+0,83% Today

2017-12-04 15:06:00

SMART EYE: "STÖRSTA SOM HÄNT I BRANSCHEN, VIKTIGT KVITTO" - VD

STOCKHOLM (Direkt) First North-listade eyetrackingbolaget Smart Eyes vd Martin Krantz kallar måndagens besked, om hela 13 nya design wins med en europeisk tillverkare av premiumbilar, "ett stort steg på vägen".

Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

"Det här är absolut det största som har hänt i den här branschen och det är ett stort steg. Vår vision är att det här ska sitta i varje bil och det här är ett väldigt viktigt kvitto för oss att vi är på väg mot det", säger Martin Krantz.

Nyheten fick Smart Eye att rusa och vid 14.45-tiden på måndagen var kursen upp 28 procent.

Smart Eye har tillsammans med en ledande Tier1-leverantör av hårdvara blivit utvald som leverantör av andra generationens eyetracking till en europeisk tillverkare av premiumbilar. Biltillverkaren namnges dock inte.

"Våra tre första kunder var tyska. Det här är första kunden som inte är tysk och det är också en masstillverkare av bilar", säger Martin Krantz.

Skälet till att Smart Eye kan presentera 13 design wins i ett svep är att biltillverkaren valt att ta in eyetrackingmjukvaran i produktionen för samtliga bilmodeller i en ny plattform.

Totalt har Smart Eye därmed fått 16 design wins.

"Ingen har tidigare varit i närheten av detta. Tidigare har tillverkare testat att sätta in den här teknologin i en bilmodell, men nu tar en ny biltillverkare in det för hela plattformen", säger Martin Krantz.

Planen för de nu upphandlade bilmodellerna är att lanseringen inleds i mitten av 2019 och de stora pengarna för Smart Eye kommer när bilarna säljs.

Vad är det för värde på dagens design wins?

"Vi har ju medvetet inte gått ut med den siffran. Det kommer att bero på hur väl det tas emot av marknaden och hur många kunder som väljer att ha paketet. Men det är ett ganska så ansenligt ordervärde om man tittar på vår nuvarande omsättning. Vi har ju kommunicerat att våra licensavgifter ligger på 5-10 euro per bil", säger Martin Krantz.

Martin Krantz uppger dock att Smart Eye även får intäkter initialt under produktionsanpassningen, innan lanseringen.

"De initiala tjänsteintäkterna kommer att synas redan under nästa år och första halvåret 2019, men då pratat vi inte om jättebelopp. Det kanske handlar om i storleksordningen 10-20 miljoner kronor till varje program", säger han.

Är ni inne i fler förhandlingar?

"Det pågår väldigt många upphandlingar i alla världsdelar hos alla biltillverkare och vi deltar på väldigt många olika ställen. Sedan pågår det också diskussioner och förhandlingar med våra tre första biltillverkare, om att sätta in det i fler bilar än den första modellen. Vi ser möjligheter att dels vinna nya kunder, dels utöka med befintliga kunder", säger han.

Har ni kapacitet att leverera på dessa design wins?

"Det har vi. Vår leveransförmåga har varit ett viktigt kriterium hos den här biltillverkaren och det var viktigt att vi redan hade de tre tidigare biltillverkarna."

Behöver ni ta in mer kapital på aktiemarknaden, om det kommer fler större design wins?

"Vi har ju planerat för tillväxt, men skulle det visa sig att det blir mer av den här sorten i större skala än vad vi har räknat med då får vi revidera våra planer. Men vi har en ganska offensiv planering för nästa år och året efter det", säger Martin Krantz.

Han påpekar att om Euro NCAP, som delar ut betyg för säkerheten i bilarna, tar in förarkamera i sina kriterier för säkerhetsbedömningen kan utvecklingen snabbas på ytterligare.