-0,13% Today

2017-11-02 12:57:36

BÖRSEN: DÄMPAT, CHERRY NED PÅ VINSTVARNING, OMXS30 -0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen var lätt ned vid lunchtid på torsdagen, i nivå med större Europabörser. Cherry föll efter att återigen tvingats dra i vinstbromsen.

Storbolagsindexet OMXS30 hade omkring klockan 12.40 tappat 0,2 procent till 1.669. Omsättningen närmade sig 6 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

Spelbolaget Cherry sänker åter sin helårsprognos för 2017, från intäkter på 2,5 miljarder kronor till 2,2 miljarder. Samtidigt dras ebitda-prognosen ned från 480 miljoner till 400 miljoner kronor. Integrationen av Comeon, som köptes förra året, har varit en besvikelse. Cherry vinstvarnade senast i augusti just på grund av Comeon. Spelaktien föll 10 procent.

Kredithanteringsbolaget Intrum har sålt Lindorffs verksamheter i Danmark, Estland, Finland och Sverige samt Intrums verksamhet i Norge för drygt 6,8 miljarder kronor. Intrum-aktien steg drygt 3 procent.

Eltel redovisade en smärre vinst i stället för som väntat en mindre förlust. Aktien steg 10 procent.

Karo Pharmas omsättning såväl som ebitda-resultat steg rejält jämfört med för ett år sedan. Dock avstår bolaget från sin traditionsenliga helårsprognos på grund av Weifa-förvärvet. Aktien tappade runt 4 procent. Hittills i år är aktien emellertid upp över 40 procent.

Den efter rapporten i fredags kurspressade bilhandlaren Bilia steg 2 procent. Kanske stödde styrelseledamöterna Mats och Anna Qvibergs aktieköp de senaste dagarna. Köpen registrerades i FI:s insynsregister tidigare i veckan, och på torsdagsmorgonen flaggade Mats Qviberg för samma köp på Twitter.

First North-listade Immunicum meddelar företrädesemission om 223 miljoner kronor. Teckningskursen är 8:00 kronor per aktie. Aktien rasade över 31 procent till 8:65 kronor.

En kommitté knuten till det amerikanska läkemedelsverket, FDA, har tydligt röstat för att rekommendera godkännande av Camurus, CAM2038, för behandling av opioidberoende i USA. Aktien var upp närmare 4 procent.

Dignitana rasade 37 procent efter företrädesemission.

Streamingbolaget Edgeware, som vinstvarnade i somras på grund av en försäljningsnedgång som då bedömdes vara övergående, infriade sina förespeglingar. Aktien rusade 13 procent efter en kvartalsrapport med försäljningstillväxt på 13 procent och en mer än fördubblad rörelsemarginal till 10 procent. Bolaget värderas nu till 53 gånger sitt nettoresultat för 2017 enligt Factsets prognoser, klart högst bland de smallcapbolag som är värda 1 miljard kronor eller mer.

Flera stora nordiska bolag har rapporterat på torsdagsmorgonen. Både Carlsberg som Danske Bank har höjt sina prognoser. Öljätten steg 1 procent medan banken klättrade 2 procent.

Det danska hälsovårdsbolaget Coloplast förväntar sig en rörelsemarginal på cirka 31 procent i danska kronor 20171/18. Analytikernas förväntningar låg på 33 procent inför delårsrapporten, enligt Inquiry Financial. Aktien dök 11 procent.

Dagens Industri tycker i torsdagens tidning att Latour har blivit för dyr. Aktien föll 1,7 procent.

Graf: OMXS30 torsdagen den 2 november 2017.

Källa: Infront.