+0,50% Today

2016-08-31 08:45:08

BÖRSEN: TERMINER INDIKERAR SVAG MINUSHANDEL

STOCKHOLM (Direkt) Terminerna för de europeiska börserna indikerade på onsdagsmorgonen en öppning svagt ned. I USA lyfte bankerna på hopp om räntehöjningar. I Japan drog exportbolagen medan gruvsektorn tyngde i Australien.

Vid 8.30 pekade terminerna för tyska DAX och franska CAC 0,1 procent ned. IG:s förhandel indikerade en oförändrad öppning för OMXS30 vid 1.418 punkter.

I New York avancerade Dow Jones 0,3 procent medan S&P 500 och Nasdaq backade 0,2 procent. Råvarubolagen hade liksom i Europa en tung tisdag. Newmont Mining tappade 5,7 procent lägre och Alcoa var 0,9 procent ned. Bankerna avancerade på utsikter om räntehöjning. Bank of America steg 2,2 procent under högre omsättning än normalt under en dag med låg aktivitet överlag. Apple föll 0,8 procent sedan EU-kommissionen krävt 13 miljarder euro i skatt till Irland.

I Asien ledde japanska Nikkei 225 med en uppgång på 1 procent. Exportbolag gynnades av en svagare yen. Kinesiska fastlandsbörser var svagt upp, Taiwan och Sydkorea svagt ned. I Australien var råvarutunga ASX200 0,8 procent ned.

På råvurumarknaderna var rörelserna små. Oljepriserna var oförändrade efter en nedgång på tisdagen. Guldpriset steg 0,2 procent, liksom basmetallerna aluminium och koppar. Zink handlades ned 0,4 procent och blypriset var oförändrat.

Ur morgonens flöde av rapporter och nyheter:

* Sandviks nya gruv- och anläggningsdivision SMRT bör på sikt kunna nå en rörelsemarginal på mer än 15 procent, från nuvarande 10 procent. Det säger Sandviks vd Björn Rosengren till Dagens Industri.

* Nokia tappar chefen för Nokia Technologies Ramzi Haidamus. Tele2 tappar operative chefen Niklas Sonkin, som dock behåller styrelseuppdrag.

* Luxemburgbaserade Frostbite har sålt 59,2 miljoner aktier i Dometic för 61:00 kronor per aktie. Aktien stängde på 63:45 kronor, vilket alltså innebär en kursrabatt på 3,9 procent. Posten motsvarar 20 procent av aktierna i Dometic, där Frostbite hittills varit största ägare med 47,3 procent av aktierna.

* Dell ska använda Tobiis eyetracking-teknologi i speldatorer med varumärket Alienware. Dell går samman med EMC sedan Kinas handelsministerium nu godkänt affären.

* Recipharm har ingått ett långsiktigt produktionsavtal med Tillotts Pharma för tekniköverföring och kommersiell tillverkning av produkterna Entocort och Asacol.

* Jordbruksbolaget Trigon Agri redovisade ett resultat efter skatt på 12,9 miljoner euro för det andra kvartalet 2016 (10,8) från intäkter på 20,9 miljoner euro (23,7).

* Portföljbolagens sammanlagda intäkter i First North-noterade Cleantech Invest steg med 214 procent under första halvåret jämfört med motsvarande period i fjol och bolaget ser inga tecken på avstannande under resten av året.

* ASTG har fått en order på styrsystem från en kund i Spanien.

* Det norska webbläsarbolaget Opera redovisade lägre omsättning än motsvarande kvartal föregående år och lägre än bolaget guidat för. Också rörelseresultatet minskade.

Bland bankernas rekommendationer märks att UBS höjer rekommendationen för Securitas till neutral från sälj. Riktkursen höjs även till 150 kronor från 105 kronor.

Morgan Stanley sänker rekommendationen för Castellum till jämvikt från övervikt. Dock höjs riktkursen till 129 kronor från 126 kronor.

Tidningen Affärsvärlden rekommenderade i onsdagens utgåva köp av Lindab och Maersk, men rådde läsarna att vänta med North Chemical och med Stora Enso som inte kan göra om SCA:s styckningstrick.