2016-09-16 14:23:05

BÖRSEN: FORSKNINGSRESULTAT LYFTER LÄKEMEDEL, OMXS30 -0,7%

STOCKHOLM (Direkt) Fredagen innebar fallande kurser för många svenska aktier och bilden var den samma på de ledande Europabörserna. Oljepriset sjönk och bland branscherna i Stockholm backade de flesta, med undantag för defensiva sektorer som hälsovård och teleoperatörer.

I nyhetsflödet stack Haldex ut, sedan en av bolagets intressenter höjt sitt bud.

OMXS30 hade strax efter klockan 14 tappat 0,7 procent till 1.406. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick samtidigt till 6,4 miljarder kronor.

Tyska Knorr-Bremse höjde på fredagen sitt kontantbud på Haldex till 125 kronor per aktie från tidigare 110 kronor. Dessutom sänktes villkoret för lägsta acceptansnivå till 50 procent. Haldex handlades till 126:50 kronor, en uppgång med 6,8 procent och strax över budnivån vilket antyder att marknaden hoppas på fler höjningar.

Deutsche Bank föll drygt 8 procent på Frankfurtbörsen sedan det amerikanska justitiedepartementet efter USA-stängning på torsdagen krävt banken på 14 miljarder dollar. I Stockholm backade de fyra storbankerna - nedgångarna var mellan 0,8 och 1,4 procent och aktierna gick därmed sämre än index.

Fingerprint Cards har avslutat de återköp av egna aktier bolaget gjort sedan i juni. Totalt återköptes runt 3 procent av stocken till ett pris av cirka 1 miljard kronor. I fredagens svaga sentiment gick Fingerprint sämst av alla i OMXS30 med ett fall på 4,3 procent.

På Köpenhamnsbörsen handlades Novo Nordisk upp 1,3 procent efter positiva testdata för diabeteskandidaten semaglutid. Även Astra Zeneca stärktes med hjälp av diabetesstudier - fas 3-resultat gällande Bydureon och Forxiga var positiva och aktien steg 1,8 procent.

Immunicum redovisade fortsatt bättre data för njurcancerbehandling med Intuvax, vilket bidrog till ett lyft med över 7 procent.

Tungoljebolaget Black Pearl sköt också i höjden efter kanadensiska miljötillstånd för bolagets prestigeprojekt Blackrod. Aktien rusade 14,5 procent och trotsade därmed nedgångarna i sektorn.

Aktietorgslistade Crowdsoft klättrade drygt 15 procent under relativt hög omsättning, utan att några nyheter publicerats om bolaget.

Graf: Stockholmsbörsen OMXS30 fredag 16 september

Källa: Infront