-0,13% Today

2017-11-02 09:55:39

BÖRSEN: SMÅ RÖRELSER, CHERRY FALLER PÅ NY VARNING, OMXS30 +0,1%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen gjorde inte mycket väsen av sig under den inledande torsdagshandeln. De större Europabörserna låg också nära nollan. På bolagsfronten faller Cherry efter att återigen tvingats dra i vinstbromsen.

Storbolagsindexet OMXS30 hade vid 9.45-tiden stigit 0,1 procent till 1.674. Omsättningen nådde 2 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

Spelbolaget Cherry sänker igen sin helårsprognos för 2017, från intäkter på 2,5 miljarder kronor till 2,2 miljarder. Samtidigt sänks ebitda från 480 miljoner till 400 miljoner kronor. Integrationen av ComeOn, som köptes förra året, har varit en besvikelse. Cherry vinstvarnade senast i augusti just på grund av ComeOn. Spelaktien föll 11,5 procent.

Kredithanteringsbolaget Intrum Justitia har sålt Lindorffs verksamheter i Danmark, Estland, Finland och Sverige samt Intrums verksamhet i Norge för drygt 6,8 miljarder kronor. Intrum-aktien steg närmare 3 procent.

Eltel redovisade en smärre vinst i stället för som väntat en mindre förlust. Aktien steg 5 procent.

Karo Pharmas omsättning såväl som ebitda steg rejält jämfört med för ett år sedan. Dock avstår bolaget från sin traditionsenliga helårsprognos på grund av Weifa-förvärvet. Aktien tappade runt 3 procent. Hittills i år är aktien emellertid upp över 40 procent.

First North-listade Immunicum meddelar företrädesemission om 223 miljoner kronor. Teckningskursen är 8:00 kronor per aktie. Aktien rasade över 30 procent till 8:65 kronor.

En kommitté knuten till det amerikanska läkemedelsverket, FDA, har tydligt röstat för att rekommendera godkännande av Camurus, CAM2038, för behandling av opioidberoende i USA. Aktien var upp 3 procent.

Dignitana rasade 34 procent efter företrädesemission.

Ratosbolaget Aibel förlorar ett av sina viktigaste kontrakt till konkurrenten Aker Solutions som i mars tar över på Draugenplattformen. Ratos-aktien backade nästan 2 procent.

Fler stora nordiska bolag har rapporterat på torsdagsmorgonen. Både Carlsberg som Danske Bank har höjt sina prognoser. Öljätten steg 1,6 procent medan Danske Bank klättrade 3,4 procent.

Dagens Industri tycker att Latour har blivit för dyr i torsdagens tidning. Aktien föll 2,7 procent.

På makrofronten väntas främst:

- BOE: räntebesked (och inflationsrapport) kl 13.00

- USA: nyanmälda arbetslösa v 43 kl 13.30