+0,56% Today

2017-12-14 08:30:09

BÖRSEN: TERMINER INDIKERAR ÖPPNING NEDÅT

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen stod på torsdagsmorgonen inför en öppning försiktigt nedåt.

De amerikanska börserna steg på onsdagen sedan Fed som väntat höjt korträntan och behållit sin medianränteprognos oförändrad för 2018 och 2019. Dollarn backade efter beskedet.

I Asien var utvecklingen huvudsakligen något negativ, med mindre nedgångar på de kinesiska börserna sedan Kinas centralbank något oväntat justerat upp reporäntan.

Vid 8.25-tiden var terminerna för tyska DAX-index och franska CAC 40-index 0,4 respektive 0,2 procent ned. IG:s förhandel indikerade en nedgång med 0,3 procent för Stockholmsbörsens OMXS30-index.

Fed-chefen Janet Yellen höjde som väntat styrräntan med 0,25 procentenheter till 1,25-1,50 procent. Tillgänglig information talar för att arbetsmarknaden har fortsatt att stärkas och att den ekonomiska aktiviteten har stigit i solid takt, förklarade hon.

Det breda börsindexet S&P 500 stängde på onsdagen oförändrat, medan Nasdaq Composite steg 0,2 procent och DJIA avancerade 0,4 procent.

På svensk hemmaplan har fukthanteringsbolaget Munters vinstvarnat för det fjärde kvartalet. Det justerade ebita-resultatet för affärsområdet Data Center väntas nu bli omkring -15 miljoner kronor, cirka 50 miljoner lägre än vad bolaget tidigare räknat med.

ICA meddelar inför dagens kapitalmarknadsdag att investeringarna väntas uppgå till 3,5 miljarder kronor 2018, i nivå med prognosen för 2017. Vidare uppger bolaget att e-handelsförsäljningen hittills i år överstiger 1 miljard kronor.

Ståltillverkaren SSAB har nått en slutlig uppgörelse med försäkringsbolaget och leverantören om 315 miljoner kronor som kompensation för det haveri i Oxelösund som inträffade i slutet av 2016. Uppgörelsen kommer att påverka resultatet positivt med 265 miljoner kronor i det fjärde kvartalet, uppger bolaget.

Hotelloperatören Rezidor Hotel Groups kinesiska huvudägare HNA Tourism Group uppges ha minskat sitt ägande i bolaget till 64,7 procent av kapitalet och rösterna, uppger Dagens Industri med hänvisning till bolagets hemsida. Bolaget uppgav i början av oktober att ägande motsvarande 70,4 procent av kapital och röster.

Fastighetsskötselbolaget Coor har tecknat ett fyraårigt avtal med Köpenhamns Kommun om leverans av fastighetsservice. Uppdraget beräknas omsätta omkring 80 miljoner kronor per år vid full drift.

Även byggbolaget NCC meddelar om en ny order, värd cirka 900 miljoner kronor relaterad till ett projekt i Göteborg.

Aktietorgslistade HQ AB har handelsstoppats tills vidare inför den dom i det stora skadeståndsmålet som väntas klockan 11 på torsdagen.

Bland dagens rekommendationer märks att JP Morgan inleder bevakning av Getingeavknoppningen Arjo med undervikt och riktkursen 20:30 kronor.

SEB inleder i sin tur bevakning av spelutvecklaren Paradox Interactive med rekommendationen behåll. Riktkursen sätts till 85 kronor.

Affärsvärlden föreslår i sitt nya nummer köp av Lindab och Dedicare, men rekommenderar sälj av Addtech och vänta med Hexagon.