2017-12-07 06:42:12

RÄNTOR/VALUTOR: USA-RÄNTOR NÅGOT UPP, DOLLARN TREVANDE

STOCKHOLM (Direkt) USA-räntorna steg något på onsdagskvällen och har därefter gått sidledes. Asienbörserna är blandade, med Japan och Australien upp medan Kina och Sydkorea är ned.

"Japanska aktier kommer troligen att återfå sitt lugn då valutamarknaden inte har fallit in i ett typiskt mönster av 'risk av' efter avsäljningen i asiatiska aktier i går. Aktierna ser billigare ut", sade Juichi Wako på Nomura Securities till Bloomberg News.

USA:s president Donald Trump bekräftade på onsdagen att landet erkänner Jerusalem som Israels huvudstad, i stället för som tidigare Tel Aviv. Beslutet har väckt internationell kritik om att det äventyrar fredsprocessen.

Dollarn har stärkts något till 112:40 mot yenen men tappat marginellt mot euron.

"Inverkan från den 'risk av'-rörelse som tyngde dollarn mot yenen från utvecklingen i Mellanöstern ser ut att ha varit begränsad. Det har sannolikt varit ett tillfälle för spekulanter att täcka vissa korta positioner i yenen… Men dollarn är positionerad att kunna absorbera mycket av säljtrycket då många är redo att köpa på dippar", sade Yukio Ishizuki på Daiwa Securities till Reuters.

Skillnaden mellan den två- och tioåriga amerikanska statsobligationen sjönk till 50 punkter på onsdagen, den lägsta nivån på ett decennium.

Bill Gross, chef för Janus Henderson Group, sade enligt Bloomberg News att de investerare som oroar sig för en allt flackare avkastningskurva fokuserar på fel sak.

Det är viktigare att uppmärksamma Feds styrräntenivå. Fed väntas höja räntan till intervallet 1,25-1,50 procent i december och investerare har börjat dra upp förväntningarna inför 2018, där en del ser så mycket som fyra höjningar.

Han sade att skillnaden mellan den två- och tioåriga statsobligationen är uthållig just nu, men USA:s tröga återhämtning och ihållande låga inflation kan bli ett orosmoment om Fed fortsätter att strama åt. En Fed funds-nivå över 2 procent kan visa sig vara alltför hög.

Fed-företrädare och marknadsaktörer ser en neutral real räntenivå på cirka noll just nu, vilket ger en nominell ränta på cirka 1,5 till 2 procent.

Så länge som Fed inte går över 2 procentsnivån "så bör den flacka avkastningskurvan inte vara lika viktig som vid tidigare cykler där flacka kurvor var resultatet av alltför omfattande Fed-åtstramning", sade Bill Gross.

Fed har möte nästa vecka och presenterar då en ny räntebana, där den tidigare hade en medianprognos på tre höjningar för 2018. Prissättningen i Fed funds-terminerna indikerar endast två höjningar nästa år.

Japanska räntor visar små förändringar på torsdagen, med den tioåriga statsobligationen på 0,06 procent.

BOJ-chefen Haruhiko Kuroda sade att den rätta utformningen av avkastningskurvan kan variera över tiden, även om den nuvarande utformningen bedöms lämplig nu.

"I enlighet med förändringar i ekonomin, priserna och de finansiella förhållandena, så kommer vi att överväga var våra kort- och långsiktiga målnivåer ska ligga för att skapa en lämplig utformning av avkastningskurvan", sade han enligt Reuters, och indikerade att BOJ:s fokus nu är hur de ska dra ned, och inte dra upp, stimulanserna.

Han sade att även om det är alltför tidigt att diskutera specifika detaljer, då det kan förvirra marknaderna, så kan BOJ:s framtida kommunikation fokusera på hur de ska kunna genomföra en exit från de kvantitativa lättnaderna utan att störa finansmarknaderna.

Pundet har tappat något till 1:3370 mot dollarn på torsdagen. Förhandlingarna om ett avtal som kan öppna fas två i förhandlingarna om brexit fortsätter, och enligt Bloomberg News är EU-kommissionens företrädare flexibla vad gäller den deadline de satt för premiärminister Theresa May inför ett avgörande toppmöte den 14-15 december. Irlands premiärminister Leo Varadkar väntar sig ett nytt förslag om den irländska gränsen på torsdagen.

På torsdagens agenda står för svensk del småhuspriser från SCB och utfall i statens betalningar från Riksgälden.

I Europa får vi tyska industriorder och från USA Challengers varseldata.

torsdag kl 6.35 (onsdag kl 16.15)
==================================
USD/SEK 8:4286 (8:4134) EUR/USD 1:1797 (1:1791)
EUR/SEK 9:9432 (9:9203) USD/JPY 112:48 (112:25)