2017-11-06 17:52:45

BÖRSEN: ERICSSON HÄMMADE NEDGÅNG, SVAG VERKSTAD, OMXS30 -0,1%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen uppvisade en begränsad indexrörelse på måndagen, hjälpt av Ericsson medan en rad verkstadsjättar handlades ned.

Storbolagsindexet OMXS30 stängde 0,1 procent lägre på nivån 1.676,1. Aktier för 14,8 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen under måndagen.

Oljebolag fick stöd av att oljepriserna steg kraftigt på fredagskvällen och fortsatte upp på måndagen. Inom storbolagsindexet ökade Lundin Petroleum runt 1 procent till 210:60 kronor, således en ny rekordstängningsnivå. Bland mindre oljebolag avancerade Enquest och Africa Oil 2 till 3 procent.

Byggjätten Skanska ökade 1,1 procent till 186:60 kronor och handlas därmed högre än nivån inför rapporttappet för en dryg vecka sedan. Inom byggsektorn klättrade Peab, som släpper rapport på torsdag, 2,5 procent.

Ericsson, som håller kapitalmarknadsdag på onsdag, klättrade 1,6 procent. Cevian har fortsatt att storhandla aktier och ökat till 7,3 procent av kapitalet. Därmed har Christer Gardell åter kört om familjen Wallenbergs Investor som största ägare i telekomjätten sett till kapitalet, enligt DI.

Från USA rapporterades det att mobiloperatörerna T-Mobile och Sprint har gett upp försöken att enas om villkoren för ett samgående. Teleoperatörer gick överlag svagt i USA, de svenska aktörerna Tele2 och Telia var 0,1 samt 0,3 procent ned.

Desto tyngre var utvecklingen för verkstadsbolagen SKF, Atlas Copco och Sandvik som backade mellan 0,5 och 1,1 procent.

Utanför storbolagsindexet föll medicinteknikbolaget Raysearch nära 5 procent. Efter bolagets vinstvarning i förra veckan för det tredje kvartalet är analytikernas konsensus lägre, men Pareto bedömer att snittprognoserna för det fjärde kvartalet 2018 fortfarande ligger för högt och har sänkt sitt råd för aktien till sälj från tidigare behåll.

Munters stängde nära 1 procent högre efter en öppning i klarare dur. Facebook har lagt beställning av kylenheter till två av det sociala nätverkets datacenter i Europa.

Muntert var det även för kontraktstillverkaren Recipharms ägare. Aktien steg nära 4 procent till 111 kronor. Carnegie har höjt sin rekommendation för Recipharm till köp från behåll med ny riktkurs om 130 kronor (110).

Rapportflödet var relativt tunt med områdesskyddsbolaget Troax som ett undantag. Aktien stängde drygt 1 procent ned efter ett nytt kvartal där lönsamheten påverkats av konsolideringen med amerikanska Folding Guard.

Kvartalssiffror från e-hälsovårdsbolaget Kontigo Care visade på en fortsatt tillväxt med halverad förlust i tredje kvartalet. Det hjälpte aktien drygt 8 procent högre på First North.

På First North steg satellitbolaget ÅAC Microtec svagt sedan det meddelat om en order från Airbus initialt värd 1,1 miljoner kronor. Bolagets intäkter för årets tredje kvartal kommer dock att bli lägre än de 5,0 miljoner kronor som rapporterades för det andra kvartalet, hette det även.

I spåren av köpråd i Börsveckan stärktes Momentum drygt 3 procent och Acando handlades upp nära 2 procent.

Spelutvecklingsbolaget Bublar gjorde debut på NGM Nordic MTF på måndagen och stängde till kurs om 2:95 kronor. I emissionen inför listningen var teckningskursen 3:67 kronor per unit, då inklusive teckningsoption.

Graf: OMXS30 måndagen den 6 november 2017.

Källa: Infront.

Bäst utveckling - Idag Topplistor