2017-11-09 13:31:32

BÖRSEN: NEDGÅNG ACCELERERAR EFTER LUNCH, OMXS30 -0,8%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsens nedgång accelererade vid lunchtid, med 29 av de 30 aktierna i storbolagsindexet OMXS30 på minus.

Ensam vinnare var läkemedelsjätten Astra Zeneca, medan Ericsson låg i botten efter onsdagens kapitalmarknadsdag.

Vid 13.15-tiden var OMXS30 ned med 0,8 procent till nivån 1.649. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick då till 6,4 miljarder kronor. På kontinenten var Frankfurtbörsens DAX-index ned 0,9 procent, medan Paris CAC40 var 0,5 procent lägre för dagen.

I Stockholm toppade alltså Astra Zeneca storbolagsindexet med en uppgång på 0,3 procent, efter att tidigare under dagen ha varit upp så mycket som 3 procent. Läkemedelsbolagets vinst för kärnverksamheten slog marknadens snittförväntningar och prognosen för helårsvinsten justerades upp något.

Nära toppen av OMXS30 noterades även Telia och Swedish Match, som båda noterade bara marginella nedgångar.

I motsatt ände återfanns telekombolaget Ericsson, som efter onsdagens nedgång på drygt 3 procent fortsatte lika mycket i samma riktning på torsdagen sedan bolaget vid sin kapitalmarknadsdag i New York inte helt lyckats övertyga analytikerna om att de senaste årens dystra utveckling kan vändas. I synnerhet bruttomarginalmålet beskrevs av analytiker som "en utmaning".

Andra förlorare var Boliden och Alfa Laval, båda ned 1,5 procent, samt Fingerprint Cards, som förlorade 1,7 procent. Även H&M fortsatte att tynga index med en nedgång på 1,1 procent. Modeaktien närmar sig därmed ännu en gång 200-kronorsgränsen.

I Köpenhamn föll Vestas över 19 procent sedan vindkraftsbolagets kvartalsrapport och prognos kommit in svagare än väntat. Nedåt var det även för danska FLS, som föll drygt 9 procent efter sin delårsrapport.

Byggbolaget Peabs kvartalsresultat var i stora drag i nivå med marknadens förväntningar. Aktien handlades ned 2,5 procent, drygt 1 procent mer än förmiddagens nivåer.

Bland mindre bolag i Stockholm rasade Recipharm med drygt 17 procent efter ett resultatfall i det tredje kvartalet.

I samma riktning gick det rapporterande fukthanteringsbolaget Munters. Aktien noterades över 12 procent ner.

Också Cinnober tappade mark, ned nästan 5 procent, i spåren av en kvartalsrapport som visade förlust till följd av höga utvecklingskostnader.

Bättre gick det för New Wave, vars rörelsevinst steg till 143 miljoner kronor (125) samtidigt som rörelsemarginalen steg. Akten avancerade 1,4 procent.

SAS tog in nära 1,3 miljarder kronor i en nyemission som gjordes till drygt 7 procents rabatt. Aktien noterades över 10 procent ner till 23:30 kronor.

Anoto redovisade en betydlig resultatförbättring, en rörelsevinst på 4,3 miljoner kronor i det gångna kvartalet (-104. Aktien lyfte nästan 6 procent.

En grupp storägare i Mr Green har genom en placering sålt 3 miljoner aktier till kursen 56 kronor. Gamblingbolagets aktie tappade 10 procent till 54:50 kronor.

Catena Media var 1,4 procent upp i spåren av besked om ett förvärv och teknikkonsulten ÅF steg 4,4 procent efter en rekommendationshöjning till köp från SEB.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 9 november

imageKälla: Infront