2017-11-14 17:50:14

BÖRSEN: LITET MINUS MED RÅVARUAKTIER I BOTTEN, OMXS30 -0,1%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen utvecklades oregelbundet under tisdagen. Efter inledande uppgång försvagades index successivt och storbolagsindex slutade just under nollstrecket och förlängde därmed sin minus-svit till sju raka handelsdagar i rött. De flesta Europabörserna slutade något lägre. Råvaruaktier återfanns i botten efter viss oro kring kinesisk inbromsning.

Storbolagsindexet OMXS30 noterades 0,1 procent lägre till nivån 1.628. Aktier för nästan 13 miljarder kronor bytte händer på Stockholmsbörsen.

Bland de svenska storbolagen slutade Atlas Copco något högre. Tisdagens kapitalmarknadsdag, som enligt analytikerkommentarer till Nyhetsbyrån Direkt, hölls i en allmänt positiv anda och där särskilt gruvchefen Helena Hedbloms presentation imponerade med tydlighet och utförlighet i fråga om strategiska vägval och prioriteringar. Några specifikt kursdrivande nyheter presenterades dock inte av verkstadsjätten.

Vidare inom sektorn var Sandvik, SKF och Alfa Laval alla marginellt upp.

Kronan försvagades en del sedan svensk oktober-KPI visat på en lägre inflation än väntat. Vidare rörde sig svenska marknadsräntor ned och inom svensk banksektor, som missgynnas av lägre räntor, backade de Sverigetunga hushållsbankerna SHB och Swedbank 0,6 procent respektive 1 procent. Även SEB backade 1 procent. Bäst i storbanksklassen klarade sig Nordea som steg marginellt.

I den europeiska sektorbotten återfanns gruv- och oljebolag. Lundin Mining tappade över 4 procent medan Boliden backade runt 2 procent och Lundin Petroleum sjönk 1 procent. Kinesisk statistik som indikerade en inbromsning i världens näst största ekonomi tyngde råvarupriserna.

Under tisdagen har statistik bekräftat en svag prisutveckling på svensk bostadsmarknad, inte minst villa- och bostadsrättspriser i Stockholm backade.

Parallellt skrev Dagens Industri, med hänvisning till en centralt placerad regeringskälla, att regeringen kommer att säga ja till det skärpta amorteringskravet. Nyheten satte inget större avtryck i kursgraferna i sektorn.

Den nedtryckta bostadsutvecklaren JM var upp runt 1 procent medan Oscar Properties däremot var 5 procent ned.

Familjen Schörling har tillsammans med Stefan Persson, Carl och Martin Bek-Nielsen samt Mikael Ekdahl beslutat sig för att fortsatt driva Melker Schörling utanför börsen. Budet som läggs ligger på 569 kronor kontant per aktie, mot substansvärde om 568 kronor. Aktien steg 4 procent till 569 kronor. Utköpet av investmentbolaget ska "inte på något sätt" påverka dess agerande i portföljbolagen, som exempelvis Hexagon, AAK och Assa Abloy, säger Mikael Ekdahl, som är ordförande för Melker Schörling AB, till Dagens Industri.

Spelutvecklarna Stillfront och THQ redovisade klara resultatökningar och steg 12 respektive närmare 5 procent. I samma sektor backade Paradox runt 3 procent efter viss rörelseresultatminskning tyngt av negativa valutarörelser, nedskrivningar samt ökade royaltybetalningar.

Investmentbolaget Ratos sjönk nästan 6 procent efter ett försämrat resultat.

Doro tappade 3 procent efter nya finansiella mål i samband med tisdagens kapitalmarknadsdag. Bland annat sänktes rörelsemarginalmålet.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index under tisdagen.

Källa: Infront.