-1,20% Today

2017-12-15 11:23:52

TRADING DIREKT: KLART NEDSTÄLL I STOCKHOLM, KALLDUSCH FRÅN H&M

Länk till fredagens Trading Direkt:

STOCKHOLM (Direkt) OMXS30 handlas ned en dryg procent, vilket är något svagare än resterande Europa med undantag för Köpenhamn. H&M är det stora sänket med en nedgång på hela 15 procent.

Makro: Norges Banks revidering av räntebanan gav kraftigt positiv reaktion på NOK. FED:s ränteprognos oförändrad, men Janet Yellen oroad över trög inflation. Skattereformens genomförande ingår mer eller mindre i ledamöternas prognos angående räntebanan.

ECB: Väntade besked om ränta och QE. Mario Draghi vill inte ge en exakt målsiffra för inflationen.

Riksbanksbesked på onsdag nästa vecka.

H&M ner cirka 15 procent under hög volym efter en mycket svag försäljningsrapport för det fjärde kvartalet 2017 (september-november). Utländska aktörer nettosäljare i den inledande handeln.

Övriga aktier som nämns utöver tekniska analyser: Tele 2 - Upp efter strukturaffär med Deutsche Telekom, Skanska - sänkta rekommendationer, Munthers - Föll brant igår efter vinstvarning och fortsätter ned idag, ICA Gruppen - Rekylerar upp idag efter svag dag igår i samband med kapitalmarknadsdag, Fortnox - Olof Hallrup avgår från bolagets styrelse, TopRight Nordic - Notering idag på NGM, svag start. Nästa vecka: Botnia Exploration och Oboya Horticulture flyttar från Aktietorget till First North, Goldblue noteras på First North. Rapporter: Integrum och Viking Supply Ships på måndag, MQ och Navistar (prel. datum) på tisdag, KappAhl och Skistar på onsdag,

Tobbe Roséns tekniska analyser:

INDEX: OMXS30 i intressant trading range - viktigt vilken av nivåerna 1620 och 1640 som tas ut.

S&P500 - Rekyl vore hälsosam för möjlighet till vidare uppgång.

DAX - köparna misslyckats forcera mittnivå på gap. Något mer positiv bild än OMXS30.

AKTIER: Hennes & Mauritz B, Skanska B, Investor B, Ericsson B, Tele2 B, Handelsbanken A, Swedbank A.

TITTARÖNSKEMÅL: Autoliv, Heliospectra, Hemfosa Fastigheter, Hexatronic Group, KappAhl, LIDDS, Paradox Interactive, Plejd, Resurs Holding, Sensys Gatso Group, Silvercorp Metals, Veidekke, Xvivo Perfusion, ZetaDisplay.

VALUTOR: USD/SEK.

RÅVAROR: Koppar, guld, råolja (Brent).