2017-12-28 17:48:01

BÖRSEN: VIKANDE KURSER I TUNN MELLANDAGSHANDEL, OMXS30 -0,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen gick försiktigt nedåt på börsens näst sista handelsdag på året. Med en handelsdag kvar har storbolagsindexet OMXS30 stigit knappt 5 procent för året medan det bredare OMXSPI är upp 7 procent.

Vid torsdagens stängning var OMXS30 ned 0,4 procent till nivån 1.589. Aktier för 9,3 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen.

Fortsatt stigande basmetallpriser hjälpte Boliden och SSAB som var upp 0,7 respektive drygt 1 procent. Läkemedelsbolaget Astra Zeneca noterade en uppgång på 0,9 procent.

Ericsson tyngde index med en nedgång på 1,3 procent. Inom verkstad backade SKF, Sandvik, Atlas Copco A och Alfa Laval mellan 0,6 och 1,0 procent.

Volvo steg 0,3 procent efter onsdagens kursreträtt sedan bolaget fått en ny storägare. Geely Holding är även ägare i den kinesiska biltillverkaren Geely Automobile vars aktie noterades 3 procent högre i Hongkong på torsdagen.

Kristyngda H&M klarade sig väl med en uppgång på 0,3 procent trots att Goldman Sachs varit ute och sänkt riktkursen för klädkedjans aktie till 140 kronor från tidigare 177 kronor. Rekommendationen är fortsatt sälj.

I samma sektor fortsatte Kappahl upp med över 5 procent. Under onsdagen rapporterades att finansmannen Rune Andersson har ökat sitt innehav i Kappahl.

Fingerprint Cards sjönk 1,4 procent efter att inledningsvis ha varit upp. Merparten av uppgången med start från våren 2015 är därmed utraderad.

Munters avancerade 2,5 procent. Nordea ser efter sommarens kurstapp fortsatt köpläge i fukthanteringsbolaget.

Bland mindre bolag steg Mr Green nästan 5 procent sedan det meddelat att det fått en kasinolicens i Danmark och att det lanserar en tjänst på området på torsdagen.

Dustin har fått en höjd riktkurs av Handelsbanken till 93 kronor från tidigare 87 kronor. Banken uppger att multiplarna för Dustin ser attraktiva ut, givet bolagets strukturella tillväxt och vinstökningsmöjligheter. Aktien svarade med en uppgång på drygt 3 procent.

Invuo, som tidigare hette Seamless, steg knappt 8 procent sedan bolagets dotterbolag Meawallet tecknat ett avtal med Swedbank i Baltikum.

Ett flertal fastighetsbolags preferensaktier handlades utan rätt till utdelning. Däribland finns Klöverns kvartalsvisa utdelning för stamaktierna med 0:10 kronor samt 5 kronor per aktie för preferensaktien. Även Sagax handlades med avskild kvartalsutdelning om 0:50 kronor per D-aktie och preferensaktie.

Talkpool stärktes 13 procent efter att ha fått en order värd cirka 25 miljoner kronor inom lösningar för Internet of Things (IoT). Ordern ska enligt bolagets vd Erik Strömstedt vara betydligt mer lönsam än för koncernsnittet.

Graf: Utveckling för OMXS30 under torsdagen den 28 december 2017

Källa: Infront