2017-10-30 10:51:00

BÖRSEN: SKANSKA I TOPP I VÄNTAN PÅ FLER RAPPORTER, OMXS30 OFÖR

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen handlades i närheten av oförändrade nivåer på måndagen. Rapportsäsongen är inne på en mellandag, vilket återspeglades av handelsvolymerna.

Klockan 10.46 var storbolagsindexet OMXS30 oförändrat vid 1.665 och omsättningen uppgick till 3,8 miljarder kronor.

Skanska steg drygt 3 procent och återhämtar därmed en del av nedgången på 5,9 procent från i fredags då bolaget släppte sin rapport för det tredje kvartalet. Efter fredagens stängning i Stockholm höjde SEB sin rekommendation för Skanska till köp från behåll.

NCC sparkar sin vd Peter Wågström. Håkan Broman kommer att anta rollen som tillförordnad vd tills en ordinarie vd har utsetts. Byggbolagets styrelseordförande Tomas Billing uppger att helheten inte utvecklats som den borde för NCC.

Nordea intygar i en kommentar att utvecklingen för NCC har varit klart svagare än förväntat på en stark marknad. Enligt Nordea finns det troligen inga snabba åtgärder på bolagets problem. Aktieägarna kanske inte gör vågen, men handlade ändå upp NCC-aktien 0,7 procent.

Hexagons vd Ola Rollén går på måndagen upp i rätten i Oslo, Norge för att bemöta anklagelser om insiderbrott i biometribolaget Next Biometrics. Hexagon tappade 1,7 procent.

Bland storbolagen avancerade Fingerprint 3,6 procent medan medicinteknikbolaget Getinge sjönk 1 procent. Getinge omnämndes i det senast numret av Börsveckan där aktien fortsatt fick rådet avvakta.

Bland det fåtal rapporterande bolagen fanns Svedbergs och Invisio. Båda bolagen syntes ned i måndagens handel. Svedbergs sänktes 0,5 procent och Invisio, som redovisade en grovt sett halverad vinst och sjunkande omsättning, trycktes ned knappt 3 procent.

SKF har fått en höjd rekommendation till jämvikt från undervikt. Aktien belönades med en uppgång på 0,5 procent.

Coor har fått en höjd rekommendation till köp från behåll av Nordea Markets. Aktien förbättrades 3 procent.

Nobia sjönk 4 procent. SEB har sänkt sin rekommendation för Nobia till behåll från tidigare köp. Inom sektorn aviserade danska kökstillverkaren TCM Group att de har för avsikt att notera sig på Köpenhamnsbörsen.

Bostadsutvecklaren Oscar Properties restes upp knappt 8 procent. Efter den senaste tidens svaga kursutveckling efter vinstvarningen och rapporten för det tredje kvartalet har flera analytiker upprepat sina köprekommendationer för aktien. Både ABG och Pareto har upprepat köp. Riktkurserna får dock Oscar Properties stå ut med sänks ordentligt. ABG har sänkt sin riktkurs för aktien till 60 kronor från tidigare 90 kronor medan Pareto satt ned sin riktkurs till 65 kronor från tidigare 114 kronor.

Dagens industri rekommenderar köp av Fenix Outdoor. Utsikterna bedöms vara mycket goda med bland annat stor potential i USA och Kina. Aktien höjdes 3,6 procent.

Börsveckan har utfärdat köprekommendationer för bland annat AQ Group, Victoria Park och Christian Berner. Dessa aktier steg med 3,6, 2,4 respektive drygt 5 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index den 30 oktober.

Källa: Infront