2017-11-09 17:48:24

BÖRSEN: SURT SENTIMENT MED ERICSSON I BOTTEN, OMXS30 -1,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen tappade mark med ett allmänt surt börssentiment i Europa och USA. Ericsson var torsdagens storbolagsförlorare efter dess kapitalmarknadsdag. Defensiva aktier utvecklades överlag relativt väl, däribland

Den rapporterande läkemedelsjätten Astra Zeneca.

Storbolagsindexet OMXS30 stängde 1,2 procent ned på nivån 1.643. Omsättningen på Stockholmsbörsen summerade till 16,2 miljarder kronor på torsdagen. På kontinenten tappade tyska DAX-indexet 1,5 procent och franska CAC 1,2 procent.

Europeiska börser tappade vid lunchtid på torsdagen samtidigt som europeiska räntor steg tydligt. Financial Times skrev att försäljning av aktier och statspapper samtidigt är ett tecken på rörelser från så kallad "carry trade"-handel snarare än flykt till säkra hamnar.

Telekombolaget Ericsson fortsatte ned nära 4 procent på torsdagen efter onsdagens nedgång på drygt 3 procent. Vid onsdagens kapitalmarknadsdag i New York lyckades bolaget inte övertyga analytikerna om att de senaste årens dystra utveckling kan vändas. I synnerhet bruttomarginalmålet beskrevs av analytiker som "en utmaning".

Basmetallpriser backade på torsdagen, inte minst nickel, och de råvarurelaterade bolagen Boliden och SSAB handlades båda ned nära 2 procent. Inom cykliskt backade även verkstadsbolag som SKF, Alfa Laval, Sandvik, Atlas och ABB i samma härad.

I toppen av OMXS30 hittades mer defensiva bolag som Telia, Tele2 och Swedish Match, samtliga marginellt ned.

Inom defensivt var läkemedelsbolaget Astra Zeneca ned 0,5 procent, efter delgiven delårsrapport.

Bland rapporterande bolag backade byggkoncernen Peab nära 3 procent efter blandade kvartalssiffror.

Bland mindre bolag i Stockholm rasade Recipharm 16 procent efter ett resultatfall i det tredje kvartalet. Lika mycket föll fukthanteringsbolaget Munters på rapport.

Också Cinnober tappade mark, ned drygt 7 procent, i spåren av en kvartalsrapport som visade förlust till följd av höga utvecklingskostnader.

Bland rapporterande bolag var New Wave upp nära 3 procent. Bolagets rörelsevinst steg till 143 miljoner kronor (125) samtidigt som rörelsemarginalen steg. Anoto redovisade en betydlig resultatförbättring, en rörelsevinst på 4,3 miljoner kronor i det gångna kvartalet (-104). Aktien steg 1 procent.

Flygbolaget SAS tog in nära 1,3 miljarder kronor i en nyemission som gjordes till drygt 7 procents rabatt. Aktien backade 12 procent.

En grupp storägare i Mr Green har genom en placering sålt 3 miljoner aktier till kursen 56 kronor. Gamblingbolagets aktie tappade 9,5 procent till 55 kronor.

Teknikkonsulten ÅF lyfte nära 5 procent efter en rekommendationshöjning till köp från SEB.

USA-börserna inledde torsdagens handel med nedgång inför den amerikanska senatens presentation av en skattereformsplan. Bloomberg News påpekade att investerare var pessimistiska för utsikterna till att USA får igenom en skattereform.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 9 november

Källa: Infront