2017-10-27 13:32:28

BÖRSEN: RAPPORTBOLAG BJUDER PÅ STORA KURSRÖRELSER, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen noterads en bit upp på plus i den sena lunchhandeln på fredagen i en fortsatt rapportstyrd handel. Vitvaror och snus låg i topp bland storbolagen samtidigt som bygg tappade rejält. Även indexutvecklingen ute i Europa var positiv och överlag starkare än på hemmaplan.

Oljan var något lägre medan basmetallerna visade mer bestämda nedgångar. Dollar i relation till den svenska kronan fortsatte att stärkas något efter torsdagens rejäla uppställ och noterades till 8:39.

Klockan 13.20 hade storbolagsindexet OMXS30 stigit 0,3 procent till 1.664 och omsättningen uppgick till drygt 10 miljarder kronor.

Bland icke-rapporterande storbolag noterades Autoliv 3,4 procent upp med stöd av ett köpråd från Pareto som tidigare hade behåll på bilsäkerhetsföretaget. I kölvattnet av sjunkande basmetallpriser backade Boliden drygt 1 procent. SSAB var 1,3 procent ner.

Tobaksbolaget Swedish Match lyfte 5,6 procent efter att ha presterat ett något högre resultat än väntat. Snusmarginalen överraskade positivt och det tobaksfria nikotinsnuset ZYN visade en mycket stark utveckling.

Vitvarutillverkaren Electrolux redovisade en något större vinst än väntat, trots oväntat låg omsättning. Bolaget upprepade sina marknadsprognoser och höjde samtidigt besparingsmålet för 2017. Electrolux steg 6,6 procent.

Byggbolaget Skanskas rörelseresultat nådde inte upp till förväntningarna. Även orderingången var svagare än väntat. Skanska tog återigen nedskrivningar i projekt i USA, denna gång på 220 miljoner kronor. Aktien backade 7 procent.

"Sammanfattningsvis är vi inte nöjda med resultatet i Europa och USA", sade vd Johan Karlström. Skanskas största marknad ur ett bostadsutvecklingsperspektiv, Sverige, återgår nu till en mer normal balans mellan utbud och efterfrågan, heter det vidare.

Hexagon avancerade närmare 6 procent sedan mätteknikbolagets rapportsiffror överraskat på uppsidan, särskilt vad gäller den organiska tillväxten. Efter att Kina stod för hela tillväxten i Hexagons andra kvartal syns nu äntligen en bredare global uppgång, sade vd Ola Rollén efter rapporten som med bred marginal överträffade analytikernas tillväxtförväntningar.

Precise Biometrics föll 20 procent sedan bolaget sänkt sin intäktsbedömning för 2017 med hänvisning till hård konkurrens. Till följd av svagare försäljning kommer bolaget visa en rörelseförlust för helåret. Den senaste veckan har aktien handlats upp rejält, men nu har den sjunkit tillbaka.

Teknikkonsulten Sweco redovisade ett lägre ebita-resultat än väntat för tredje kvartalet. Nettoomsättningen på 3,64 miljarder nådde inte upp till förväntade 3,79 miljarder. Aktien föll drygt 4 procent.

Bland övriga delårsrapporter var friluftsbolaget Thules resultat något under förväntan. Aktien sjönk 2,8 procent. Vd Magnus Welander är dock nöjd med bolagets resultat, sade han till Nyhetsbyrån Direkt.

Spelbolaget Net Ent hade däremot starkare marginaler än väntat. Aktien lyftes nästan 12 procent. Speloperatören Kindred fick också ett varmt mottagande för sin rapport och ökade 10 procent.

Fingerprint Cards har fått sänkt riktkurs av Handelsbanken Capital Markets från 24 till 16 kronor och av Carnegie från 16 till 13 kronor. Fingerprint-aktien, som efter torsdagens delårsrapport föll 15 procent, återhämtade sig 1,4 procent till 17 kronor.

Bostadsutvecklaren JM har fått höjd rekommendation av Kepler Cheuvreux och Pareto. Aktien steg 4 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 27 oktober

Källa: Infront