2017-10-09 13:00:46

BÖRSEN: ERICSSON I TOPP EFTER STYRELSEBESKED, OMXS30 +0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen höll sig strax över nollstrecket vid lunchtid på måndagen, med Ericsson som draglok efter beskedet att Atlas Copcos förre vd Ronnie Leten tar över som ordförande i telekombolaget.

Omkring klockan 12.30 var storbolagsindexet OMXS30 upp 0,2 procent till nivån 1.650. Ledande europeiska handelsplatser var då överlag oförändrade. Omsättningen på Stockholmsbörsen var omkring 5 miljarder kronor.

Ericsson lyfte 1,3 procent på beskedet att det blir Ronnie Leten som föreslås ta över styrelseklubban i bolaget i vår. Han lämnar därför ordförandeposten i Electrolux. Kurt Jofs, som 2003 till 2008 ansvarade för divisionen Networks och som i dag är styrelseordförande i Tieto, föreslås också till styrelsen i Ericsson.

Electrolux och Atlas Copco A tappade 1,0 respektive 0,3 procent. ABG Sundal Collier har sänkt aktierna till behåll från köp.

Fastighetsbolaget Wallenstam upplever marknadsläget som "lite osäkert" och väljer att omvandla bostadsrätter till hyresrätter i en förort till Stockholm.

En vändpunkt? SEB:s boprisindikator rörde sig ned till 50 för oktober, mot 51 i september, fjärde raka månaden med sjunkande förväntningar. JM var 0,3 procent lägre, Besqab tappade 1 procent medan Bonava, Magnolia och Oscar Properties backade närmare 2 procent. Wallenstam steg 1 procent.

I OMXS30-botten återfanns SSAB A 1,3 procent lägre.

Astra Zeneca ökade närmare 1 procent och berättade lite hur det går med två olika läkemedel mot cancer, i Europa respektive USA.

Utanför storbolagsindexet rasade säkerhetskoncernen Gunnebo 8 procent sedan det vinstvarnat på grund av flera faktorer. Rörelseresultatet väntas uppgå till 49 miljoner kronor i det tredje kvartalet, väsentligt lägre än de 91 miljoner som rapporterades för motsvarande kvartal i fjol.

Hexatronic tappade 4 procent efter fredagens nedgång om 2,4 procent. Bolagets ledning har "ingen aning" vad som föranlett kursnedgången. Aktien är upp 86 procent under 2017.

Teknikkonsulten ÅF var 0,6 procent lägre efter att ha redovisat förändrade finansiella mål.

Även My Taste har lanserat nya finansiella mål men aktien var oförändrad.

Bland aktier som stod still hittades även Attendo. Omsorgsbolaget pekas ut som en av intressenterna av riskkapitalbolaget Carlyle Groups tyska seniorboendebolag Alloheim Senioren-Residenzen som kan vara värt över 1 miljard euro, enligt Bloomberg News. Nordea anser att det vore ett rimligt förvärvsobjekt men Attendo skulle dock behöva genomföra en emission för ett förvärv, bedömer banken.

It-återförsäljaren Dustin var 2,2 procent högre efter att ha hittat en ny vd i Thomas Ekman, tidigare vd för Tele2 Sverige och nu hos Cabonline Group. Han efterträder tidigare Tele2-kollegan Georgi Ganev sedan tidigare känt ska lämna sin tjänst vid årsskiftet för att bli vd på Kinnevik.

Investor har via dotterbolaget Invifed sålt hela sitt resterande innehav i ögonsensorbolaget Tobii, bekräftade ägartjänsten Holdings med uppgifter från Euroclears register. Aktien ökade mer än 4 procent.

Starbreeze ökade 2 procent. Spelutvecklaren ska klara av att nå sitt nya intäktsmål utan bidrag från uppföljaren till bolagets viktigaste varumärke Payday 3, sade vd Bo Andersson Klint i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Kontraktstillverkaren AQ avancerade drygt 8 procent efter ett köpråd i måndagens utgåva av Dagens industri.

En djupdykning i svenska it-sektorn föranleder köpråd av Hiq, Avega och Knowit, från Börsveckan och aktierna steg 2,8 procent, 3,5 procent samt 2,6 procent.

Den turkiska liran har tappat rejält mot dollarn på måndagen till den svagaste nivån på åtta månader efter en upptrappad diplomatisk konflikt mellan Turkiet och USA. Betsson verkar i Turkiet och bettingbolagets aktie tappade 2 procent.

Med anledning av Columbus Day håller den amerikanska räntemarknaden stängt på måndagen. New York-börserna är dock öppna för handel. Ingen USA-statistik väntas på måndagen men senare i veckan inleds den amerikanska rapportsäsongen. Flera storbanker redovisar resultat i slutet av veckan.

Graf: OMXS30 måndagen den 9 oktober 2017.

Källa: Infront.

Bäst utveckling - Idag Topplistor