent ned, enligt IG Markets förhandel.

Efter stängning, ungefär vid 18.30, väntas insiderdomen mot Hexagons vd Ola Rollén.

På nyhetsfronten märks:

* Tele2 och Com Hem går samman för att skapa en "ledande integrerad operatör". Fusionen kommer att genomföras genom att Com Hem absorberas av Tele2. Com Hems aktieägare erhåller 37,02 kronor kontant och 1,0374 nya B-aktier i Tele2 för varje aktie i Com Hem. Fusionen väntas ge totala årliga synergier om cirka 900 miljoner kronor som förväntas uppnås inom fem år.

* IT-återförsäljaren Dustin redovisar ett justerat ebita-resultat som steg till 131 miljoner kronor för det första kvartalet (116). Omsättningen steg i sin tur till 2.592 miljoner kronor (2.284).

* Lundin Petroleum borrade återigen torrt i Barents Hav.

På rekommendationsfronten:

* Pareto har sänkt sin rekommendation för SCA till sälj från behåll.

* HSBC höjer sin riktkurs för verkstadsbolaget Sandvik från 150 till 175 kronor. Rekommendationen köp upprepas.

* Morgan Stanley höjer riktkursen för MTG till 365 kronor från 310 kronor. Rekommendationen jämvikt upprepas.

* Nordea Markets sänker sin riktkurs för JM till 275 kronor från tidigare 300. Rekommendationen köp upprepas.

* Danske Markets höjer riktkursen för sportboksleverantören Kambi till 122 kronor från 97. Rekommendationen köp upprepas.

* RBC sänker sin rekommendation för Lucara Diamond till sector perform från outperform.

* Pareto höjer sin rekommendation för Enquest till köp från behåll.

Makroagendan i urval:

- SCB: industriorder november kl 9.30