0,00% Today

2018-04-16 08:51:05

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA UPP EFTER UTEBLIVEN SYRIEN-ESKALERING

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att kunna inleda måndagen något upp med stöd av en viss uppgång för USA-börsterminerna. Det har inte blivit någon tydlig eskalering av konflikten kring Syrien i spåren av helgens USA-ledda robotangrepp mot landet som svar på den påstådda användningen av kemiska vapen.

Asien-börserna går blandat på måndagen med något högre kurser i Tokyo, men tydligt ned i Kina och inte minst Hongkong.

IG Markets förhandel indikerar att det svenska storbolagsindexet OMXS30 kommer att öppna upp 0,2 procent.

I fredags steg Stockholmsbörsen svagt under veckans sista handelsdag. USA-börserna sjönk marginellt på fredagskvällen jämfört med tidpunkten för den svenska börsens stängning klockan 17.30.

Spelbolaget Cherry kan komma att stiga efter att bolaget på fredagskvällen meddelat att intäkterna och ebitda-resultatet har utvecklats oväntat starkt under årets första kvartal. Orsaken är främst en fortsatt förbättring inom affärsområdet Online Gaming.

Beskedet står i kontrast till Cherrys regelrätta vinstvarningar under fjolåret. Redeye höjer sitt rimliga värde för Cherry-aktien till 93 kronor från 85 kronor efter fredagens besked.

För bostadsutvecklarna kan noteras att bostadsrättspriserna i riket sjönk 1 procent i mars jämfört med februari, enligt Mäklarstatistiks data på morgonen. Villapriserna ökade 1 procent. De senaste tolv månaderna har bostadsrättspriserna sjunkit 7 procent medan villapriserna har stigit 1 procent.

Valueguards boprisstatistik meddelas klockan 09.00.

Ericssons forskningschef sedan 2012, Sara Mazur, lämnar bolaget efter 23 år, rapporterade Dagens Industri på söndagskvällen. Tillförordnad efterträdare blir Magnus Frodigh.

Installationsbolaget Eltel har utsett Lemminkäinen-chefen Casimir Lindholm till ny vd.

Tele2 har fått sänkt rekommendation av Handelsbanken till minska från öka.

Dagens Industri rekommenderar sälj av investmentbolaget Creades aktie. Halva substansvärdet utgörs av den högvärderade nätmäklaren Avanza och den notoriska byggsektorunderpresteraren Lindab, och givet det är substanspremien på 15 procent allt för hög, enligt tidningen.

Under morgonen har regeringen presenterat sin vårbudget. Riksdagsdebatten om budgeten inleds klockan 13.00.

Under måndagen väntas även delårsrapporter från Bank of America före USA-börsernas öppning och från Netflix efter stängningen.