2018-01-08 12:46:21

BÖRSEN: ÅRETS BÖRSFEST FORTSÄTTER, ÄVEN H&M ÖKAR, OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen har under måndagen förlängt den börsfest som präglat inledningen av året. Klädjätten H&M har vänt upp efter flera dagars kurspress, samtidigt som flera färska rekommendationer för andra bolag har rört om i kursgrytan.

OMXS30 var upp 0,5 procent till 1.619 vid 12.30-tiden, med aktier för 6,6 miljarder kronor omsatta. Fastigheter och energi var bästa sektorer i Europa.

H&M handlades upp 1,1 procent till närmare 165 kronor efter fem handelsdagar i rad på minus sedan stängningen på 170:70 den 28 december. Stålbolaget SSAB och verkstadsbolagen Sandvik och Atlas Copco steg runt 1 procent vardera. DNB har höjt sin rekommendation på Sandvik till köp.

SAS lyfte 4 procent efter en köprekommendation i Dagens Industri. Tieto klättrade 5 procent sedan UBS höjt sin rekommendation för it-konsulten till köp.

Bland de relativt få storbolag inom OMXS30 som gick svagt återfanns Volvo som tappade 0,6 procent och Electrolux som sjönk 0,3 procent.

Förpackningstillverkaren Billerud Korsnäs har drabbats av massavedsbrist till följd av den milda vintern och befarar att det första kvartalet kommer att påverkas negativt med 80-100 miljoner kronor. Aktien tappade initialt, men återhämtade sig och handlades sedan till oförändrad nivå mot i fredags.

Dosplaneringsföretaget Raysearch, som i höstas vinstvarnade för det nu rapporterade tredje kvartalet, backade ytterligare 3,5 procent i måndagshandeln i efterdyningarna av att den belgiska samarbetspartnern IBA vinstvarnade i fredags.

Starbreeze lyfte 8,5 procent utan några egentliga nyheter. Spelbolaget hade dock ett kursmässigt tufft fjolår.

Nordsjöoljan handlades upp marginellt till 67:82 dollar fatet. Bland oljeaktierna var Enquest upp 9 procent, medan Lundin Petroleum och Africa Oil steg 1-2 procent vardera.

I biotekniksektorn steg både Medivir runt 7 procent och Diamyd 2 procent efter positiva nyheter kring studieresultat.

Scandic Hotel sjönk 4 procent efter sänkt rekommendation från Morgan Stanley.

ABG:s riktkurshöjning av Dustin från 75 till 90 kronor medförde en 8 procent dyrare Dustin-aktie som bytte ägare vid 85 kronor.

Cell Impact har fått en kinesisk order värd 0,2 miljoner kronor som enligt bolaget är en viktig indikator på konkurrenskraftig teknologi. Aktien steg 7,5 procent.

Upp var det även för båtmotorbolaget Cimco, vars aktie ökade 7 procent efter att bolaget identifierat vad som orsakade värmeproblem i den problemdrabbade 200-hästarsversionen av deras utombordare, och har en plan på plats. Dessutom ser det enligt pressmeddelandet om detta ljust ut för den mindre 150-hästarsversionen.