+0,83% Today

2017-12-08 11:44:00

CLAS OHLSON: MATHEM-UPPLÄGG KAN PASSA ÄVEN ANDRA MARKNADER - VD

STOCKHOLM (Direkt) Clas Ohlsons samarbete med Mathem i Sverige, där kunderna ska kunna beställa från Clas Ohlsons sortiment via Mathem.se och få varorna levererade till dörren, är ett upplägg som skulle kunna utökas till andra marknader. Clas Ohlson tittar även på andra grepp för att öka utbudet av relevanta serviceerbjudanden

Det säger Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt.

Samarbetet innebär att ett urval av Clas Ohlsons produktutbud kommer att erbjudas via Mathem.se. Det gäller framförallt förbrukningsvaror, men också till exempel köksutrustning, städprodukter och andra varor som behövs i hemmet. Dessutom kommer kunder som handlar via Clas Ohlsons egen e-handelskanal att kunna välja att få produkterna levererade hem till dörren via Mathem.se.

Hur stor del av ert sortiment kommer finnas på Mathem.se?

"Vi måste jobba igenom det här mer i detalj för att se precis vilka produkter det blir. Vi kommer dra i gång arbetet direkt efter nyår och börja testa för att utvärdera vad som är rätt utbud. Ambitionen är att göra det här så fort det bara går och definitivt att det ska ske under det första halvåret 2018", säger Lotta Lyrå.

Samarbetet innebär också att Clas Ohlson köper nyemitterade aktier för 221 miljoner kronor som motsvarar 10 procent av Mathem.

Varför var det nödvändigt att äga en del av Mathem?

"Kombinationen av ägandet och samarbetet känns som en strategiskt väldigt bra position att ha i den förändring vi går igenom i detaljhandeln. Min bild är att Mathem.se är en av nordens ledande e-handelsaktörer och jag tror vi både får tillgång till nyttiga insikter kring e-handel men också att vi kan bidra med den kunskap vi har om den fysiska detaljandeln", säger Lotta Lyrå och fortsätter:

"Om man blickar ut i världen så finns det andra exempel på när ledande aktörer inom online och offline gör gemensam sak. Jag tänker exempelvis på Amazon och Whole Foods i USA".

Om Mathem skulle ta steget till börsen, skulle det vara ett bra tillfälle för er att öka eller minska innehavet fast med bibehållet samarbete?

"Det är för tidigt att spekulera i det. Just nu är jag otroligt glad att kunna gå ut med det här samarbetet som jag tror är en jätteviktig del i vår tillväxtresa framåt", säger Lotta Lyrå.

En fråga är vilka Clas Ohlson-produkter som ska säljas via Mathem.se sett till produkternas lönsamhet. Allt annat lika, om de egna varumärkena går att lyfta fram, så är det att föredra, menar vd:n.

"Man kan fundera över om man kan jobba med våra egna varumärken mera riktat inom ramen för de produktgrupper vi pratar om", säger hon.

Givet att det går som ni har tänkt och hoppats, kan det bli frågan om liknande upplägg på era andra marknader?

"Vi vill ju förenkla för våra kunder hela vägen och det här är ett första exempel på vad vi menar med det. Jag ser absolut att vi skulle kunna ingå andra och liknande samarbeten framöver", säger Lotta Lyrå.

Innebär samarbetet med Mathem att ni inte kommer ingå liknande avtal med andra matleverantörer i Sverige?

"För vår del handlar det om att öka vårt digitala erbjudande och i dag är Mathem.se Sveriges största matbutik på nätet", kommenterar vd:n.

Då kanske det inte finns någon anledning att ni även söker er till andra kompletterande matleverantörer?

"Framför allt inte i dag med det här som är ett ganska stort steg för oss. Vi är väldigt glada att vi fått det här på plats så nu vill vi kasta oss in och bli konkreta i det här", säger Lotta Lyrå.

Clas Ohlson-chefen upprepar det hon varit inne på vid tidigare tillfällen, att gränserna mellan serviceleverantörer och detaljister suddas ut allt.

"Med vår mission att förenkla vardagen, vad skulle vara ett steg för oss? Den affären vi går ut med i dag är ett bra exempel på det. Ett annat exempel är de steg vi tagit på servicesidan som uthyrning av verktyg och knivslipning och man kan tänka sig ytterligare steg", säger hon.

Kan du ge något exempel?

"Tittar man på vårt sortiment, och drar en linje från produkterna till lösningen, så tror jag vi kan bli ännu starkare på att förse kunden med service. Som exempel säljer vi produkter för att tvätta fönster och då borde vi även ha kunskapen om hur man bäst tvättar fönstren. Och nästa steg skulle kunna vara att vi sträcker oss ännu längre i den kedjan", säger Lotta Lyrå.

Mer information om Clas Ohlsons väg framåt väntas inte minst på den kapitalmarknadsdag som bolaget har i maj nästa år.

"Det här är en del i kärnan av den strategiska processen och vi har börjat skrapa på ytan. Vi behöver få lite tid att jobba igenom frågan innan vi blir riktigt konkreta. Men det som är tydligt är kombinationen av rätt produkter, att vi ska dela med oss av den kunskap vi har kring hur man löser vardagens problem, och sedan ett serviceerbjudande som är relevant och hör ihop med det här, det tror jag är en bra beskrivning av framtiden", säger Lotta Lyrå.