2017-08-21 17:43:43

BÖRSEN: ÅRETS BÖRSUPPGÅNG UTRADERAD, OMXS30 -0,5%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen noterade en tillbakagång på måndagen. Därmed var i princip hela årets uppgång på OMXS30 utraderad, exklusive avskilda utdelningar. Fingerprint tillhörde förlorarna.

Vid Stockholmsbörsens stängning hade storbolagsindex OMXS30 backat 0,5 procent till nivån 1.524 och aktier för 13,1 miljarder kronor hade bytt ägare.

Värmeteknikbolaget Nibe gick mot strömmen och steg drygt 2 procent till 72 kronor. Handelsbanken har höjt sin rekommendation för Nibe till köp från öka. Banken känner sig säker på att Nibe kommer att fortsätta att visa goda marginaler och växa med förvärv som i sin tur kommer att ge bränsle till stark vinsttillväxt. Riktkursen ligger kvar på 98 kronor.

Även Avanza gick bättre än index och gick upp över 5 procent. SEB Equities har dragit upp sin rekommendation för Avanza till behåll från sälj.

Fingerprint Cards ledde nedgången på måndagen, ned 2 procent. Även Ericsson hade det tungt och backade 1,7 procent.

Regeringen och vänsterpartiet är överens om att lägga fram ett förslag mot vinster i välfärden senare i höst, rapporterade Dagens Nyheter. Det kommer inte att bli något totalt vinstförbud, men kraftiga begränsningar väntar välfärdsbolagen om förslaget går igenom.

Bland Stockholmsbörsen välfärdsbolag backade Attendo, Dedicare och Academedia med 0,4 till 2,3 procent och Humana var ned 1,7 procent.

Nilörngruppen fick tummen ned efter morgonens kvartalsrapport. Aktien föll 14 procent. Etikett- och förpackningsbolaget såg en sekventiell inbromsning i tillväxttakten i andra kvartalet. Orderingången ökade med 4 procent i kvartalet och försäljningen med 12 procent. Motsvarande siffror för det första kvartalet var 35 respektive 33 procent.

Basmetallpriserna ökade återigen på måndagen. På börsen steg Lundin Mining med knappt 3 procent. Sektorkollegan Boliden klarade sig lindrigt undan med en nedgång på 0,3 procent. Oljepriset lyfte rejält i fredags efter riggstatistik. Under måndagen rekylerade oljepriset ned igen. Lundin Petroleum vek ned med 0,2 procent medan Enquest steg 2 procent.

Bland storbolagen på plus fanns Assa och Swedish Match, med uppgångar på 0,2 respektive 0,4 procent.

H&M, som var mest omsatta aktie i Stockholm, noterades åter på minus, ner 0,7 procent, efter att ha handlats ned åtta av de nio senaste börsdagarna.

Bioteknikbolaget Oncopeptides är Börsveckans nya köprekommendation och aktien låg högt på vinnarlistan med en uppgång på 8 procent. Tidningen har även blivit stärkt i sin positiva uppfattning om Actic och Transtema, och de aktierna var upp 7 respektive 6 procent.

Även DI:s formulering om gyllene köpläge i New Wave fick genomslag och aktien avancerade 6 procent.

På NGM-listan rasade spelutvecklaren Three Gates aktie 45 procent efter en rapport med ökad förlust andra kvartalet.

På tisdag väntas rapporter från Latour, Balder och VBG.

Graf: OMXS30 måndagen den 21 augusti

Källa: Infront