2017-11-14 15:06:49

NEW YORK: FORTSATT ORO KRING SKATTEPLANEN, TERMINER PÅ MINUS

STOCKHOLM (Direkt) Tisdagens amerikanska börser väntas inleda på nedsidan, enligt vad terminerna för de stora USA-indexen indikerade en halvtimme före handelsstart. Osäkerhet kring den amerikanska skattereformen fortsätter att sätta sin prägel på handeln.

Vid 15-tiden terminen hade Dow Jones industriindex och det bredare S&P 500 båda backat runt 0,3 procent och teknikorienterade Nasdaq 100-terminen stod på -0,2 procent.

Prisstatistik före öppning visade att kärn-PPI, exklusive livsmedel och energi, ökade lite mer än väntat. Dollarn stärktes en aning efter siffrorna.

På måndagen var det små men positiva rörelser på New York-börserna. I Asien backade regionens börser på tisdagen för tredje dagen i rad. Press kom från Kina efter statistik som indikerade att landets ekonomi bromsar in.

Europas börser ligger överlag lätt ned på tisdagen, undantaget London.

På råvarumarknaden har såväl bas- som ädelmetaller backat i tisdagens europeiska handel efter Kinastatistiken. Även olja noterades något lägre.

Internationella energimyndigheten, IEA, sänker sin prognos för tillväxten i den globala efterfrågan på olja något för 2017-2018, samtidigt som prognosen för utbudet utanför Opec i stort är oförändrad. Oljepriset har stigit men det är för tidigt att tala om en ny "normal" nivå, framgår av IEA:s månadsrapport för november som publicerades på tisdagen. I kväll kommer inofficiella veckosiffror (från API) över amerikanska oljelager.

Byggvaruhuskedjan Home Depots delårsrapport bjöd på höjda helårsprognoser och ett resultat som slog analytikerprognoserna. Aktien handlades upp direkt efter rapportsläppet vid lunchtid, svensk tid, men föll sedan tillbaka för att ligga runt oförändrat en halvtimme före öppning.

Klädkedjan TJX fick kalla handen på sin rapport före öppning med bland annat en jämförbar försäljning under förväntan. Aktien tappade 4 procent i förhandeln.

3D-printingbolaget Stratasys rapport överträffade i stället förhandstipsen och helårsprognosen höjdes. Aktien steg nära 7 procent.

Advance Auto Parts, som säljer bildelar, stack ut med en kursrusning på 16 efter delårsrapport på eftermiddagen. öppning.

Tisdagens fortsatta USA-agenda innehåller veckosiffra över Bloomberg konsumentförtroende klockan 15.45 och oljelager klockan 22.30. Fed-ledamoten Raphael Bostic talar om ekonomiska utsikter och penningpolitik klockan 19.05.

Noteringar klockan 15:00

(jämfört med nivån vid USA-stängning föregående handelsdag)

Terminen för DJIA -0,26%
Terminen för S&P 500 -0,30%