2017-12-04 12:17:35

BÖRSEN: VERKSTAD OCH ERICSSON DRIVER PÅ BÖRSEN, OMXS30 +1,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen utökade vid lunchtid uppgången som noterades i den tidiga handeln på måndagen. Starkas utveckling hittades inom verkstad och för Ericsson medan Fingerprint och H&M gick mot strömmen. Även på de ledande Europabörserna var index klart högre än jämfört med fredagens stängningskurser.

Storbolagsindexet OMXS30 var vid 12.10-tiden upp 1,4 procent till 1.615. Omsättningen nådde 4,8 miljarder kronor.

Börserna i Europa backade skarpt strax före fredagsstängningen på rapporter om att förre amerikanske nationella säkerhetsrådgivaren Michael Flynn var villig att vittna mot president Donald Trump som skulle ha instruerat honom att ta kontakt med företrädare för Ryssland.

Men den amerikanska senaten har gett grönt ljus åt en skattereform som bland annat sänker bolagsskatten till 20 procent från och med 2019, vilket aktiemarknaden uppenbarligen tog fasta på.

"Efter fredagens börsnedgångar med brott under 1.600-nivån för OMXS30 har riskaptiten återvänt. Ett slutgiltigt godkännande av amerikanska skattereformen har gett stöd till optimism samtidigt som marknaden är översåld i det korta perspektivet", skrev IG Markets i ett morgonbrev.

Goldman Sachs har sänkt sin rekommendation för H&M till sälj från neutral. Riktkursen har också sänkts, från 220 till 177 kronor. H&M tappade 0,9 procent till 193:60 kronor.

Tele 2 och Ericsson noterade en stark utveckling med uppgångar på 2,7 respektive 2,4 procent. En sektor som också visade på en god utveckling var verkstad. Här steg Autoliv något under 2 procent, Volvo rullade upp drygt 2 procent och Atlas Copco ställdes upp över 2 procent.

Tuffare hade Fingerprint Cards det med en tillbakagång på 2 procent.

ABB steg 2,4 procent sedan Deutsche Bank höjt sin rekommendation till köp.

Nokia backade 2,4 procent efter att Exane sänkt sin rekommendation underperform.

Intrum Justitia har köpt det italienska företaget CAF för cirka 200 miljoner euro. I köpet ingår även en stor skuldportfölj i form av ett bolag inom riskkapitalbolaget Lone Star Funds Intrum-aktien steg knappt 3 procent.

Lundin Mining retirerade drygt 1 procent sedan Credit Suisse sänkt sitt råd till neutral efter förra veckans prognoser från gruvbolaget som inte alls föll i god jord hos investerare.

Catena Media köper alla affiliate-relaterade tillgångar i Baybets för initialt 26,5 miljoner euro tillsammans med tilläggsköpeskillingar på högst 63,5 miljoner. Catena Media stärktes 2,4 procent.

Kommunikationsutrustningsbolaget Invisio har fått en order på 20 miljoner kronor avseende leveranser till en ny amerikansk försvarskund. Aktien var upp knappt 2 procent.

Fastighetsbolaget Catena gynnas av en ökad e-handel och aktien är köpvärd på ett års sikt, skriver Dagens Industri. Catena-aktien steg knappt 5 procent.

Köp Bure, men avvakta Alltel, Ratos, Recipharm och Insplanet. Det skrev Börsveckan i sitt senaste nummer. Bure steg över 4 procent medan Alltele handlades oförändrat. Recipharm och Ratos sågs upp 2,6 respektive 0,6 procent medan Insplanet föll 3,5 procent.

Atrium Ljungberg var upp nästan 3 procent efter att ABG höjt sin rekommendation till köp.

Smart Eye rusade upp 28 procent som en av måndagens vinnare. Eyetrackingbolaget har tillsammans med en "ledande Tier1-leverantör" blivit utvald som leverantör av andra generationens eyetracking till en europeisk tillverkare av premiumbilar.

Graf: OMXS30 måndagen den 4 december

Källa: Infront