2017-10-09 09:57:59

BÖRSEN: ERICSSON I TOPP EFTER STYRELSEBESKED, OMXS30 +0,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen har öppnat svagt upp på måndagen med Ericsson i topp sedan Ronnie Leten föreslagits till ny ordförande och Kurt Jofs väntas in i styrelsen.

Kort före klockan 10 var storbolagsindexet OMXS30 upp 0,4 procent till nivån 1.653,2, och de ledande europeiska handelsplatserna var då överlag svagt upp. Omsättningen på Stockholmsbörsen var omkring 2 miljarder kronor.

Ericsson lyfte 1,5 procent sedan Atlas Copcos tidigare vd Ronnie Leten föreslagits som ny styrelseordförande i Ericsson. Han lämnar därför ordförandeposten i Electrolux. Kurt Jofs, ansvarig för Ericsson Networks under 2003-2008 och i dag styrelseordförande i Tieto, föreslås också till styrelsen.

Electrolux och Atlas Copco A steg båda svagt trots att ABG Sundal Collier sänkt aktierna till behåll från köp.

I OMXS30-botten återfanns de råvarurelaterade bolagen SSAB A och Lundin Petroleum 0,8 respektive 0,2 procent ned.

Astra Zeneca ökade runt 1 procent. Två något positiva nyheter har publicerats på inför öppning.

Utanför storbolagsindexet föll säkerhetskoncernen Gunnebo mer än 8 procent sedan det vinstvarnat på grund av flera faktorer. Rörelseresultatet väntas uppgå till 49 miljoner kronor i det tredje kvartalet (91).

Hexatronic tappade 3,5 procent efter fredagens nedgång om 2,4 procent. Bolagets ledning har "ingen aning" vad som föranlett kursnedgången. Aktien är upp 86 procent under 2017.

Teknikkonsulten ÅF var oförändrad efter att ha redovisat förändrade finansiella mål. Även My Taste var oförändrad efter att ha lanserat nya finansiella mål.

Bland aktier som stod still hittades även Attendo. Omsorgsbolaget pekas ut som en av intressenterna av riskkapitalbolaget Carlyle Groups tyska seniorboendebolag Alloheim Senioren-Residenzen som kan vara värt över 1 miljard euro, enligt Bloomberg News. Nordea anser att det vore ett rimligt förvärvsobjekt men Attendo skulle dock behöva genomföra en emission för ett förvärv, bedömer banken.

It-återförsäljaren Dustin var 1,5 procent högre sedan det utsett Thomas Ekman från Cabonline Group till ny vd, som tidigare varit vd för Tele2 Sverige. Han efterträder Georgi Ganev som sedan tidigare känt ska lämna sin tjänst vid årsskiftet för att bli vd på Kinnevik.

Starbreeze ökade runt 3 procent. Spelutvecklaren ska klara av att nå sitt nya intäktsmål utan bidrag från uppföljaren till bolagets viktigaste varumärke - Payday 3, sade vd Bo Andersson Klint i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Kontraktstillverkaren AQ avancerade drygt 8 procent efter ett köpråd i måndagens utgåva av Dagens industri.

En djupdykning i svenska it-sektorn föranleder köpråd av Hiq, Avega och Knowit, från Börsveckan och aktierna steg 4,4, 3,5 samt 2,6 procent.

Den turkiska liran har tappat rejält mot dollarn på måndagen till den svagaste nivån på åtta månader efter en upptrappad diplomatisk konflikt mellan Turkiet och USA. Betsson verkar i Turkiet och bettingbolagets aktie tappade 1,7 procent.

På makrofronten rörde sig SEB:s boprisindikator ned till 50 för oktober, mot 51 i september, fjärde raka månaden med sjunkande förväntningar. JM-aktien var nära oförändrad.

Med anledning av Columbus Day håller den amerikanska räntemarknaden stängt på måndagen (New York-börserna är dock öppna för handel). Ingen USA-statistik väntas på måndagen men senare i veckan inleds den amerikanska rapportsäsongen. Flera storbanker redovisar resultat i slutet av veckan.

Bäst utveckling - Idag Topplistor