+0,83% Today

2018-03-02 18:00:50

SANDVIK: FÖR TIDIGT UTTALA SIG OM STÅLTULLSEFFEKTER - PC (NY)

(Tillägg: näst sista och tredje sista stycket)

STOCKHOLM (Direkt) Det är i nuläget för tidigt att uttala sig exakt om vad USA:s planerade ståltullar kommer att innebära för Sandvik.

Det uppger den tillförordnade presschefen Carina Aspenberg till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen, apropå att verkstadskoncernen i sin minst lönsamma men ursprungliga division SMT tillverkar bland annat rostfritt stål, pulverbaserade legeringar och speciallegeringar och där har en stigande exponering mot Nordamerika.

"Detaljer kring förslaget är ännu inte kända. Generellt sett har Sandvik stor erfarenhet av att hantera olika former av handelsförutsättningar och anpassa vår affär och verksamhet efter de förutsättningar som gäller", skriver hon i ett mail.

Av Sandviks SMT:s intäkter på 13 miljarder kronor 2016 stod Nordamerika för 21 procent. År 2017, då intäkterna uppgick till 13,6 miljarder, steg andelen till 24 procent och det är i divisionen som vd Björn Rosengren har gjort klart att den största lönsamhetsförbättringspotentialen finns.

Carina Aspenberg tonar dock ned risken för att de kommande tullarna ska skjuta SMT:s lönsamhetshopp i sank:

"Sandvik tillverkar högförädlade stålprodukter och speciallegeringar. 75 procent av våra stål- och speciallegeringar i Nordamerika förädlas och produceras också i landet", skriver hon, och fortsätter:

"Troligen påverkas vi därför mindre än företag som tillverkar konventionellt stål och måste sälja in till USA."

I ett senare mail uppger Carina Aspenberg att USA:s import från Sandvik av stålrelaterade produkter är marginell i förhållande till koncernomsättningen (91 miljarder kronor 2017), och uppgår till cirka 1 miljard kronor per år.

Huruvida Sandvik bedriver något arbete för att utverka undantag från tullreglerna, på det sätt som skedde för Sandvik och Uddeholm Tooling när den dåvarande presidenten George W Bush införde 30-procentiga tullar år 2002, svarar hon inte på.

Sandvikaktien tappade 4,3 procent på fredagen och slutade därmed som jumbo i OMXS30, som sjönk 2,3 procent.