2017-10-27 17:46:33

BÖRSEN: AVSLUTADE RAPPORTINTENSIV VECKA UPP, OMXS30 +0,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsens sista handelsdag påminde mycket om veckan i stort, med ett index som rörde sig relativt måttligt samtidigt som rapporterande bolag fick se rejäla kursreaktioner i sina aktier.

Under veckan har kring 250 svenska kvartalsrapporter levererats och en inte obetydlig del av dessa har kommit från de största bolagen på börsen. Rapportfacit under fredagen bland storbolagen blev vitvaror och snus i topp samtidigt som bygg tappade rejält.

Oljepriset har tagit sig upp några dollar per fat under veckan och därmed befäst den positiva trend som rått under hela oktober. Under veckan har även den amerikanska dollarn stärkts rejält mot såväl mot euron som den svenska kronan. Hittills under oktober har en dollar gått från ungefär 8:15 till närmare 8:40 kronor.

Stockholmsbörsens storbolagsindex OMXS30 avslutade fredagen 0,4 procent upp till 1.665 och omsättningen stannade på 21 miljarder kronor.

Tobaksbolaget Swedish Match lyfte 4,9 procent efter att ha presterat ett något högre resultat än väntat. Snusmarginalen överraskade positivt och det tobaksfria nikotinsnuset ZYN visade en mycket stark utveckling.

Vitvarutillverkaren Electrolux redovisade en något större vinst än väntat, trots oväntat låg omsättning. Bolaget upprepade sina marknadsprognoser och höjde samtidigt besparingsmålet för 2017. Electrolux steg 5,4 procent.

Byggbolaget Skanskas rörelseresultat nådde inte upp till förväntningarna. Även orderingången var svagare än väntat. Skanska tog återigen nedskrivningar i projekt i USA, denna gång på 220 miljoner kronor. Aktien backade 5,5 procent.

"Sammanfattningsvis är vi inte nöjda med resultatet i Europa och USA", sade vd Johan Karlström. Skanskas största marknad ur ett bostadsutvecklingsperspektiv, Sverige, återgår nu till en mer normal balans mellan utbud och efterfrågan, heter det vidare.

I kölvattnet av sjunkande basmetallpriser backade Boliden 0,8 procent. SSAB var 0,6 procent ner.

Fingerprint Cards rekylerade hela 8 procent upp under fredagen efter en rejäl nedgång tidigare under veckan, inte minst då bolagets rapport släpptes. Veckan som helhet gav ett facit på -17 procent.

Hexagon avancerade drygt 7 procent sedan mätteknikbolagets rapportsiffror överraskat på uppsidan, särskilt vad gäller den organiska tillväxten. Efter att Kina stod för hela tillväxten i Hexagons andra kvartal syns nu äntligen en bredare global uppgång, sade vd Ola Rollén efter rapporten som med bred marginal överträffade analytikernas tillväxtförväntningar.

Precise Biometrics föll 20 procent sedan bolaget sänkt sin intäktsbedömning för 2017 med hänvisning till hård konkurrens. Till följd av svagare försäljning kommer bolaget visa en rörelseförlust för helåret. Den senaste veckan har aktien handlats upp rejält, men nu har den sjunkit tillbaka.

Nobias rapport mottogs med ett kurstapp på drygt 6 procent. Köksbolagets organiska tillväxt blev negativ i kvartalet, vilket var oväntat. Den organiska tillväxten överraskade negativt i bolagets alla tre regioner.

Spelbolaget Net Ent hade däremot starkare marginaler än väntat. Aktien lyftes 11 procent. Speloperatören Kindred fick också ett varmt mottagande för sin rapport och ökade 12 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 27 oktober

Källa: Infront